Beginning teachers and teaching work in the period of social isolation due to covid-19: searching for possibilities in impossibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e85718

Keywords:

Novice teacher, Teaching work, Covid-19 Pandemic

Abstract

This article presents the results of a qualitative-quantitative research carried out with 84 novice teachers working in Basic Education and Higher Education, from 15 Brazilian states. The study aimed to understand the experiences of these teachers about teaching work in the period of social isolation due to Covid-19. To obtain the data, a questionnaire made available via Google Forms on social network was used. For the codification and quantitative organization of the collected data, we used IRAMUTEQ, a free software that is developed under the logic of open source. It is a statistical environment anchored in R software and python programming language. In this study, we used the similarity analysis based on the frequency of words and on the theory of graphs, making it possible to identify the co-occurrences between the words and possible relationships between the terms. For qualitative data analysis, the Content Analysis (Bardin, 2016) was used. The research reveals that aspects related to teacher deprofessionalization were intensified in the pandemic. It also allowed us to verify that teachers, moved by political and ethical commitment, are moving towards an action that proposes to overcome what is offered or denied in terms of working conditions. The participating teachers acted with the (im) possibilities and (un) predictability that presented themselves in the school (and outside) and established a possible path.

Author Biographies

Flavia Wegrzyn Magrinelli Martinez, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, UFMS, Brasil

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa- PR. Professora adjunta da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, UFMS, Brasil.

Analígia Miranda da Silva, UFMS/CPAN

Mestre e Doutora em Educação pela UNESP. Professora Adjunta na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul/CPAN. Membra do GEPE (Grupo de Pesquisa e Estudos em Educação). E-mail: analigia.miranda@ufms.br.

Ana Caroline Oliveira Costa, UENP/CJ

Pós-graduada em Educação Infantil - Práticas em sala de aula, pela UNINA (2021). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (2019). Membra do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação (GEPE/UENP). E-mail: anacaoliveira65@gmail.com.

Pâmela Cardoso Rodrigues, UENP/CJ

Pós-graduada em Educação Especial e Inclusiva - com ênfase em salas de recursos multifuncionais pela Faculdade Dom Bosco (2019). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (2018). Membra do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação (GEPE/UENP). E-mail: pamelarodriguescardoso@hotmail.com

References

ALESSI, Sandra Mara. et al. A crise sanitária aliada às consequências da pandemia pela Covid-19 no contexto da crise do capital. In: Andes-SN. Universidade e Sociedade. 67. ed. Brasília: Sindicato Nacional dos Docentes das Instituições de Ensino Superior, jan. 2021. p. 8-21. Disponível em: https://www.andes.org.br/img/midias/0e74d85d3ea4a065b283db72641d4ada_1609774477.pdf. Acesso em: 15 mar. 2021.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições Setenta, 1977.

BARROS, Cláudia Cristiane Andrade. et al. Precarização do Trabalho Docente: reflexões em tempos de pandemia e pós pandemia. Ensino em Perspectivas, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 1–23, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4975/4231. Acesso em: 1 out. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº 5/2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília: Ministério da Educação, 28 abr. 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 01 out. 2021.

CONTRERAS, José. Autonomia de professores. São Paulo, Cortez. 2002.

DINIZ, Nelson. Reestruturação do trabalho docente e desigualdades educacionais em tempos de crise sanitária, econômica e civilizatória. Revista Thema, v. 18, n. Especial, p. 278-300, 2020. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/tamoios/article/view/50253/33477. Acesso em 24 set. 2021.

GARCÍA, Carlos Marcelo. Desenvolvimento Profissional: passado e futuro. Sísifo – Revista de Ciências da Educação, n. 08, p. 7-22, jan./abr. 2009. Disponível em: https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/29247/Desenvolvimento_profissional_docente.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 2 out. 2021.

GARCÍA, Carlos Marcelo. Formação de professores para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

GESTRADO. Grupo de Estudos Sobre Política Educacional e Trabalho Docente. Base de dados: Trabalho Docente em Tempos de Pandemia. Belo Horizonte: UFMG, 2020. Disponível em: https://gestrado.net.br/pesquisas/trabalho-docente-em-tempos-de-pandemia-cnte-contee-2020/. Acesso em: 25 set. 2021.

GIROUX, Henry A. A escola crítica e a política cultural. São Paulo: Cortez, 1987.

GIROUX, Henry A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

GIROUX, Henry A. Professores como Intelectuais Transformadores. In: GIROUX, Henry A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997, 157-164.

GIROUX, Henry A. Teoria crítica e resistência em educação. Petrópolis: Editora Vozes, 1986.

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, Antônio. (org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto, 2005. p. 31-61.

KUENZER, Acacia Zeneida. As políticas de formação: A constituição da identidade do professor sobrante. Educação & Sociedade, n. 68, p. 163-183. 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/yXkX6Nmc398FDDQcsJwm38P/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 14 set. 2021.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003. MARTINEZ, Flavia Wegrzyn Magrinelli. A construção da Identidade docente de professores iniciantes de ciências e biologia de egressos do curso de Ciências Biológicas da UENP/ Jacarezinho-PR. Orientadora: Susana Soares Tozetto. 2019. 204f. (Tese de doutorado em Educação). Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2019. Disponível em: https://tede2.uepg.br/jspui/bitstream/prefix/2914/1/Fl%c3%a1via%20Martinez.pdf. Acesso em: 1 out. 2021.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 8. ed. São Paulo: Hucitec, 2004.

MINAYO, Maria Cecília de Souza; SANCHES, Odécio. Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementaridade? Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 9, n. 3, p. 239-262, jul./set. 1993. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/csp/v9n3/02.pdf. Acesso em: 15 jan. 2021.

NÓVOA, António; ALVIM, Yara Cristina. Os professores depois da pandemia. Educação & Sociedade, Campinas, v. 42, p. 1-16, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/mvX3xShv5C7dsMtLKTS75PB/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 26 nov. 2021.

OLIVEIRA, Dalila Andrade; PEREIRA Jr, Edmilson Antonio Pereira. Trabalho docente em tempos de pandemia: mais um retrato da desigualdade educacional brasileira. Retratos da Escola, Brasília, v. 14, n. 30, p. 719-735, set./dez. 2020. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1212/pdf. Acesso em: 01 out. 2021.

PONTES, Fernanda. Rodrigues; ROSTAS, Márcia Helena Sauaia Guimarães. Precarização do trabalho do docente e adoecimento: COVID-19 e as transformações no mundo do trabalho, um recorte investigativo. Revista Thema, Pelotas, v. 18, n. Especial, p. 278-300, 2020. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/1923/1597. Acesso em: 1 out. 2021.

PORTELINHA, Ângela Maria Siqueira. et al. As (in) certezas do trabalho docente na pandemia. Uberlândia: Navegando Publicações, 2021. Disponível em: https://issuu.com/navegandopublicacoes/docs/livro_angela. Acesso em: 01 out. 2021.

SACRISTÁN, José Gimeno. Conciencia y acción sobre la práctica como Liberación profesional. In: IMBERNON, Francisco. (Coord.). La formación permanente del profesorado en los países de la CEE. Barcelona: ICE/Universitat de Barcelona, Horsori, 1993.

SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: os conteúdos do ensino ou uma análise da prática? In: GIMENO SACRISTÁN, José; PÉREZ GÓMEZ, A. I. Compreender e transformar o ensino. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998. p. 271-293.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

SOUZA, Kátia Reis de. et al. Trabalho remoto, saúde docente e greve virtual em cenário de pandemia. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 19, p. 1-14, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/tes/v19/0102-6909-tes-19-e00309141.pdf. Acesso em: 15 mar. 2021.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2022-11-23

How to Cite

Wegrzyn Magrinelli Martinez, F., Miranda da Silva, A., Oliveira Costa, A. C., & Cardoso Rodrigues, P. . (2022). Beginning teachers and teaching work in the period of social isolation due to covid-19: searching for possibilities in impossibilities. Perspectiva, 40(4). https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e85718