Pathways and displacements of black children from African countries in the early childhood education network of the city of São Paulo, Brazil

Authors

  • Flávio Santiago Universidade de São Paulo, SP, Brasil
  • Maria Letícia Barros Pedroso Nascimento Universidade de São Paulo - USP

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e86161

Keywords:

Transnational migration, Race relations, Young migrant children

Abstract

The participation of children in global migration processes is still an unexplored field in research on childhoods in Brazil. The field of both national and international migration studies has focused its research on labour relations, giving little or no visibility to children. Nevertheless, migrant children continue to have diverse experiences in their displacement and are also exposed to violence caused by racism and social marginalisation in their destination places. In the Brazilian case, in addition to the fact that migratory flows bring new structural challenges, the current situation has opened up the possibility of rethinking socio-cultural myths such as that of “racial democracy”. In this context, this article presents part of a research in progress, aiming to identify the presence of migrant children from African countries in the early childhood education network in the city of São Paulo, Brazil between 2009 and 2019 and analyse the scope of their presence in the public network of early childhood education in the city of São Paulo. Then, aspects of transnational migration, related to racial issues and to the occupation of territories, particularly in the city of São Paulo, Brazil, are addressed. In addition, data on children between 0 and 6 years of age in educational institutions of the São Paulo public network are examined, based on the Dados Abertos Portal, of the City Hall of the Municipality. As a result, the issues found are discussed as elements of relevance to expand the field of studies on children under seven years of age in a situation of migration.

Author Biographies

Flávio Santiago, Universidade de São Paulo, SP, Brasil

É autor do livro infantil A família de Francisco, pesquisador em nível de pós-doutorado na Universidade Federal de Juiz de Fora.  Realizou estágio de pós-doutorado pela Universidade de São Paulo (USP), doutor em Educação na linha Ciências Sociais e Educação (2019) pela Universidade Estadual de Campinas com estágio na Università degli Studi di Milano Bicocca, Itália - com bolsa FAPESP , mestrado em educação na linha Ciências Sociais também pela UNICAMP - com bolsa CAPES, especialista em Administração Escolar, Supervisão e Orientação pela UNIMAIS (2021), Pedagogo pela Universidade Federal de São Carlos UFSCAR (2011), Geógrafo pela Faculdade Única (2021). Atualmente é pesquisador no Grupo de Estudos e Pesquisa Sociologia da Infância e Educação Infantil (GEPSI/ USP) e no Grupo de Pesquisas e Estudos em Geografia da Infância (GRUPEGI), também é professor de educação básica.

Maria Letícia Barros Pedroso Nascimento, Universidade de São Paulo - USP

Pedagoga (1981), Mestre (1997) e Doutora (2003) em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP). Pós-doutorado (sociologia da infância) na University of Sussex, UK (2014). Professora Livre Docente Associada (2016). Desde 2007 é docente da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP). Trabalha e pesquisa os campos da Educação Infantil, com destaque à creche, e da Sociologia da Infância. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisa Sociologia da Infância e Educação Infantil (GEPSI).

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Published

2023-08-09

How to Cite

Santiago, F., & Nascimento, M. L. B. P. (2023). Pathways and displacements of black children from African countries in the early childhood education network of the city of São Paulo, Brazil. Perspectiva, 41(2), 1–19. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e86161

Issue

Section

A Cruzada das Crianças