In times of setback: what the “new” curricular guidelines (2019/2020) for teacher training for basic education define

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e86657

Keywords:

Teacher Training, New Guidelines, Basic Education

Abstract

In view of the approval of the new guidelines that will guide the training of Basic Education teachers in Brazil in the coming years, this research aims to analyze the contexts of influence and production of the political text of the recent guidelines of the Brazilian State aimed at the initial and continuing training of Basic Education teachers. From on analyzes based on the Politics Cycle approach, by Stephen Ball, that seeks to break with linear and mechanized analyzes, based on documentary research of qualitative approach. The results show that, although the discourses around of the need for new guidelines for teacher training is not recent, they intensified with the approval of the National Common Curricular Base (BNCC) and consolidated in a political scenario marked by serious attacks on public education, using, as in the reform of Secondary Education and in the BNCC, the discourse on the low performance of students, through large-scale evaluation. In this way, the influence and power of international organizations and private foundations continue to impact the construction, elaboration and implementation of educational policies in Brazil. The new guidelines were approved in a quick process of scarce debate and can be considered as part of a set of neoliberal and neoconservative educational counter-reforms, in alignment with the BNCC, to the extent that there is no room, in this education project, for the stubborn professional, but rather for a practical, utilitarian and efficient teacher, who meets the demands of the labor market.

Author Biographies

Valdineia Rodrigues Lima, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará, Unifesspa, Brasil

Graduada em Matemática pela Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará, Unifesspa, Brasil.

Ana Clédina Rodrigues , Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará, Unifesspa, Brasil

Doutora em Educação Matemática pela PUC/SP, com Pós-doutorado em Ensino e Processos Formativos pela UNESP campus de Ilha Solteira-SP. Mestre em Educação pela Universidade Católica de Brasília. Professora Adjunta da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa), docente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM) da Unifesspa.

References

AGUIAR, Márcia Angela da S; DOURADO, Luiz Fernandes. BNCC e formação de professores: concepções, tensões, atores e estratégias. Retratos da Escola, Brasília, v.13, n. 25, p. 33-37, jan./maio de 2019.

ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO. (ANPEd). Uma formação formatada: posição da Anped sobre o “Texto Referência - Diretrizes Curriculares Nacionais e Base Nacional Comum para a Formação Inicial e Continuada de Professores Da Educação Básica”. 2019. Disponível em: https://www.anped.org.br/news/posicao-da-anped-sobre-texto-referencia-dcn-e-bncc-para-formacao-inicial-e-continuada-de. Acesso em: 05 dez. 2021.

ASSOCIAÇÃO NACIONAL PELA FORMAÇÃO DOS PROFISSIONAIS DA EDUCAÇÃO. (ANFOPE). ANFOPE se posiciona em defesa da Resolução 02/215 e pede arquivamento do parecer que propõe a sua alteração. 2019. Disponível em: http://www.anfope.org.br/anfope-se-posiciona-em-defesa-da-resolucao-02-215-e-pede-arquivamento-do-parecer-que-propoe-a-sua-alteracao/. Acesso em: 13 dez. 2021.

ASSOCIAÇÃO NACIONAL PELA FORMAÇÃO DOS PROFISSIONAIS DA EDUCAÇÃO. (ANFOPE). Política de formação e valorização dos profissionais da educação: resistências propositivas à BNC da Formação inicial e continuada. Documento final do XX Encontro Nacional da ANFOPE. 2021. Disponível em: http://www.anfope.org.br/wp-content/uploads/2021/04/20%E2%81%B0-ENANFOPE-%E2%80%93-Documento-Final-2021.pdf. Acesso em: 13 dez. 2021.

BALL, Stephen. Education reform: a critical and post-structural approach. Buckinghan: Open University Press, 1994.

BALL, Stephen J. Sociologia das políticas educacionais e pesquisa crítico-social: uma revisão pessoal das políticas educacionais e da pesquisa em política educacional. In: BALL, Stephen J. e MAINARDES, Jefferson. (org.). Políticas Educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011, p. 21-53.

BALL, Stephen J. et al. A constituição da subjetividade docente no Brasil: um contexto global. Revista educação em questão, v. 46, n. 32, p. 9-36, maio/ago. 2013.

BALDAN, Merilin; CUNHA, Érika Virgílio Rodrigues da. Povoando subjetividades na “nova” política para a formação de professores no Brasil: uma discussão acerca das competências. Série-Estudos, v. 25, n. 55, p. 51-71, set./dez. 2020.

BAZZO, Vera; SCHEIBE, Leda. De volta para o futuro… retrocessos na atual política de formação docente. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 27, p. 669-684, set./dez. 2019.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 5 out. 1988, nº 191-A, p. 1, Seção I.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). 2019a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=135951-rcp002-19&category_slug=dezembro-2019-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 03 dez. 2021.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. 3ª versão do parecer, de 18 de setembro de 2019. Texto Referência - Diretrizes Curriculares Nacionais e Base Nacional Comum para a Formação Inicial e Continuada de Professores da Educação Básica. Brasília. 2019b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/setembro-2019/124721-texto-referencia-formacao-de-professores/file. Acesso em 18 dez. 2021.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº 22, de 7 de novembro de 2019. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). 2019c. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=133091-pcp022-19-3&category_slug=dezembro-2019-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 03 dez. 2021.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 1, de 27 de outubro de 2020. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica (BNC-Formação Continuada). Brasília, DF: Conselho Nacional de Educação, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=164841-rcp001-20&category_slug=outubro-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 29 nov. 2021.

CINTRA, Paula Cinthya Silva; COSTA, Renata Luiza da. Diretrizes Curriculares Nacionais para formação de professores para Educação Básica de 2015 e 2019: perspectivas prática e emancipadora. Research, Society and Development, v. 9, n. 9, p. 1-22, 2020.

COLARES, Maria Lília Imbiriba Sousa. Políticas educacionais para a formação docente na educação básica. EccoS–Revista Científica, n. 40, p. 67-82, maio/ago. 2016.

CURADO SILVA, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro. A (de)Formação de Professores na Base Nacional Comum Curricular. In: UCHOA, Antonio Marcos da Conceição; LIMA, Átila de Menezes; SENA, Ivânia Paula Freitas de Souza; (org.) Diálogos críticos, volume 2: reformas educacionais: avanço ou precarização da educação pública? Porto Alegre: Editora Fi, 2020. p. 102-122.

DIAS, Marcelo de Oliveira. A Sociedade Brasileira de Educação Matemática e a Base Nacional Comum Curricular. Praxis & Saber, v. 11, n. 26, p.1-17, 2020.

DOURADO, Luiz Fernandes. Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial e continuada dos profissionais do magistério da educação básica: concepções e desafios. Educação e Sociedade, Campinas, v. 36, n. 131, p. 299-324, jun. 2015.

DOURADO, Luiz Fernandes; SIQUEIRA, Romilson Martins. A arte do disfarce: BNCC como gestão e regulação do currículo. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação-Periódico científico editado pela ANPAE, v. 35, n. 2, p. 291-306, 2019.

FREITAS, Suzana Cristina de; MOLINA, Adão Aparecido. Estado, políticas públicas educacionais e formação de professores: em discussão a nova resolução CNE/CP n. 2, de 20 de dezembro de 2019. Pedagogia em Foco, v. 15, n. 13, p. 62-81, 2020.

GATTI, Bernardete A. A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. Revista USP, n. 100, p. 33-46, 2014.

GONÇALVES, Suzane da Rocha Vieira; MOTA, Maria Renata Alonso; ANADON, Simone Barreto. A Resolução CNE/CP N. 2/2019 e os Retrocessos na Formação de Professores. Revista Formação em Movimento, v. 2, n. 4, p. 360-379, 2020.

LEMOS, Guilherme Augusto Rezende; MACEDO, Elizabeth. A incalibrável competência socioemocional. Linhas Críticas, v. 25, p. 57-73, jan./dez. 2019.

LOPES, Alice Casimiro. Itinerários formativos na BNCCEM: identificações docentes e projetos de vida juvenis. Revista Retratos da Escola, v. 13, n. 25, p. 59-75, jan./maio 2019.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Apresentação: Uma alternativa às políticas curriculares centralizadas. Roteiro, v. 46, p. 1-10, jan./dez. 2021.

MACEDO, Elizabeth. Fazendo a Base virar realidade: competências e o germe da comparação. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 39-58, jan./maio 2019.

MAGUIRE, Meg; BALL, Stephen J. Discursos da reforma educacional no Reino Unido e nos Estados Unidos e o trabalho dos professores. In: BALL, Stephen J. e MAINARDES, Jefferson. (orgs.). Políticas Educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011, p. 175-192.

MAINARDES, Jefferson. A abordagem do ciclo de políticas: explorando alguns desafios da sua utilização no campo da Política Educacional. Jornal de Políticas Educacionais, v. 12, n. 16, p. 1-19, ago. 2018.

MORAIS, João Kaio Cavalcante; HENRIQUE, Ana Lúcia Sarmento. A compreensão de docência nas atuais diretrizes curriculares nacionais para a formação continuada de professores da educação básica. Humanidades & Inovação, v. 8, n. 42, p. 147-158, 2021.

NOGUEIRA, Adrinelly Lemes; BORGES, Maria Célia. A BNC-Formação e a Formação Continuada de professores. Revista on line de Política e Gestão Educacional, v. 25, n. 1, p. 188-204, jan./abr. 2021.

NÓVOA, António. O regresso dos professores. Pinhais: Melo, 2011.

NÓVOA, António.; VIEIRA, Pâmela. Um alfabeto da formação de professores (A teacher education alphabet). Crítica Educativa, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 21–49, jan./jun. 2017.

OLIVEIRA, Hosana Larissa Guimarães; LEIRO, Augusto César Rios. Políticas de formação de professores no Brasil: referenciais legais em foco. Pro-Posições, v. 30, p. 1-26, 2019.

RODRIGUES, Carlos Eduardo Serrina de Lima. Habilidades socioemocionais: a OCDE e seu projeto de governança educacional global. 37ª Reunião Nacional da ANPEd. Florianópolis: ANPEd. 2015. Disponível em: https://www.anped.org.br/biblioteca/item/habilidades-socioemocionais-ocde-e-seu-projeto-de-governanca-educacional-global. Acesso em: 23 dez. 2021.

RODRIGUES, Larissa Zancan; PEREIRA, Beatriz; MOHR, Adriana. Recentes Imposições à Formação de Professores e seus Falsos Pretextos: as BNC Formação Inicial e Continuada para Controle e Padronização da Docência. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v.21, p. 1-39, jan./dez. 2021.

SÁ-SILVA, Jackson Ronie, ALMEIDA, Cristóvão Domingos de; GUINDANI, Joel Felipe. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, ano 1, n. 1, p. 1-15, jul. 2009.

SANTOS, Geniana; BORGES, Veronica; LOPES, Alice Casimiro. Formação de professores e reformas curriculares: entre projeções e normatividade. Linhas Críticas, v. 25, p. 239-256, 2019.

SILVA, Antonia Alves Pereira; ORTIGÃO, Maria Isabel Ramalho. O curso de Pedagogia e os retrocessos na legislação educacional: uma ofensiva às possibilidades de formação crítica. Série-Estudos-Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, Campo Grande, MS, v. 25, n. 55, p. 95-116, set./dez. 2020.

TARDIF, Maurice. A profissionalização do ensino passados trinta anos: dois passos para a frente, três para trás. Educação & Sociedade, v. 34, n. 123, p. 551-571, jun. 2013.

TARLAU, Rebecca; MOELLER, Kathryn. O Consenso por Filantropia: Como uma fundação privada estabeleceu a BNCC no Brasil. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 2, p. 553-603, 2020.

VENCO, Selma Borghi; CARNEIRO, Reginaldo Fernando. “Para quem vai trabalhar na feira… essa educação está boa demais”: a política educacional na sustentação da divisão de classes. Horizontes, [S.l.], v. 36, n. 1, p. 7-15, jan./abr. 2018.

Published

2023-03-21

How to Cite

Lima, V. R. ., & Ana Clédina Rodrigues. (2023). In times of setback: what the “new” curricular guidelines (2019/2020) for teacher training for basic education define. Perspectiva, 41(4), 1–22. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e86657