Teacher's didactic work nowadays: between disputes, resistance and possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e86797

Keywords:

Didactic work, Critical and intercultural didactics, Teaching praxis

Abstract

Didactics, within the scope of knowledge and investigation of pedagogical phenomena, is the expression of a socially, historically, and culturally determined practice. This understanding and the way teachers conceive options to face contradictions of the educational practice, aiming at the guarantee of the right to education, recurrently configure object of study and political-pedagogical commitment of Didactics in the context of class disputes within the limits of capitalism. In Brazil, the political crisis, aggravated by the covid-19 pandemic, has revealed significant setbacks. In Education, this circumstance takes shape in the curriculum counter-reforms, in the affirmation of pedagogical neo-technicalism and in the remarkable performance of technologies in schooling. The aim is to problematize the influxes of this reality in the teacher's didactic work, its repercussions in the realization of the right to education, in the organization of teaching, and in teaching. The theoretical analysis supported by formulations linked to a critical and intercultural didactics is used. This examination is guided by the questions: How to think the teacher’s didactic work in the contemporary context, characterized by so many setbacks? What are the possibilities for Didactics to contribute to the dialogue between teaching and education, considering the current dispute in the concert of educational practice?

Author Biographies

Isabel Maria Sabino de Farias, UECE-Universidade Estadual do Ceará/Programa de Pós-Graduação em Educação

Professora da Universidade Estadual do Ceará-UECE. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação-PPGE/UECE. Líder do  Grupo de Pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade (EDUCAS

 

Geandra Cláudia Silva Santos , UECE-Universidade Estadual do Ceará/Programa de Pós-Graduação em Educação

Professora adjunta da Universidade Estadual do Ceará, com atuação na graduação (cursos de licenciaturas) e professora do Programa de Pós-graduação em Educação da UECE - PPGE, na área de educação especial/inclusiva. 

Iure Coutre Gurgel, UECE-Universidade Estadual do Ceará/Programa de Pós-Graduação em Educação

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação- PPGE da Universidade Estadual do Ceará-UECE.

Maria Raquel de Carvalho Azevedo, Universidade Estadual do Ceará, UECE, Brasil

Professora do Curso de Ciências Sociais do Centro de Humanidades da Universidade Estadual do Ceará, UECE, Brasil. Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará, UECE, Brasil.

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Published

2022-10-04

How to Cite

Sabino de Farias, I. M. ., Silva Santos , G. C., Gurgel, I. C., & de Carvalho Azevedo, M. R. . (2022). Teacher’s didactic work nowadays: between disputes, resistance and possibilities. Perspectiva, 40(3). https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e86797

Issue

Section

A Didática em debate: questões contemporâneas