The practice of research in education in quadrennium 2013-2016: production in graduate studies in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e87068

Keywords:

Research in Education, Object, Methodology, Theoretical basis

Abstract

This article analyzes the research in education and discusses how the bibliographic production published in A1 journals, between the quadrennial years 2013-2016. It has contributed to thinking about the practice of research in education. In order to answer the proposed problem, the work aimed to analyze the production of educational research from three constituent elements of the research: object or theme, methodology or work procedure and theoretical basis. Based on a socio-historical perspective, the work was developed from the identification and analysis of the elements of research based on the abstracts of the bibliographic units published between 2013-2016, developed in graduate programs in education with grades 7. It was considered only journal articles presented in the evaluation documents released by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). The identification of the intended elements in the analysis of the abstracts was done using a form, which was filled out by four researchers. Subsequently, the indications of the elements in the abstract text were verified, describing exactly what had been presented by the authors of each article, referring to the elements researched here. After the analysis of 223 articles, we understand that there is a certain lack of care when presenting important information for the presentation of the text in the abstracts. Moreover, we consider that the lack of theoretical-methodological rigor may cause certain weaknesses in the production of knowledge in education, since the field has moved away from the criteria of scientificity proper to academic-scientific productions.

Author Biographies

Aline Aline , Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, UFRRJ, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professora Adjunta da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Instituto Multidisciplinar, Departamento de Educação e Sociedade e Professora do Programas de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc) também pela UFRRJ. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Ensino Superior e Pesquisa em Educação - ESPE/UFRRJ. Pesquisadora do Núcleo de Pesquisa em Epistemologia e Metodologia das Ciências – Episteme/UERJ. Lattes: http://lattes.cnpq.br/9092581029501852 Orcid: https://orcid.org/0000-0001-6186-605X. E-mail: licacmoura@hotmail.com 

Joyce da Costa Lima, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, UFRRJ, Brasil

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ/IM), pesquisadora no Grupo de Estudos e Pesquisas em Ensino Superior e Pesquisa em Educação - ESPE/UFRRJ e pesquisadora no Núcleo de Pesquisa em Epistemologia e Metodologia das Ciências - Episteme/UERJ. Bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC) no Grupo de Estudos e Pesquisas em Ensino Superior e Pesquisa em Educação - ESPE/UFRRJ (2021). 

Jonatan Fernando da Silva Reis, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, UFRRJ, Brasil

Graduando do curso de Licenciatura em Pedagogia no Instituto Multidisciplinar (IM) do Câmpus Nova Iguaçu da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Atualmente, é bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid) da UFRRJ, vinculado ao curso de Pedagogia do Câmpus Nova Iguaçu e bolsista voluntário de Iniciação Científica. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Ensino Superior e Pesquisa em Educação - ESPE (UFRRJ/IM).

Fabiana de Oliveira dos Santos, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, UFRRJ, Brasil

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ) (2018), pesquisadora no Grupo de Estudos e Pesquisas em Ensino Superior e Pesquisa em Educação- ESPE/UFRRJ. Bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC-CNPq) no Grupo de Pesquisa Infâncias até os 10 anos - GRUPIs (2021).

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Published

2022-09-26

How to Cite

Aline , A., da Costa Lima, J., Fernando da Silva Reis, J. ., & de Oliveira dos Santos, F. (2022). The practice of research in education in quadrennium 2013-2016: production in graduate studies in Brazil. Perspectiva, 40(3). https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e87068