The (in) visibility of high skills/giftness in higher education
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e91621Keywords:
High Abilities/Giftness, Higher education, Identification and serviceAbstract
Discussions about the importance of identifying and providing educational assistance to people with High Abilities/Giftedness permeate all levels of education, being ratified by public policies that guarantee this right. However, when the reference is the adult, invisibility is revealed by data from the Higher Education Census (INEP, 2022) and by the inexpressive collection of productions about the inclusion of this public in universities. Approaching this reflection, this writing aimed to discuss the High Abilities/Giftedness in Higher Education based on Census data and what it brings the productions of theses and dissertations in the area in the last eleven years (2011-2022). Contemplating qualitative, descriptive, bibliographic research (GIL, 2018; STAKE, 2011), a search was carried out in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations and it was consulted the documents about enrollments at this stage of schooling. The findings confirmed that the number of publications that propose to investigate the subject in the university space is still small, as well as the representative numbers of enrollments registered in the Census, which are below the expected for this population. It is concluded that a qualitative work is possible in front of the university student with indicators, which can include from people in early adulthood to the elderly subject. However, it is necessary to continue uncovering the subject, which is considered little explored. These notes legitimize the urgency for research on the adult audience, in order to seek educational inclusion strategies at this stage of life.
References
ABEYSEKERA, I. Giftedness and Talent in University Education: A Review of Issues and Perspectives. Gifted and Talented International, v. 29, pages 137-146, August/December, 2014.
ARANTES-BRERO, D. R. B.; CUPERTINO, C. Trajetórias de vida de pessoas com altas habilidades ou superdotação. In: VIRGOLIM, A. (Org.). Altas Habilidades/Superdotação: processos criativos, afetivos e desenvolvimento de potenciais. Curitiba: Juruá, 2018.
BRASIL. Lei nº 13.234, de 29 de dezembro de 2015. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), para dispor sobre a identificação, o cadastramento e o atendimento, na educação básica e na educação superior, de alunos com altas habilidades ou superdotação. Brasília: 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13234.htm. Acesso em: 17 maio 2021.
BRASIL. Projeto de Lei nº 108, de 2020. Institui a Política Nacional de Incentivo ao Desenvolvimento da Pessoa com Altas Habilidades ou Superdotação e estabelece as diretrizes para a sua execução. Câmara dos Deputados: Brasília, 2020. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=node07q49b2grbincv5zml56xqx50860593.node0?codteor=1860788&filename=Avulso+-PL+108/2020. Acesso em: 20 jan. 2022.
CIANCA, F. S. C. A percepção dos coordenadores de licenciaturas da UEL sobre altas habilidades/superdotação. 2012. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2012.
CHACON, M. C. M.; MARTINS, B. A. A produção acadêmico-científica do Brasil na área das altas habilidades/superdotação no período de 1987 a 2011. Revista Educação Especial, v. 27, n. 49, maio/ago. Santa Maria, 2014, p. 353-372.
COSTA, L. C. da. Acadêmico idoso no Ensino Superior: características de altas habilidades/superdotação? 2012. 108 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012.
COSTA, L. C. da. Altas habilidades/superdotação e acadêmicos idosos: o direito à identificação. 2016. 247 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016.
DELOU, C. M. C. O atendimento educacional especializado para alunos com Altas Habilidades/Superdotação no Ensino Superior: possibilidades e desafios. In: MOREIRA, L. C.; STOLTZ, T. (Orgs.) Altas Habilidades/Superdotação, talento, dotação e educação. Curitiba: Juruá, 2012.
DRABACH, K. C. da C. Associações entre parâmetros da microestrutura do sono e inteligência em estudantes universitários. 2018. 135 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia)- Universidade Federal do Paraná, 2018.
FREITAS, S. N.; PÉREZ, S. G. P. B. Altas Habilidades/Superdotação: atendimento especializado. Marília: ABPEE, 2012.
PÉREZ, S. G. P. B.; FREITAS, S. N. Do pecado de ser mulher ao medo de ser mulher com Altas Habilidades/Superdotação. In: FLEITH, D. de S.; ALENCAR, E. M. L. S. de. (Orgs.). Superdotados: trajetórias de desenvolvimento e realizações. Curitiba: Juruá, 2013.
GAGNÉ, F. Giftedness and talent: Reexamining a reexamination of the definitions. Gifted Child Quarterly, 29(3),103-112, 1985.
GAMA, M. C. S. S. Educação de superdotados: teoria e prática. São Paulo: EPU, 2006.
GAMA, M. C. S. S. Superdotação: problema ou riqueza nacional? In: FLEITH, D. de S.; ALENCAR, E. M. L. S. de. (Orgs.). Superdotados: trajetórias de desenvolvimento e realizações. Curitiba: Juruá, 2013.
GARDNER, H. O Nascimento e a difusão de um “meme”. In: GARDNER, H.; CHEN, J.; MORAN, S. Inteligências múltiplas ao redor do mundo. Porto Alegre: Artmed, 2010.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2018.
GUENTHER, Z. C. Quem são os alunos dotados? Reconhecer dotação e talento na escola. In: MOREIRA, L. C.; STOLTZ, T. (Orgs.) Altas Habilidades/Superdotação, talento, dotação e educação. Curitiba: Juruá, 2012.
HÉBERT, T. P. Gifted Black Males in a Predominantly White University: Portraits of High Achievement. Journal for the Education of the Gifted. v. 26, p. 25-64, Out., 2002.
HÉBERT, T. P.; MCBEE, M. T. The Impact of an Undergraduate Honors Program on Gifted University Students. Gifted Child Quarterly, v. 51, n. 2, pages 136-151, 2007.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Resumo técnico: Censo da Educação Superior 2016. Ministério da Educação. Brasília: Inep, 2018a. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/documents/186968/484154/RESUMO+T%C3%89CNICO+CENSO+DA+EDUCA%C3%87%C3%83O+SUPERIOR+2016/ec7614e6-11ec-467b-931c-43de9676f5e1?version=1.1. Acesso em: 17 maio 2021.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo da Educação Superior 2017: divulgação dos principais resultados. Ministério da Educação. Brasília: Inep, 2018b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/setembro-2018-pdf/97041-apresentac-a-o-censo-superior-u-ltimo/file. Acesso em: 17 maio 2021.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo da Educação Superior 2018: divulgação dos resultados. Ministério da Educação. Brasília: Inep, 2019. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2019/apresentacao_censo_superior2018.pdf. Acesso em: 17 maio 2021.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo da Educação Superior 2019: divulgação dos resultados. Ministério da Educação. Brasília: Inep, 2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2020/Apresentacao_Censo_da_Educacao_Superior_2019.pdf. Acesso em: 17 maio 2021.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Resumo Técnico do Censo da Educação Superior 2020. Brasília: Inep, 2022a. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_da_educacao_superior_2020.pdf. Acesso em: 20 ago. 2022.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo da Educação Superior 2020: notas estatísticas. Brasília: Inep, 2022b. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/notas_estatisticas_censo_da_educacao_superior_2020.pdf. Acesso em: 20 ago. 2022.
JACOBS, B. C. Expanding an Honors Program in the Midst of Institution Consolidation. Journal of the National Collegiate Honors Council, v. 16 n.2, p155-159, 2015.
KRUCZEVESKI, L. R. Experiências de gênero e formação de preferências de estudantes superdotadas. 2019. 143 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, PR, 2019.
LIMA, D. M. de M. P. O professor universitário frente às estratégias de identificação e atendimento ao aluno com altas habilidades/superdotação. 2011. 127 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2011.
MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Summus, 2015.
MARTINS, B. A. Sinalizando o aluno com traços de Altas Habilidades/Superdotação: o papel do professor de sala de aula comum. In: RONDINI, C. A.; REIS, V. L. dos. Altas Habilidades/Superdotação: instrumentais para identificação e atendimento do estudante dentro e fora da sala de aula comum. Curitiba: CRV, 2021.
MENDAGLIO, S. Gifted students' transition to university. Gifted Education International, vol. 29, n. 1, p. 3–12, 2012.
NARIKBAEVA, L. M. University Students’ Giftedness Diagnosis and Development. International Journal of Environmental & Science Education, vol. 11, n. 17, pages 10289-10300, 2016.
OLIVEIRA, A. M. de. Dotação Intelectual: rastreio e relação com engajamento estudantil e desempenho acadêmico. Dissertação de mestrado. 2016. 30 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2016.
OLIVEIRA, A. P. S. Identificação de altas capacidades em estudantes estrangeiros do Ensino Superior. 2020. 91 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020.
PERANZONI, V. C. Altas habilidades/superdotação no curso de Educação Física da Universidade de Cruz Alta/RS. 2013. 161 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2013.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do Trabalho Científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. Disponível em: http://www.feevale.br/Comum/midias/8807f05a-14d0-4d5b-b1ad-1538f3aef538/E-book%20Metodologia%20do%20Trabalho%20Cientifico.pdf. Acesso em: 03 jun. 2021.
RENZULLI, J. S. Modelo de enriquecimento para toda a escola: Um plano abrangente para o desenvolvimento de talentos e superdotação. Revista Educação Especial, v. 27, n. 50, p. 539- 562, set./dez. Santa Maria: 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/14676/pdf. Acesso em: 27 ago. 2022.
RENZULLI, J. S. Reexaminando o papel da educação para superdotados e o desenvolvimento de talentos para o século XXI: uma abordagem teórica em quatro partes. In: VIRGOLIM, A. (Org.). Altas Habilidades/Superdotação: processos criativos, afetivos e desenvolvimento de potenciais. Curitiba: Juruá, 2018.
STERNBERG, R. J. Beyond IQ: a triarchic theory of human intelligence. Cambridg University Press, 1985.
SILVA, T. R. Desafios da permanência estudantil para a população alvo da educação especial nas universidades estaduais do Paraná: foco na UEL. 2017. 183 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2017.
SIMPLÍCIO, M. I. de B. Capacidade e talento. In: SOUZA, R. de C. S.; ANJOS, I. R. S. dos; FRANÇA-FREITAS, M. L. P. de. Dotação e talento na Educação inclusiva. São Cristóvão: Editora UFS, 2014.
SCHMENGLER, A. R. Altas Habilidades/Superdotação na Educação Superior: contextos das universidades federais do Rio Grande do Sul. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2022.
SCHMENGLER, A. R.; MEDEIROS, R. V.; MACHADO, J. C. P. As Altas Habilidades/Superdotação no Ensino Superior: reconhecimento e aprendizagem. In: ADAIME, M. B. et al. (Orgs.) Promoção da aprendizagem e tecnologias educacionais: aprendizagem no Ensino Superior, acessibilidade e ações afirmativas. Santa Maria, RS, Facos: UFSM, 2019.
TITON, E. R. Estudantes com altas habilidades/superdotação na universidade: análise de itinerários pedagógicos. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2019.
URBAN, A. L. P. Um estudo de produções científicas: ingresso e permanência de universitários com deficiência. 2016. 127 f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar)- Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Araraquara, SP, 2016.
VIEIRA, N. J. W. Identificação pela provisão: uma estratégia para a identificação das Altas Habilidades/Superdotação em adultos? Revista Educação Especial, v. 27, n. 50, p. 699-712, set./dez. Santa Maria: 2014. Disponível em: http://www.ufsm.br/revistaeducacaoespecial. Acesso em: 03 jun. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Angélica Regina Schmengler, Tatiane Negrini, Sílvia Maria de Oliveira Pavão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.