The (in) visibility of high skills/giftness in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e91621

Keywords:

High Abilities/Giftness, Higher education, Identification and service

Abstract

Discussions about the importance of identifying and providing educational assistance to people with High Abilities/Giftedness permeate all levels of education, being ratified by public policies that guarantee this right. However, when the reference is the adult, invisibility is revealed by data from the Higher Education Census (INEP, 2022) and by the inexpressive collection of productions about the inclusion of this public in universities. Approaching this reflection, this writing aimed to discuss the High Abilities/Giftedness in Higher Education based on Census data and what it brings the productions of theses and dissertations in the area in the last eleven years (2011-2022). Contemplating qualitative, descriptive, bibliographic research (GIL, 2018; STAKE, 2011), a search was carried out in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations and it was consulted the documents about enrollments at this stage of schooling. The findings confirmed that the number of publications that propose to investigate the subject in the university space is still small, as well as the representative numbers of enrollments registered in the Census, which are below the expected for this population. It is concluded that a qualitative work is possible in front of the university student with indicators, which can include from people in early adulthood to the elderly subject. However, it is necessary to continue uncovering the subject, which is considered little explored. These notes legitimize the urgency for research on the adult audience, in order to seek educational inclusion strategies at this stage of life.

Author Biographies

Angélica Regina Schmengler, Universidade Federal de Santa Maria, UFSM, RS, Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria, UFSM, RS, Brasil (2022). Mestre em Educação e Especialista em Gestão Educacional pela UFSM. Pedagoga e Educadora Especial - UFSM. Atuou como bolsista na regência de Classe no Setor Educacional do Hospital Universitário de Santa Maria - 2010/2013. Atuou como Professora dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental no município de Agudo/RS. Professora de Educação Infantil e de Anos Iniciais no município de Santa Maria/RS. Atua no Programa de Atendimento Educacional Especializado Municipal (PRAEM). Participou do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Matemática (GEPEMat) e do Grupo de Pesquisa Educação Especial: Interação e Inclusão Social (GPESP). Integrante do Grupo de Pesquisa em Educação, Saúde e Inclusão (GEPEDUSI). Tem experiência na área de Educação, pesquisando principalmente os seguintes temas: Educação, Educação Especial, Classe Hospitalar, Altas Habilidades/Superdotação, Ensino Superior.

Tatiane Negrini, Universidade Federal de Santa Maria, UFSM, RS, Brasil

Professora Adjunta do Departamento de Educação Especial da Universidade Federal de Santa Maria, UFSM, RS, Brasil. Doutora em Educação/UFSM na linha de Educação Especial/UFSM (2015); Mestre em Educação/UFSM (2009). Especialista em Gestão Educacional e Especialista em Educação Especial: Altas Habilidades/Superdotação/ UFSM. Graduada em Educação Especial - Deficientes da Audiocomunicação/UFSM (2006). Líder do Grupo de Pesquisa CNPq - Educação Especial: Interação e Inclusão social - GPESP. Professora e orientadora no Programa de Políticas Públicas e Gestão Educacional - PPPG/UFSM. Atuou como Coordenadora do Núcleo de Acessibilidade/CAED/UFSM 2016-2020. Tem experiência em Educação a Distância, como professora e como tutora. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação inclusiva, educação especial, altas habilidades/superdotação, gestão educacional. 

Sílvia Maria de Oliveira Pavão, Universidade Federal de Santa Maria, UFSM, RS, Brasil

Possui graduação em Educação Especial pela Universidade Federal de Santa Maria, UFSM, RS, Brasil (1986), mestrado em Inovação e Sistema Educativo - Universidad Autonoma de Barcelona (1998), doutorado em Educação - Universidad Autonoma de Barcelona (2003), e pós- doutorado pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2018). Atualmente é professor da Universidade Federal de Santa Maria. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: saúde, educação, educação especial, interdisciplinaridade, aprendizagem e ensino.

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Published

2023-09-27

How to Cite

Schmengler, A. R., Negrini, T., & Pavão, S. M. de O. (2023). The (in) visibility of high skills/giftness in higher education. Perspectiva, 41(3). https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e91621

Issue

Section

Dossier Giftedness: researches and educational practices