Writing our history: what can a research group do and what does it have to say?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e92137

Keywords:

Research Group, Linguistic Education in Italian language, Brazilian contex

Abstract

This article aims to narrate the building process of a young research group, the Núcleo de Estudos em Língua Italiana no contexto Brasileiro (NELIB), registered in the Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). This group was created with the purpose of bringing together teachers and researchers who work in the field of Italian language in the Brazilian context and try to think and ressignify Italian Language Education with our feet firmly planted in our territories, focusing on teacher training, the production of teaching materials, linguistic policies and, consequently, a pedagogy that is more plural, democratic and, therefore, committed to social justice. Because we understand this space as a gathering place of experiences, knowledge and scientific, academic and artistic productions, we will weave in our words what we have been doing to answer the question that guides us – what is the necessary knowledge for teacher’s education in a world in constant transformation? – and what we hope to accomplish in our daily activities that are essential to the development of the work as teachers and researchers of Brazilian public universities. After all, it is important to understand what a research group does and has to say to the world.

Author Biographies

Cristiane Maria Lopes Landulfo, Universidade Federal da Bahia, UFBA, Brasil

É professora adjunta de Língua e Literaturas Italianas da Universidade Federal da Bahia. Possui Doutorado e Mestrado em Língua e Cultura pela Universidade Federal da Bahia (2016); Graduação em Letras português- italiano pela Universidade Federal do Ceará (2004) e Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (2003). Desenvolve pesquisas na área de Linguística Aplicada, focando os seguintes temas: formação de professores de línguas, educação intercultural, pluralidade linguístico-cultural do italiano, materiais didáticos de línguas, literaturas em língua italiana, sexismo linguístico, políticas linguísticas e decolonialidades. É líder do grupo de pesquisa NELIB: Núcleo de Estudos em Língua Italiana no Contexto Brasileiro.

Paula Garcia Freitas, Universidade Federal do Paraná, UFPR, Brasil

Possui doutorado em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (2014), mestrado em Letras (Língua e Literatura Italiana) pela Universidade de São Paulo (2008) e Bacharelado e Licenciatura em Letras - Português e Italiano pela Universidade de São Paulo (2003). É professora associada de italiano do Curso de Letras da Universidade Federal do Paraná e do Programa de Pós Graduação da mesma universidade, atuando principalmente nos seguintes temas: metodologia de ensino, língua italiana, ensino de línguas, aprendizagem de línguas e cultura italiana, formação de professores (de línguas), ensino e aprendizagem (de línguas) por tarefas, análise, reflexão e produção de material didático. É líder do Grupo de Pesquisa NELIB.

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Published

2023-09-13

How to Cite

Landulfo, C. M. L. ., & Freitas, P. G. (2023). Writing our history: what can a research group do and what does it have to say?. Perspectiva, 41(4), 1–16. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e92137

Issue

Section

Dossier Initial training spaces for future language teachers