Talent development: an analysis of trajectories based on the perception of children, families and educators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e92230

Keywords:

Giftedness, Talents, Excellence, Inclusive Education

Abstract

This article describes the developmental trajectories of children’s and adolescents’ talents in academic, sports and artistic areas from the perspectives of the children and adolescents themselves, their teachers, and caregivers. The purpose of this study was to analyze the processes that lead to talent development, considering the participants’ contextual and personal variables concerning their lives and education. The nine children and adolescents participating in this study were selected for their excellence in expressing their talents. The data collected through the interviews show that academic talent is strongly associated with the high cognitive abilities of these children, while training and deliberate practice are linked to those with talent in sports and the arts. In some cases, these students feel excluded at school, and require their teachers and the school curriculum to address their characteristics and meet their needs.

 

Author Biographies

Andrezza Belota Lopes Machado, Universidade do Estado do Amazonas, UEA, Brasil

Doutora em Estudos da Criança pela Universidade do Minho, Portugal. Professora da Universidade do Estado do Amazonas, UEA, Brasil. Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas Educação Inclusiva e o Aprender na Diversidade (UEA) e do Laboratório de Políticas, Pesquisa e Práticas Educacionais em Altas Habilidades/Superdotação-LAPEAHS. Membro do Comitê Gestor Comitê das Políticas de Inclusão das Pessoas com Necessidades Educacionais Específicas da Universidade do Estado do Amazonas. Membro do Conselho Brasileiro para Superdotação (ConBraSD). Membro da Rede Internacional de Investigación, Intervención y Evaluación en Altas Capacidades Intelectuales/REINEVA. Membro da Associação Brasileira de Criatividade (CRIABRASILIS). Membro da Sociedade Brasileira de Neuropsicopedagogia (SBNPp). Estudos e Pesquisas em: Educação de pessoas com Altas Habilidades/Superdotação; Educação Inclusiva; Inclusão no Ensino Superior; Educação Especial; Neurociência e Aprendizagem; Processo Ensino-Aprendizagem.

Leandro Silva Almeida, Universidade do Minho, Portugal

Doutor em Psicologia pela Universidade do Porto, Portugal.

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Published

2023-10-18

How to Cite

Belota Lopes Machado, A., & Silva Almeida, L. (2023). Talent development: an analysis of trajectories based on the perception of children, families and educators. Perspectiva, 41(3). https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e92230

Issue

Section

Dossier Giftedness: researches and educational practices