Gender and sexuality in the training of physical education teachers at the State University of Feira de Santana: what the curriculum tell us

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e94226

Keywords:

Curriculum, Physical Education, Diversity

Abstract

In the present study, a documental analysis of the three curriculum models implemented in the Bachelor's Degree in Physical Education at UEFS since its inception was carried out. In such documents, we seek to identify, through Bardin's thematic analysis, how gender and sexuality issues were treated in the course from 1996 to 2022. In the 1996 curriculum model, we could see a strong technical and sporting tendency and a complete erasure of discussions about gender and sexuality. In the 2004 curriculum, the course began to emphasize scientific research and a more comprehensive view of physical education teaching, however, gender and sexuality are still not mentioned in the text. In the third curricular model, elaborated in 2018, gender and sexuality started to appear in a mandatory curricular component and in text excerpts of PPC that, based on CNE/CP Resolution No. 02/2015, describe the institution, the course, curriculum components and the egress profile. With this, we identified a breakthrough in dealing with gender and sexuality issues in the course, compared to previous models, in which discussions were non-existent. However, we concluded that only one curricular component is not enough to address the theme with the due complexity, being a transversal approach necessary to these discussions.

Author Biographies

Aila Valadares, Federal University of Recôncavo da Bahia

Mestre em Educação Científica, Inclusão e Diversidade Pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, UFRB, BA, Brasil  (2023) - Área de Ensino. Licenciada em Educação Física pela Universidade Estadual de Feira de Santana (2018). Especialista em Educação Física Escolar pela Universidade Cândido Mendes (2020). Especialista em Educação Afetiva e Sexual pela Universidade Cândido Mendes (2021). Especialista em Educação e suas Tecnologias pelo Instituto Federal da Bahia (2022). Especialista em Linguagens, suas tecnologias e o mundo do trabalho (2022).

Tatiana Polliana Pinto de Lima, Federal University of Recôncavo da Bahia

Possui graduação em História pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte,  UFRN, Brasil (2000), e licenciatura em Pedagogia pela UNIFACS (2021), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP, SP, Brasil (2004) e doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia - UFBA, Brasil  (2016). É professora adjunta da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, UFRB, BA, Brasil. Atua como Professora do Quadro Permanente do Programa de Pós Graduação em Currículo, Linguagens e Inovações Pedagógicas da UFBA e do Programa de Pós Graduação em Educação Científica, Inclusão e Diversidade.

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Published

2024-09-26

How to Cite

Valadares, A., & Lima, T. P. P. de. (2024). Gender and sexuality in the training of physical education teachers at the State University of Feira de Santana: what the curriculum tell us. Perspectiva, 42(3), 1–24. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e94226