Frustration, interest and planning: activities involving the World of Work proposed in Life Purpose textbook

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e94943

Keywords:

Life Project, High school, Textbook analysis

Abstract

A Life Project is a set of goals, desires, and dreams that are interconnected, creating a kind of compass that points towards a certain path towards the future. The Life Project can be characterized as an individual and social phenomenon. This study aims to characterize didactic activities involving the World of Work proposed in Project Life textbooks. Nine (9) textbooks recommended under the National Program for Textbooks and Didactic Material (PNLD) were analyzed. The methodology adopted is qualitative, using theoretical and methodological contributions related to Grounded Theory (GT). After coding the collected material, three (3) analytical categories were constructed: 1) Managing frustrations and becoming resilient; 2) Exploring possible career paths based on interests; and 3) Planning the future: building strategies to achieve dreams. In conclusion that three main types of didactic activities are distributed across the categories: a) Creating strategies to achieve one or more objectives, being flexible and resilient; b) Exploring entrepreneurship in the community and other contexts; c) Investigating career paths considering personal interests. The analyzed textbooks largely avoided addressing topics such as persistent unemployment in capitalist societies, as well as the challenges that workers experience in the world. Topics such as labor rights and strategies for managing job crises were infrequently addressed in the textbooks when they did appear.

Author Biographies

Guilherme Baumann Achterberg, REDE ESCOLAR PÚBLICA MUNICIPAL DE CACHOEIRA DO SUL

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/CE/UFSM). Graduado em Química Licenciatura pela Universidade Federal de Santa Maria (CCNE/UFSM). Bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), no período de maio de 2016 à fevereiro de 2018, integrando o subgrupo Integrando Ciências da Natureza na Educação Básica. Em conjunto com o grupo, desenvolveu atividades didáticas e materiais pedagógicos sobre diversos temas do ensino de ciências da natureza, com utilização da estratégia de resolução de problemas e utilização de assuntos como organizadores das atividades didáticas. Bolsista de Iniciação Científica CNPq do Projeto de Pesquisa "Necessidades Para o Trabalho Docente em Escolas Públicas Para Permanência Efetiva e Aprendizagem Qualificada de Alunos de Ensino Médio no Brasil", no período de agosto de 2018 até agosto de 2020. Atualmente participa das atividades desenvolvidas no Núcleo de Estudos em Educação Ciência e Cultura (NEC/CE/UFSM). Atua como Professor de Ciências no Ensino Fundamental II desde setembro de 2022. Como principais temas de interesse podem ser destacados: Ensino Médio, Processo de ensino/aprendizagem escolar, Ensino de Ciências da Natureza, Motivação, Estilos de Aprendizagem, Mundo do trabalho, Projeto de Vida, Juventudes, Políticas educacionais.

Eduardo Adolfo Terrazzan, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA

Possui graduação em Licenciatura em Física pela Universidade de São Paulo (1976), graduação em Bacharelado em Física pela Universidade de São Paulo (1978), mestrado em Ensino de Ciências (Modalidade Ensino de Física) pela Universidade de São Paulo (1985), doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (1994) e estudos de Pós-Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2001-2002). Atualmente, é Professor Titular da Universidade Federal de Santa Maria, em Santa Maria/RS, instituição na qual atua como: (1) docente nos Cursos de Licenciatura em Física e de Licenciatura em Pedagogia; (2) docente e orientador no Programa de Pós-Graduação em Educação. Atua como coordenador-líder do Grupo de Estudos, Pesquisas e Intervenções INOVAEDUC - Inovação Educacional, Práticas Educativas e Formação de Professores, registrado no Diretório de Grupos de Pesquisa no Brasil do CNPq.

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Published

2023-11-21

How to Cite

Baumann Achterberg, G. ., & Adolfo Terrazzan, E. (2023). Frustration, interest and planning: activities involving the World of Work proposed in Life Purpose textbook. Perspectiva, 41(3). https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e94943