The Development of the Teacher-Researcher in Teacher Education: Perspectives of Education Master's Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e96540

Keywords:

Teacher professional development, Teacher continuing Education, Teacher researcher, Research

Abstract

This study was conducted in the field of teacher professional development, focusing on the development of the teacher-researcher, with the aim of comprehending the perceptions of master's students after immersion in the concept of the teacher-researcher and its relevance in teacher education. It is an applied qualitative research in which students participated in a theoretical immersion on the formation of the teacher-researcher in the “Work and Teacher Education” course within the Master's program in Education. To generate data, we used learning diaries and collaboratively constructed two word clouds in the Edupulses software. The data were treated using content analysis techniques and organized into five categories: (a) prior concept of the teacher-researcher, (b) expansion of the concept of the teacher-researcher, (c) impact on teaching practice, (d) challenges in becoming a teacher-researcher, and (e) interaction between school and university. The master's students' perceptions indicate the need for a better understanding of the necessary requirements for conducting research, as they initially held superficial prior conceptions regarding the concept of the teacher-researcher. However, throughout the formative meeting, we observed that the concept of the teacher-researcher gradually distanced itself from empirical field and became more significant, to the point where the master's students recognized research as valuable in teaching practice, aiding in the understanding of educational issues and pedagogical practices.

Author Biographies

Aline Coêlho dos Santos, Universidade Regional de Blumenau

Ph.D. candidate in Education at the Regional University Foundation of Blumenau (FURB); Master's degree in Information and Communication Technologies from the Federal University of Santa Catarina (UFSC), specializing in Educational Technologies research; Postgraduate in Environmental Auditing and Forensics at the University of Southern Santa Catarina (UNESC); Licensed and Bachelor's degree in Biological Sciences (UNESC). Has been working as a science and biology teacher in Basic Education since 2011, with experience in laboratory teaching practices. Currently, she is a member of the environmental education and social communication programs at MPB Engenharia, delivering lectures, workshops, and participating in the continued professional development of teachers; FAPESC Scholar; Producer of educational digital content, serving as a YouTube teacher on the Primatas Biologia channel.

Mônica Maria Baruffi, Universidade Regional de Blumenau

Possui graduação em Pedagogia pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (1990), Mestrado em Educação pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (2005). Doutorado em Educação pela Universidade Regional de Blumenau (2023). Atualmente é Docente da Educação a Distância da Sociedade Educacional Leonardo Da Vinci - Uniasselvi. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Currículo , Didática, Formação Continuada do Professor como também Políticas Educacionais. Palestrante na área relativa a Educação envolvendo temas como Educação Estética, Alteridade, Identidade e Formação Continuada do Professor . Pesquisadora do Grupo de Pesquisa sobre Formação de Professores e Práticas Educativas - GPFORPE do Programa Mestrado/Doutorado em Educação da Universidade Regional de Blumenau - FURB - Blumenau-SC.

Lucilene Simone Felippe Oliveira, Universidade da Região de Joinville

Licenciada em Pedagogia pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (2011). Mestranda em Educação na linha de Pesquisa "Políticas Educacionais, Trabalho e Formação Docente" na Universidade da Região de Joinville, UNIVILLE. Bolsista Capes - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Integrante do GETRAFOR - Grupo de Estudos e Pesquisas sobre o Trabalho e a Formação Docente da UNIVILLE. Especialista em "Planejamento Educacional e Docência do Ensino Superior" pela ESAB - Escola Superior Aberta do Brasil (2012), especialista em "Educação a Distância: Gestão e Tutoria" (2021) e em "Tecnologias Digitais Aplicadas à Educação" (2021) pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci. Professora no Curso Normal em Nível Médio - Magistério na Rede Estadual de Educação na disciplina de Educação, Infância e as Teorias de Aprendizagem I e II. Experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil. Realização de diversos cursos na área educacional, participação em congressos e apresentação de trabalhos, colaboradora na reelaboração da Proposta Curricular de Educação Infantil do Município de Jaraguá do Sul/SC, além de publicações de artigos em revistas científicas e capítulo de livro.

Rita Buzzi Raush, Universidade da Região de Joinville

Doutora em Educação pela Universidade de Campinas, UNICAMP, Campinas, São Paulo, Brasil. Pós-doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC. Cursou Pedagogia e Mestrado em Educação na FURB. Possui especialização em Alfabetização pela UNIVALI. Atuou como alfabetizadora e coordenadora pedagógica na Educação Básica na SEMED de Blumenau. Na FURB, atuou como professora e pesquisadora no Curso de Pedagogia e no PPGE; coordenou o PIBID de Pedagogia: Alfabetização e Letramento; coordenou o PPGE; e assumiu a Direção do Centro de Ciências da Educação, Artes e Letras. Foi coordenadora da XIII ANPEd-Sul 2020-2021. Atualmente é aposentada e professora voluntária na FURB e lidera o Grupo de Pesquisa "Formação de professores e práticas educativas. Desde 02/2020 é professora visitante no PPGE da UNIVILLE e integra o Grupo de Pesquisa Trabalho e Formação Docente. É integrante e desde 03/2023 assumiu a coordenação da RIPEFOR - Rede Interinstitucional de Pesquisa de Formação e Práticas Docentes. É integrante e consultora do GT 8 - Formação de professores da ANPEd. Desde 2022 é bolsista produtividade em pesquisa e consultora ad hoc do CNPq. Suas pesquisas abordam o desenvolvimento profissional docente: formação inicial, inserção profissional e formação continuada de professores; bem como a coordenação pedagógica na Educação Básica.

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Published

2024-03-07

How to Cite

Santos, A. C. dos, Baruffi, M. M., Oliveira, L. S. F., & Raush, R. B. (2024). The Development of the Teacher-Researcher in Teacher Education: Perspectives of Education Master’s Students. Perspectiva, 42(3), 1–17. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e96540

Issue

Section

Article Demand for Continuous