The conception of justice and its relationship with the pedagogical work of law course professors at a federal public institution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e96769

Keywords:

Images of justice, Pedagogical work, Law course

Abstract

The aim of this paper is to raise discussions regarding how much the personal conceptions of professors, expressed in images in this research, can impact the production of pedagogical work and this on institutional curricular issues, with the conception of justice being listed for the present analysis. The theoretical framework was based on studies by Ferreira (2017), Lopes and Macedo (2011), Bernstein (1996 and 2003) and Fraser (2002). To carry out this research, two productions were selected from an image bank that included several drawings produced by professors of the undergraduate law course at a Federal Higher Education Institution located in the State of Rio Grande do Sul (RS) and who expressed in drawings what they understood as justice. The productions analyzed here were chosen because they have very different graphic elements and similar characteristics among their creators. The analysis methodology was the Documentary Method of Interpretation (Bohnsack, 2020), which makes it possible to understand the social environment through the image, enabling in-depth analysis rather than a superficial observation of the visual artifact. It was found that the conception of justice presented in each of the drawings refers to different pedagogical works, as the approaches given in the planning, recontextualization and evaluation process will be mediated by the perceptions of what they believe to be important. This plurality of ideas in the production of pedagogical work impacts the construction of the curriculum of a given class, course and/or institution, based on what is interpreted as relevant.

Author Biographies

Carmen Eloísa Berlote Brenner, Federal University of Pampa

Mestra em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria, UFSM, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil (2018). Especialista em Gestão Educacional pela UFSM (2016) e especialista em Neuropsicopedagogia e Saúde Mental pela Faculdade São Fidelis (2015). Graduada em Pedagogia pela URI Santiago (2012). Integrante dos grupos de Pesquisa KAIRÓS/UFSM e Laboratório Imagens da Justiça/UFPel. Técnica Administrativa em Educação, cargo de Pedagoga, lotada na Coordenadoria de Pesquisa e Pós-Graduação da Pró-Reitoria de Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação (PROPPI) da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Doutoranda em Educação na Linha de Pesquisa Currículo, Profissionalização e Trabalho Docente do Programa de Pós-graduação em Educação da UFPel. 

Maria Cecília Lorea Leite, Federal University of Pelotas

Professor Associado da Universidade Federal de Pelotas, UFPel, RS, Brasil. Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS, Brasil. Graduação em Direito pela Universidade Federal de Pelotas, UFPel. Licenciatura Plena em Letras pela Universidade Católica de Pelotas, Mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul e  Realizou Pós-Doutorado na Université Paris 8. 

References

BELANDI, Caio. Em 2021, pobreza tem aumento recorde e atinge 62,5 milhões de pessoas, maior nível desde 2012. Agência IBGE Notícias. 02 de dezembro de 2022. Disponível em https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/35687-em-2021-pobreza-tem-aumento-recorde-e-atinge-62-5-milhoes-de-pessoas-maior-nivel-desde-2012#:~:text=O%20Banco%20Mundial%20adota%20como,R%24%20168%20mensais%20per%20capita . Acesso em: 19 set. 2023.

BERNSTEIN, Basil. A Estruturação do Discurso Pedagógico: Classe, Códigos e Controle. Editora Vozes. Petrópolis: 1996.

BERNSTEIN, Basil. A Pedagogização do Conhecimento: estudos sobre recontextualização. Instituto de Educação da Universidade de Londres. Tradução: Maria de Lourdes Soares e Vera Luiza Visockis Macedo. Cadernos de Pesquisa, n. 120, p. 75-110, novembro/ 2003. Disponível em https://www.scielo.br/j/cp/a/4yvdC8Tm5P9XYL4jfzCx7zH/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: 13 fev. 2023.

BOHNSACK, Ralf. Pesquisa Social Reconstrutiva: Introdução aos métodos qualitativos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 5, de 17 de dezembro de 2018. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Direito e dá outras providências. Disponível em http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2018-pdf/104111-rces005-18/file . Acesso em: 15 jan. 2023.

FERREIRA, Liliana Soares; CORRÊA, Marcos Britto; SILVEIRA, Rosieli Bovolini. Proposições sobre a noção de sujeito no trabalho pedagógico. Pro-Posições. Campinas, SP: V.33, 2022. Disponível em https://www.scielo.br/j/pp/a/6cjnRJQXpYbKFL75gR8ZS3g/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: 24 jan. 2023.

FERREIRA, Liliana Soares. Trabalho Pedagógico na Escola: sujeitos, tempos e conhecimentos. Curitiba: CRV, 2017.

FRASER, Nancy. A justiça social na globalização: Redistribuição, reconhecimento e participação. Revista Crítica de Ciências Sociais, 63, Outubro 2002: 7-20. Disponível em: https://www.ces.uc.pt/publicacoes/rccs/artigos/63/RCCS63-Nancy%20Fraser-007-020.pdf . Acesso em: 24 fev. 2023.

LEITE, Maria Cecília Lorea; SCHMIDT, Ernani. Justiça curricular e suas imagens: um estudo no contexto de cursos de Direito. In: LEITE, Maria Cecília Lorea; HENNING, Ana Clara Corrêa; DIAS, Renato Duro (Orgs.). Justiça curricular e suas imagens. Porto Alegre: Sulina, 2018.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elisabeth. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

Published

2024-03-07

How to Cite

Brenner, C. E. B., & Leite, M. C. L. (2024). The conception of justice and its relationship with the pedagogical work of law course professors at a federal public institution. Perspectiva, 42(1), 1–15. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e96769

Issue

Section

Article Demand for Continuous