Permanently temporary: reflections on the hiring of teachers in Minas Gerais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e97172

Keywords:

Temporary hiring, Selection of teachers, Educational expenses

Abstract

This article aims to discuss the temporary employment of teachers in Minas Gerais, Brazil (2011-2020). The hypothesis is that maintaining a substantial contingent of teachers with precarious employment arrangements is a strategy to reduce payroll expenses. The theoretical framework posits that selecting teachers to assume civil servant roles in the education sector and ensuring their job stability are integral to the process of teacher professionalization and their incorporation into the state bureaucracy. Educational and budgetary information was collected from official sources and subjected to descriptive statistical analysis. Results: It was found that for most of the decade, the percentage of temporary teaching positions was significantly higher than that of permanent teachers. Despite this, the expenses associated with permanent staff salaries were higher than those for temporary staff throughout all the years studied, including their remuneration. It was identified that over time, the lack of a career progression path and the consequent impossibility of promotions and advancements, along with incorporated financial gains, reduce the budgetary impacts of this employment model.

Author Biographies

Daniel Santos Braga, Minas Gerais State University

Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação e Formação Humana da Faculdade de Educação (FaE) da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) e Unidade Ibirité, MG, Brasil. Possui Pós-Doutorado e Doutorado pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), MG, Brasil, mestrado em Educação e Formação Humana pela UEMG, onde também se graduou em Pedagogia. Coordenador do Obversatório da Valorização dos Trabalhadores em Educação (OBVATE).

Eduardo Santos Araújo, Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais

Eduardo Santos Araújo é doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerai, UFMG, Brasil e pesquisador vinculado ao Grupo de Pesquisa Política e Administração de Sistemas de Ensino - PASE/UFMG. É Mestre em Gestão e Avaliação da Educação Pública pela  Universidade Federal de Juiz de Fora, UFJF, MG, Brasil (2017) e especialista em Gestão Escolar também pela UFMG (2015).

Rosimar de Fátima Oliveira, Federal University of Minas Gerais

Professora Titular do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação (FaE) da Universidade Federal de Minas Gerais,  UFMG, Brasil. Possui Pós-Doutorado pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS, Brasil, doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo, USP, Brasil, mestrado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG, Brasil e graduação em Ciências Sociais (Licenciatura e Bacharelado) pela Universidade Federal de Juiz de Fora, UFJF, Brasil. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Política e Administração dos Sistemas Educacionais (GruPASE).

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Published

2024-09-27

How to Cite

Santos Braga, D., Santos Araújo, E., & de Fátima Oliveira, R. (2024). Permanently temporary: reflections on the hiring of teachers in Minas Gerais. Perspectiva, 42(4). https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e97172

Issue

Section

Article Demand for Continuous