A critique of the philosophical vocabulary of education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e97262

Keywords:

Education, Philosophy, Vocabulary

Abstract

The article critiques the notion of vocabulary in close relation to the questioning of metaphysics, accompanying the thinking about the possibilities and limits of education. In this sense, it starts with Friedrich Nietzsche and updates the discussion through some encounters with contemporary philosophy, a field in which the notion of vocabulary is taken to put it in contact with the Nietzschean appreciation of language. From a simultaneously critical and affirmative perspective, the text makes important stops in the debate on metaphysics and truth, offers Nietzschean alternatives and questions the representational ambition of modernity. Through these pretexts, associated with quick indications from the philosophy of language, the attributes of vocabularies are reached, following the requirements elaborated by Richard Rorty — they are multiple, they coexist and dispute each other, they are finite and subject to alteration and substitution, as well as having no necessary referents in the world. A small note is added to the established characterization: rather than thinking of it as a tool, it would be better to choose vocabularies according to the increased power they give to those who wish to invent new modes of existence. Given the insistent reference to a metavocabulary, considering the importance of language for what is said and done in everyday pedagogy, the article combats the pretension of unique names and privileged words, rejects the Omphalos and concludes with the affirmation of the irrevocable power of education.

Author Biographies

Jefferson Pereira de Almeida, Rio Grande do Sul Federal Institute of Education, Science and Technology

Licenciado em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Maria, UFSM, RS, Brasil (1999) e Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Brasil (2009). Doutorando em Educação pela Universidade de Caxias do Sul (UCS). Membro dos Grupos de Pesquisa CNPq "Pesquisas em Educação, Sociedade e Trabalho" (IFRS - Campus Farroupilha) e "Educação, Filosofia e Multiplicidade na Contemporaneidade" (UCS). Atualmente é Professor de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS - Campus Farroupilha). Tem experiência docente nas áreas de Filosofia, Educação, Psicanálise e Metodologia da Pesquisa.

Sônia Regina da Luz Matos, University of Caxias Do Sul

Pesquisadora do PPGEDU/UCS, Professora do PROFOR, Membro da Sociedade Brasileira de Filosofa da Educação (Sofie), Associação Brasileira de Alfabetização (Abralf); Grupo de Pesquisa CNPq: Educação, Filosofia e Multiplicidade Contemporaneidade/UCS) e Observatório de Educação/UCS. Gestão científica esteve na Coordenação Pibid Institucional-UCS, Pibid Pedagogia-UCS, Linha de Formação de Professores. Formação acadêmica: Estágio. Pós-Doutorado (2016), Université Paris 10 - Nanterre, Laboratório de filosofia, arte e estética. Pós-doutorado em Filosofia, arte e estética (Nanterre 10- Bolsa CNPq), Doutorado em cotutela em Educação (UFRGS) e Sciences de lEducation (Université Lumière Lyon 2), Mestra em Educação (PUCRS), Graduada em Pedagogia Matérias Pedagógicas (PUCRS), Supervisão Escolar e séries iniciais (PUCRS). Especialista em Psicopedagogia. Bolsa de pesquisas internacional: , Bolsa Accueil Rhônes Alpes (Lyon/França), Bolsa Doutoral Sanduíche no Exterior França (CAPES) e Bolsa de Intercâmbio Interinstitucional na Universidad Complutence, Madrid (Espanha/PUCRS). Bolsa de pesquisa nacional: Doutorado Observatório de Educação Escrileituras (INEP/CAPES/UFRGS), Bolsa Mestrado CNPq/PUCRS e Bolsa de Iniciação Científica CNPq/PUCRS e Kellog (PUCRS. Participou da Mobilidade Universitária entre UCS e Université Lumière Lyon 2 (Institut des Pratiques dEducation et de Formation - ISPEF) em Lyon - França. Participou de Programas de Extensão Universitária em campus avançado no Nordeste, Amazônia e Roraima. Produção pela Pedagogia da Diferença, semiótica em rizoma: em linguagem, currículo, escrita, didática, alfabetização, formação de professores.

References

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Published

2025-05-19

How to Cite

Almeida, J. P. de, & Matos, S. R. da L. (2025). A critique of the philosophical vocabulary of education . Perspectiva, 43(1), 1–14. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e97262