Interdisciplinary practices in natural sciences in the new high school: challenges and expectations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e98823

Keywords:

Interdisciplinary school, New high school, Natural sciences

Abstract

This article aims to understand the difficulties, limitations, and expectations of teachers regarding the use of interdisciplinary practices in the New High School (NEM). To this end, three semi-structured interviews were conducted with the Chemistry, Physics, and Biology teachers from a public school. Discursive Textual Analysis (DTA) was the methodology used to analyze two pre-established categories: Category 1 - Difficulties and limitations for school interdisciplinarity and interdisciplinary practices, and Category 2 - School interdisciplinarity: expectations. The results of this research reveal that teachers face several challenges, from issues with management teams to concerns about their initial and continuing education, and have broad expectations regarding the implementation of interdisciplinary practices. We conclude that, especially in the context of the NEM, the challenges for implementing interdisciplinary practices are varied and require careful monitoring by the entire school community, particularly by management teams. Furthermore, we highlight that teachers' expectations regarding interdisciplinary practices are intrinsically linked to their conception of what interdisciplinarity is, which does not always reflect a correct view, especially concerning school interdisciplinarity.

Author Biographies

Danilo Lopes Santos, Federal University from Jequitinhonha and Mucuri's Valleys

Doutorando em Educação – Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG, Brasil. Mestre em Educação em Ciências, Matemática e Tecnologia pela Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri UFVJM, MG, Brasil. Graduação em Licenciatura Química (UFVJM). Filiação institucional: Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, MG, Brasil. Grupo de Pesquisa: Grupo de Estudos e Pesquisas em Abordagens e Metodologias de Ensino de Ciências. Programa de Pós Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social, da Faculdade de Educação da UFMG (PPGE/FaE/UFMG). Temática de interesse investigativo: Interdisciplinaridade Escolar, Formação Inicial e Continuadas de Professores, Domínios do Conhecimento Científico e Alfabetização Científica.

Aline de Souza Janerine, Federal University from Jequitinhonha and Mucuri's Valleys

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação "Conhecimento e Inclusão Social em Educação" da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. Metre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Processos Socioeducativos e Práticas Escolares da Universidade Federal de São João Del-Rei (UFSJ). Licenciada em Química pela Universidade Federal de Lavras (UFLA). Graduação em licenciatura em Química pela Universidade Federal de Lavras (UFLA). Filiação institucional: Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, UFVJM, MG, Brasil.

Grupo de Pesquisa: Grupo de Estudos e Pesquisas em Abordagens e Metodologias de Ensino de Ciências

Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Matemática e Tecnologia (PPGECMaT) da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM)

Temática de interesse: Formação inicial e continuada de professores de Ciências; configuração identitária docente; Educação em Ciências em espaços formais e não formais; Tecnologias de Informação e Comunicação para o Ensino de Ciências.

 

Geraldo Wellington Rocha Fernandes, Federal University from Jequitinhonha and Mucuri's Valleys

Doutor em Ciências da Educação pela Universidade de Lisboa (Portugal). Metre em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Brasil, e em Ciências da Educação pela Universidade Técnica de Lisboa (Portugal) e Universidade de Poitiers (França). Graduação em licenciatura em Física pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Filiação institucional: Universidade Federal do Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Grupo de Pesquisa: Grupo de Estudos e Pesquisas em Abordagens e Metodologias de Ensino de Ciências. Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Matemática e Tecnologia (PPGECMaT) da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM)

Temática de interesse Abordagens, Metodologias e Estratégias de ensino de Ciências; Abordagens Ciência-Tecnologia-Sociedade (CTS) e Ensino de Ciências por Investigação (ENCI); Formação de Professores de Ciências; Natureza da Ciência e da Tecnologia; Argumentação Científica; Alfabetização Científica e Tecnológica.

 

References

BARBOSA, Felipe. SEM QUÍMICA? O “novo” ensino médio e o (des)letramento científico como projeto. Revista Interdisciplinar em Ensino de Ciências e Matemática, [s. l.], v. 3, n. 1, p. e23005–e23005, 2023.

BATISTA, Irinéa de Lourdes; LAVAQUI, Vanderlei; SALVI, Rosana Figueiredo. Interdisciplinaridade escolar no ensino médio por meio de trabalho com projetos pedagógicos. Investigações em Ensino de Ciências, [s. l.], v. 13, n. 2, p. 209–239, 2016.

BRAGA, Daniel Santos; ARAÚJO, Eduardo Santos; OLIVEIRA, Rosimar de Fátima. Permanentemente temporários: reflexões sobre a contratação de professores(as) em Minas Gerais. Perspectiva, [s. l.], v. 42, n. 4, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/97172. Acesso em: 15 out. 2024.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. [S. l.]: Ministério da Educação, 2018.

CARMINATTI, Bruna. A construção da interdisciplinaridade a partir dos saberes docentes nas ciências naturais : a realidade de duas escolas públicas do norte do Rio Grande do Sul. 2015. 156 f. - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/114669. Acesso em: 12 jul. 2022.

CARNEIRO, Lislayne. Interdisciplinaridade escolar: proposta didática de um modelo para a educação. 2018. 173 f. - Carneiro (2018) interdisciplinaridade, São Paulo, 2018. Disponível em: https://repositorio.pucsp.br/xmlui/handle/handle/21539. Acesso em: 15 out. 2024.

CRUZ, Andrei Barbosa da; FERNANDES, Geraldo Wellington Rocha. O uso do software QDA Atlas.ti para a compreensão do ciclo hermenêutico iterativo incremental da análise textual discursiva. Revista Pesquisa Qualitativa, [s. l.], v. 11, n. 28, p. 757–786, 2023.

DO BRASIL, Senado Federal. Constituição da república federativa do Brasil. 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 15 out. 2024.

FAZENDA, Ivani. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia? 6. ed. São Paulo: Loyola, 2011.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

GOMES, Heyde Ferreira; GOMES, Suzana dos Santos. O Novo Ensino Médio: Um estudo da implementação do tempo integral e integrado. Revista @mbienteeducação, [s. l.], p. e023005, 2024.

HENRIQUE, Ana Lúcia Sarmento; NASCIMENTO, José Mateus do. Sobre práticas integradoras: um estudo de ações pedagógicas na educação básica. Holos, [s. l.], v. 4, p. 63–76, 2015.

JÚNIOR, Osvaldo Alves De Jesus et al. Paradigmas educacionais e a fragmentação curricular no ensino médio: uma breve reflexão sobre uma metodologia interdisciplinar. Rebena - Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, [s. l.], v. 6, p. 298–311, 2023.

LAVAQUI, Vanderlei; BATISTA, Irinéa de Lourdes. Interdisciplinaridade em ensino de Ciências e de Matemática no Ensino Médio. Ciência & Educação (Bauru), [s. l.], v. 13, p. 399–420, 2007.

LENOIR, Yves. Didática e interdisciplinaridade: uma complementariedade necessária e incontornável. In: FAZENDA, Ivani (org.). Didática e interdisciplinaridade. Campinas: Papirus, 1998. p. 45–76.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática - Velhos e novos temas. 1. ed. Goiania: [s. n.], 2002. v. 1

LIMA, Maria da Conceição Silva; GOMES, Danyella Jakelyne Lucas. Novo Ensino Médio em Pernambuco: construção do currículo a partir dos itinerários formativos. Retratos da Escola, [s. l.], v. 16, n. 35, p. 315–336, 2022.

LÜDKE, Marli; ANDRÉ, E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: São Paulo:, 1986. (31). v. 5

MELO, Lívia Ferreira de; ROCHA, Josefa Eleusa da. Desafios e possibilidades do novo Ensino Médio a partir da perspectiva dos professores de uma Escola da Rede Pública. Research, Society and Development, [s. l.], v. 12, n. 6, p. e11712642073–e11712642073, 2023.

MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação (Bauru), [s. l.], v. 9, p. 191–211, 2003.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 2. ed. Ijuí: Unijuí, 2011.

NETO, Odoaldo Ivo Rochefort. Interdisciplinaridade escolar : um caminho possível. 2013. 306 f. - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/78771. Acesso em: 11 mar. 2022.

NEVES, José Luis. Pesquisa qualitativa – características, usos e possibilidades. São Paulo, [s. l.], p. 5, 1996.

OLIVEIRA, Ana Paula Santellano de. A interdisciplinaridade no ensino de ciências da natureza na perspectiva de duas escolas públicas da região do litoral norte do Rio Grande do Sul. 2019. 102 f. - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/193595. Acesso em: 12 jul. 2022.

OLIVEIRA, Thais Benetti de; CALDEIRA, Ana Maria Andrade. Interdisciplinaridade escolar no ensino médio: domínios epistêmicos como possibilidade para elaboração e avaliação de um trabalho coletivo. Acta Scientiarum. Education, [s. l.], v. 38, n. 2, p. 193–204, 2016.

RITTER, Jaqueline; COSTA, Julian Miranda da. A Interdisciplinaridade nas Ciências da Natureza para o Novo Ensino Médio: O Referencial Curricular Gaúcho. Revista Debates em Ensino de Química, [s. l.], v. 9, n. 3, p. 82–98, 2023.

SANTOMÉ, Jurjo Torres. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas Sul Ltda, 1998.

SANTOS, Tamires Barbosa dos et al. Reflexão sobre a influência da BNCC nos conteúdos de biologia. Brazilian Journal of Development, [s. l.], v. 8, n. 2, p. 15176–15183, 2022.

SILVA, Maria dos Remédios da; ANDRADE, Maria Luzineide da Silva; SANTOS, Maria Pricila Miranda dos. A interdisciplinaridade no âmbito escolar. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, [s. l.], p. 1940–1951, 2023.

SOUZA, Lívia Barbosa Pacheco et al. Os desafios dos professores e gestores para o novo ensino médio. International Journal of Scientific Management and Tourism, [s. l.], v. 9, n. 2, p. 1310–1325, 2023.

STROUPE, David. Examining Classroom Science Practice Communities: How Teachers and Students Negotiate Epistemic Agency and Learn Science-as-Practice. Science Education, [s. l.], v. 98, n. 3, p. 487–516, 2014.

SUBRAMANIAM, Karthigeyan. Pre-service Elementary Teachers’ Images of Scientific Practices: a Social, Epistemic, Conceptual, and Material Dimension Perspective. Research in Science Education, [s. l.], v. 53, n. 3, p. 633–649, 2023.

WALTER, Silvana Anita; BACH, Tatiana Marceda. Adeus papel, marca-textos, tesoura e cola: inovando o processo de análise de conteúdo por meio do atlas.ti. Administração: Ensino e Pesquisa, [s. l.], v. 16, n. 2, p. 275–308, 2015.

Published

2025-03-11

How to Cite

Santos, D. L., Janerine, A. de S., & Fernandes, G. W. R. (2025). Interdisciplinary practices in natural sciences in the new high school: challenges and expectations. Perspectiva, 43(4), 01–25. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e98823