Formative demands in algebra teaching: a review of the feedback provided by teachers of Mathematics in 5th grade of primary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e99279

Keywords:

Algebra teaching, Early stages, Teacher training

Abstract

This article corresponds to the analyses and reflections resulting from a research study entitled Formative Demands of Mathematics Teachers in the 5th Grade of Primary Education: a study in Cuiabá’s Municipal Schools, conducted by a group of seven researchers from the Federal University of Mato Grosso (UFMT) from 2021 through 2023. The goal of this study is to verify how algebraic knowledge manifested itself from the formative demands of teachers participating in the research. The data were taken from the initial and final surveys to which 5th grade teachers responded, from participation in synchronous meetings, from the participation of asynchronous activities, and from the records kept by the researchers throughout the formative action. We concluded that it is fundamental to explore in formative actions, with teachers-pedagogists, the conceptual objects of algebra that these educators should raise during the early stages, demystifying the idea that this area concerns only the use of letters, thus expanding the comprehension of the relations present in algebraic knowledge and the potential of its teaching. Moreover, we reinforce the idea that continuing education actions are with (and not for) teachers, in order to focus on their needs regarding mathematical knowledge, so that these challenges that are part of reality in the classroom and impact in student learning are faced.

Author Biographies

Sueli Fanizzi, Federal University of Mato Grosso

Pós-doutoranda, Doutora e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, na Área de Concentração Educação Científica, Matemática e Tecnológica. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação, na Linha de Pesquisa Educação em Ciências e Educação Matemática, e do Curso de Licenciatura em Pedagogia da Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Cuiabá, MT, Brasil, atuando como docente nos componentes disciplinares de Metodologia de Matemática e Estágio Supervisionado. Foi professora contratada pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, em 2016 e 2017. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática dos Anos Iniciais (GRUPEMAI). Coordenadora de Projetos de Pesquisa e de Extensão, de abrangência local e nacional, voltados à formação de professores que ensinam Matemática e à aprendizagem da Matemática nos anos iniciais do ensino fundamental. Autora da Coleção Porta Aberta para o Mundo - Ciências, da Editora FTD Educação.

Vanessa Lacerda Tarouco, Federal University of Mato Grosso

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande (2012) e mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso, UFMT, Brasil, (2017). Atuou como professora na rede privada de ensino em Cuiabá nos anos de 2012 a 2014 e 2017. Foi professora substituta na UFMT no período de março de 2018 à março de 2020, atuando no curso de Pedagogia com a disciplina Fundamentos e Metodologia do Ensino da Matemática e em cursos de licenciatura com a disciplina de Didática Geral e Organização e Funcionamento da Educação Básica. Ao longo de 2019 participou do Projeto de Extensão "A Matemática pela via da ludicidade". Atualmente é professora da rede municipal de Cuiabá, membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Matemática dos Anos Iniciais - GRUPEMAI e preceptora no projeto de Residência Pedagógica da UFMT.

Mariana Aline Nita, Secretaria Municipal de Educação de Cuiabá

Pedagoga pela Universidade Federal de Mato Grosso, UFMT, Brasil. Pós graduada em Educação Especial Inclusiva pela Uniasselvi. Atuou como membro bolsista do Projeto de Pesquisa intitulado "A interação nas aulas de Matemática: da negociação de significados à construção de conhecimentos." Atualmente é membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Matemática dos Anos Iniciais - GRUPEMAI e atua como professora no 4º ano do Ensino Fundamental na Rede Municipal de Educação de Cuiabá, MT, Brasil.

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Published

2025-02-17

How to Cite

Fanizzi, S., Tarouco, V. L., & Nita, M. A. (2025). Formative demands in algebra teaching: a review of the feedback provided by teachers of Mathematics in 5th grade of primary education. Perspectiva, 43(1), 1–16. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e99279