Perceptions of managers about disabled of students inclusion in college education
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e61918Abstract
This article is based on the studies carried out in the master in education whose objective was to analyze how the access of students with disabilities in college education reverberates in the university management practices, regarding mostly to their rights. This survey has promoted discussions about how managers evaluate the increasing enrollment number of disabled students. For this study, managers were interviewed at four universities, located in the municipality of Chapecó-SC. The analytical immersion occurred through the perspective of the Discourse Analysis with Foucaultian references. The study has allowed us to infer that in contemporary times inclusion is permeated by discourses based on an unquestionable and little problematized normative vision, in which advances in the democratization and expansion of university access are represented by promising statistical results.
References
ANDRADE, Sandra dos Santos. A entrevista narrativa ressignificada nas pesquisas educacionais pós-estruturalistas. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (Orgs.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza, 2012. p. 173-194.
BRASIL. Decreto nº 6.949, de 25 de agosto de 2009. Promulga a Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e seu Protocolo Facultativo, assinados em Nova York, em 30 de março de 2007. Diário Oficial [da] União, Brasília, DF, 26 de agosto de 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Educação superior: Em 10 anos, número de matrículas de alunos com deficiência sobe 933,6%. out. 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=18124. Acesso em: 01 out. 2012.
BRASIL. Censo da educação superior de 2014. Resumo técnico. Brasília, DF: INEP, 2014. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/superior-censosuperior-sinopse . Acesso em: 22 dez. 2018.
BRASIL. Censo da educação superior de 2015. Resumo técnico. 2. ed. Brasília, DF: INEP, 2018. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/resumo_tecnico/resumo_tecnico_censo_da_educacao_superior_2015.pdf. Acesso em: 3 jan. 2019.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 10 fev. 2016.
FISCHER, Rosa Maria Bueno. Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de pesquisa, Porto Alegre: UFRGS, n. 114, p. 197-223, nov. 2001.
GADELHA, Sylvio. Biopolítica, governamentalidade e educação: Introdução e conexões, a partir de Michel Foucault. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
COSTA, Marisa Vorraber. Uma agenda para jovens pesquisadores. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). Caminhos investigativos II: Outros modos de pensar e fazer pesquisa em Educação. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007. p. 139-153.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. 16. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2005.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Tradução Luiz Felipe Baeta Neves. 7ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.
FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução Laura Fraga de Almeida Sampaio. 16 ed. São Paulo: Loyola, 2009.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Organização, introdução e revisão Roberto Machado. 28. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2014.
LOPES, Maura Corcini. Políticas de inclusão e governamentalidade. In: THOMA, Adriana da Silva. HILLESHEIM, Betina. Políticas de inclusão: gerenciando riscos e governando as diferenças. 1. ed. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2011. p. 07-15.
LOPES, Maura Corcini. Políticas de inclusão e governamentalidade. Educação & Realidade, Porto Alegre: FACE/UFRGS, v. 34, n. 2, p. 153-170, mai./ago. 2009. (Dossiê Governamentalidade e Educação)
LOPES, Maura Corcini. FABRIS, Eli Henn. Inclusão e Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
NEGRI, Antonio; HARDT. Michael. Império. Record: Rio de Janeiro, 2006.
PIECZKOWSKI, Tania Mara Zancanaro. Inclusão de estudantes com deficiência na educação superior: efeitos na docência universitária. 208f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.
PIECZKOWSKI, Tania Mara Zancanaro; NAUJORKS, Maria Inês (Orgs.). Educação, inclusão e acessibilidade: diferentes contextos. Chapecó: Argos, 2014. p. 129-160.
REVEL, Judht. Michel Foucault: conceitos essenciais. Tradução Carlos Piovesani Filho; Nilton Milanez. Revisão técnica Maria do Rosário Gregolin. São Carlos: Clara Luz, 2005.
SÃO PAULO. Relatório Mundial sobre as deficiências. São Paulo: Organização Mundial da Saúde; Secretaria dos Direitos da Pessoa com Deficiência, 2011. (Tradução em Língua Portuguesa à Secretaria de Estado dos Direitos da Pessoa com Deficiência de São Paulo). Disponível em: http://www.pessoacomdeficiencia.sp.gov.br/usr/share/documents/RELATORIO_MUNDIAL_COMPLETO.pdf. Acesso em: 28 dez. 2018.
VEIGA-NETO, Alfredo. Paradigmas, cuidado com eles! In: COSTA, Marisa Vorraber. (Org.) Caminhos investigativos II: Outros modos de pensar e fazer pesquisa em educação. Lamparina: Rio de Janeiro, 2007. p. 35-47.
VEIGA-NETO, Alfredo; LOPES, Maura Corcini. Inclusão e governamentalidade. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 943-963, out. 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Joana Maria de Moraes Costa, Tania Mara Zancanaro Pieczkowski

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
