The teaching of drawing in the schools of Minas Gerais in the first decades of the 19th century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e89471

Keywords:

Legislation, School knowledge, Teaching of drawing

Abstract

This paper describes an investigation that aimed to verify the teaching Drawing’s presence in the curricula of teacher training schools, primary and complementary schools of Minas Gerais, from 1906 to 1927. The primary sources selected were reference documents to school legislation and drawing textbooks published between the late 19th and early 20th centuries. The research is based on references from Cultural History. Regarding the teacher training course, the objective was to determine the knowledge to teach and the knowledge for teaching regarding Drawing subject. It was possible to make some inferences by examining the legislation and comparing official documentation and educational materials. The analysis of the legislation indicates that there was a determination of the teaching of Drawing, both as a form of expression, as well a method of solving geometry problems aimed at professional training. Proposals were identified that aimed to favor the inclusion of new practices in the school environment. The aesthetic sense present in the ideals of the New School Movement was evidenced in the programs and instructions for the teaching of Geometry and Drawing.

Author Biography

Elenice de Souza Lodron Zuin, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, PUC/MG

Doutora em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, PUC/SP

References

BRASIL. Decreto n. 7.247, de 19 de abril de 1879. In: BRASIL. Collecção de Leis do Império do Brasil. Rio de Janeiro: Typographia Nacional, 1880. v. I, pt. II.

CAMBI, Franco. História da Pedagogia. São Paulo: Editora da UNESP, 1999.

CHARTIER, Roger. História cultural: entre práticas e representações. Tradução de Maria

Manuela Galhardo. Rio de Janeiro: Berthand do Brasil, 1990.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, n. 2, p. 177-229, 1990.

D’ENFERT, René. Inventer une géométrie pour l’école primaire au XIXe siêcle. Tréma, n. 22, 2003. 8p.

FRANCOEUR, Louis Benjamin. L'enseignement du dessin linéaire d’aprés une méthode aplicable a toutes lês écoles primaries. 2. ed. Paris: Chez Louis Colas, Libraire, 1827.

GAMA, Ayres de Albuquerque. Elementos de Desenho Linear. 1. ed. Rio de Janeiro: H. Garnier, 1872.

GAMA, Ayres de Albuquerque. Elementos de Desenho Linear. 6. ed. Rio de Janeiro: H. Garnier, 1910.

HOFSTETTER, Rita; SCHNEUWLY, Bernard. Saberes: um tema central para as profissões do ensino e da formação. In: HOFSTETTER, Rita; VALENTE, Wagner R. (orgs.) Saberes em (trans)formação: tema central da formação de professores. São Paulo: Livraria da Física. 2017. p. 113-172.

MACHADO, Maria Cristina Gomes. O projeto de Rui Barbosa: o papel da educação na modernização da sociedade. In: Reunião Anual da ANPED, 23, Caxambu, 2000. Anais [...] (CD-Rom), 2000.

MATOS, Aníbal. O estudo do desenho e a cultura dos sentimentos estheticos. Revista do Ensino, ano 1, n. 4, p. 83,1925.

MINAS GERAES. Decreto n. 1.960, de 16 de dezembro de 1906. Regulamento da Instrucção primaria e normal. In: MINAS GERAIS. Collecção das Leis e Decretos do Estado de Minas Gerais. Bello Horizonte: Imprensa Official, 1906c.

MINAS GERAES. Decreto n. 1.960, de 16 de dezembro de 1906. Regulamento da Instrucção primaria e normal. Bello Horizonte: Imprensa Official, 1906b. (Arquivo Público Mineiro).

MINAS GERAES. Decreto n. 1.982, de 18 de fevereiro de 1907. (Arquivo Público Mineiro)

MINAS GERAES. Decreto n. 2.836, de 31 de maio de 1910. In: MINAS GERAIS. Collecção das Leis e Decretos do Estado de Minas Gerais. Bello Horizonte: Imprensa Official, 1910.

MINAS GERAES. Decreto n. 3.405, de 15 de janeiro de 1912. In: MINAS GERAIS. Collecção das Leis e Decretos do Estado de Minas Gerais. Bello Horizonte: Imprensa Official, 1912a.

MINAS GERAES. Decreto n. 3.798, de 05 de novembro de 1912. In: MINAS GERAIS. Collecção das Leis e Decretos do Estado de Minas Gerais. Bello Horizonte: Imprensa Official, 1912b.

MINAS GERAES. Decreto n. 3191, de 09 de junho de 1911. In: MINAS GERAIS. Collecção das Leis e Decretos do Estado de Minas Gerais. Bello Horizonte: Imprensa Official, 1911.

MINAS GERAES. Decreto n. 4.041, de 04 de novembro de 1913. In: MINAS GERAIS. Collecção das Leis e Decretos do Estado de Minas Gerais. Bello Horizonte: Imprensa Official, 1913.

MINAS GERAES. Decreto n. 4.524, de 21 de fevereiro de 1916. In: MINAS GERAIS. Collecção das Leis e Decretos do Estado de Minas Gerais. Bello Horizonte: Imprensa Official, 1916.

MINAS GERAES. Decreto n. 4.530, de 06 de fevereiro de 1918. In: MINAS GERAIS. Collecção das Leis e Decretos do Estado de Minas Gerais. Bello Horizonte: Imprensa Official, 1918.

MINAS GERAES. Decreto n. 6.655, de 19 de agosto de 1924. In: MINAS GERAIS. Collecção das Leis e Decretos do Estado de Minas Gerais. Bello Horizonte: Imprensa Official, 1925.

MINAS GERAES. Decreto n. 6.758, de 1° de janeiro de 1925. In: MINAS GERAIS. Collecção das Leis e Decretos do Estado de Minas Gerais. Bello Horizonte: Imprensa Official, 1926.

MINAS GERAES. Decreto n. 7.970-A, de 15 de outubro de 1927. In: MINAS GERAIS. Collecção das Leis e Decretos do Estado de Minas Gerais. Bello Horizonte: Imprensa Official, 1928.

MINAS GERAES. Decreto n. 8.162, 29 de janeiro de 1928. In: MINAS GERAIS. Collecção das Leis e Decretos do Estado de Minas Gerais. Bello Horizonte: Imprensa Official, 1929.

MINAS GERAES. Documentos oficiais. Seção Provincial. (Arquivo Público Mineiro).

MINAS GERAES. Lei n. 1.947, de 30 de setembro de 1906. Programma do Ensino Publico Primário no Estado de Minas Geraes. Bello Horizonte: Imprensa Official, 1907.

MINAS GERAES. Lei n. 800, de 27 de setembro de 1920. In: MINAS GERAIS. Collecção das Leis e Decretos do Estado de Minas Gerais. Bello Horizonte: Imprensa Official, 1920.

MINAS GERAES. Secretaria da Educação. Lei n. 439, de 28 de setembro de 1906. Bello Horizonte: Imprensa Official, 1906a.

MOURÃO, Paulo Krüger Correa. O ensino em Minas Gerais no tempo da República. Belo Horizonte: Centro Regional de Pesquisas Educacionais de Minas Gerais, 1962.

PACHECO, Paulino Martins. Curso de desenho linear geometrico. 3. ed. Rio de Janeiro: Laemmert & Comp. Editores, 1905.

PAIS, Luiz Carlos. Didática da Matemática: uma análise da influência francesa. Belo Horizonte: Autêntica: 2001.

PASSOS, Daniela Oliveira R. A formação urbana e social da nova Capital de Minas Gerais:

hierarquização e estratificação do espaço belorizontino no início do século XX (1897-1930). ENCONTRO ANUAL DA ANPOCS, 37, 2013, Águas de Lindoia. Anais [...], São Paulo: ANPOCS, 2013.

TRONQUOY, Amable. Dessin Linéaire Géométrique et Éléments de Lavis. Paris: Ch. Delagrave et Cie, Libraires-Éditeurs, 1870.

VALENTE, Wagner Rodrigues. Uma história da Matemática escolar no Brasil (1730-1930). São Paulo: Anna Blume, 1999.

VEIGA, Cynthia Greive. Educação estética para o povo. In: LOPES, Eliane M; FARIA FILHO, Luciano M.; VEIGA, Cynthia G. (org.). 500 anos de Educação no Brasil. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 399-421.

ZUIN, Elenice de Souza Lodron. Da régua e do compasso: as construções geométricas como um saber escolar no Brasil. 2001. 211 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2001.

Published

2022-08-29

How to Cite

Zuin, E. de S. L. (2022). The teaching of drawing in the schools of Minas Gerais in the first decades of the 19th century. Perspectiva, 40(2). https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e89471

Issue

Section

A produção do currículo de matemática: história e perspectivas atuais