The platformization of Public Education: the construction of public policy through networks of visible and invisible actors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e105685

Keywords:

Platformization of education, Public policy, Public-private partnerships

Abstract

The Platformization of Education has become a relevant topic, especially after the Covid-19 pandemic, when the digital platforms became common in education. To deal with the emergency, state departments and higher education institutions encouraged the adoption of digital information and communication technologies (ICT), which are incorporated into platform systems such as Google Workspace for Education and Microsoft 365 Education. Previous research has mapped the scale of this phenomenon and identified the actions of governmental, non-governmental and private organizations in this process. However, little is known about how these groups influence governments in agreements and partnerships, which culminate in the contracting of software and technological infrastructure services developed by big tech. This research identified the third sector organizations and other agents who played crucial roles in promoting collaboration agreements, partnership terms, and other legal devices between Google and the State Education Department of Santa Catarina. With a qualitative approach and a methodological focus on Case Studies and Document Analysis, this study seeks to reveal the dynamics and strategies used by the different players who determined educational policies aimed at integrating digital technologies into the basic education curriculum and contracting information services and software by state departments, providing a critical view of the implications of this dynamic for public education in the country.

Author Biographies

Everton Vasconcelos de Almeida, Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Brasil. Membro da Rede de Pesquisa em Currículo e Tecnologia (REPERCUTE-UFSC) e do Observatório Educação Vigiada (UFPA). Bolsista da Fundação de Amparo a Pesquisa e Inovação do Estado de Santa Catarina (FAPESC) no Pós-doutorado do Mestrado Profissional em Direito (MPD-UFSC).

Djaine Damiati, Universidade de Brasília

Doutora em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista, UNESP, SP, Brasil.  Mestre em Comunicação Midiática pela Universidade Estadual Paulista, UNESP, SP, Brasil.

Tel Amiel, Universidade de Brasília

Doutor em Tecnologia Educacional (2006) pela University of Georgia.

References

ALMEIDA, Éverton Vasconcelos de. “Quando você se torna um educador Google”: integração de tecnologias digitais ao currículo da Educação Básica como estratégia neoliberal. 2021. 360 f. Tese de Doutorado - UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA, Florianópolis, 2021. Disponível em: https://tede.ufsc.br/teses/PEED1607-T.pdf . Acesso em: 26 jan. 2022.

AMIEL, Tel et al. Os modos de adesão e a abrangência do capitalismo de vigilância na educação brasileira. Perspectiva, [s. l.], v. 39, n. 3, p. 1–22, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/80582 . Acesso em: 23 nov. 2021.

AMIEL, Tel; ZANATTA, Rafael A. F.; PEZZO, Thiago. The hidden costs of free services: how donations support the corporate platformization of education. Learning, Media and Technology, [s. l.], v. 0, n. 0, p. 1–14, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1080/17439884.2024.2396916 . Acesso em: 5 set. 2024.

AVELAR, Marina. Mapping the digital education landscape: Stakeholders and networks of governance in Brazil. International Journal of Educational Development, [s. l.], v. 112, p. 103192, 2025. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0738059324002190 . Acesso em: 25 fev. 2025.

BALL, Stephen J. Educação global S.A.: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. 1a Ediçãoed. Ponta Grossa - PR: Editora UEPG, 2020.

BALL, Stephen J. Education Reform: A Critical and Post-Structural Approach. Buckingham: Open University Press, 1994.

BANCO MUNDIAL. Um Ajuste Justo: Análise da Eficiência e Equidade do Gasto Público no Brasil. Washington, D.C.: [s. n.], 2017. Disponível em: http://documents1.worldbank.org/curated/en/884871511196609355/pdf/121480-REVISED-PORTUGUESE-Brazil-Public-Expenditure-Review-Overview-Portuguese-Final-revised.pdf . Acesso em: 30 set. 2020.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BOWE, Richard; BALL, Stephen; GOLD, Anne. Reforming Education and Changing Schools: Case studies in policy sociology. London: Routledge, 2017. Disponível em: https://www.taylorfrancis.com/books/9781315412139 . Acesso em: 8 maio 2019.

CARDOSO, Bruno. Estado, tecnologias de segurança e normatividade neoliberal. In: Tecnopolíticas da Vigilância: perspectivas da margem. 1aed. São Paulo: Boitempo, 2018. p. 91–107.

CERNY, Roseli Zen; ALMEIDA, Éverton Vasconcelos De; ESPÍNDOLA, Marina Bazzo De. O Desenvolvimento de Tecnologias pela Escola como um Processo de Luta e Resistência Contra-Hegemônica. Sisyphus – Revista de Educação, [s. l.], p. 109-133 Pages, 2023. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/sisyphus/article/view/29422 . Acesso em: 25 mar. 2024.

CHACON, Guilherme; CASTRO, Henrique; MORALES, Luiza. Análise: Termos De Uso e Políticas De Privacidade do Google Workspace for Education e Microsoft 365 (Office 365 Educação). [S. l.]: Zenodo, 2022. Disponível em: https://zenodo.org/record/7718863 . Acesso em: 25 fev. 2025.

CIEB. Inovação e tecnologia na rede estadual de São Paulo. In: CIEB. 25 maio 2019. Disponível em: https://cieb.net.br/inovacao-e-tecnologia-na-rede-estadual-de-sao-paulo/ . Acesso em: 25 fev. 2025.

CIEB. Quem somos: Saiba mais sobre o CIEB. In: CIEB. 2017. Disponível em: http://www.cieb.net.br/quem-somos/#quemsomos . Acesso em: 21 nov. 2017.

CONSED. Política Nacional de Inovação e Tecnologia Educacional (2017-2021). [S. l.]: GT de Tecnologia CONSED e CIEB, 2016. Disponível em: http://www.consed.org.br/media/download/5adf3c4e10120.pdf . Acesso em: 15 jun. 2018.

CONSED; GOOGLE LLC. Termo de Cooperação Técnica: Termo de cooperação Técnica que fazem entre o Conselho Nacional de Secretários de Educação e a empresa Google LLC. [S. l.]: Consed/Google, 2019.

COULDRY, Nick; MEJIAS, Ulises. The Costs of Connection: How Data Is Colonizing Human Life and Appropriating It for Capitalism. Standford: Stanford University Press, 2019.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. 1aed. São Paulo: Boitempo, 2016. (Estado de sítio).

EDUCAÇÃO VIGIADA. Educação Vigiada – Educação, privacidade e direitos digitais. In: s/d. Disponível em: https://educacaovigiada.org.br/ . Acesso em: 5 fev. 2021.

EVANGELISTA, Rafael (org.). Educação em um cenário de plataformização e de economia de dados. São Paulo: Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR, 2024. Disponível em: https://cgi.br/publicacao/educacao-em-um-cenario-de-plataformizacao-e-de-economia-de-dados/ . Acesso em: 17 out. 2024.

FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo. 4aed. Brasília: Líber Livro, 2012. (Pesquisa). v. 6.

GETEDU. Site oficial da empresa GetEdu. [S. l.], 2023. Disponível em: https://getedu.com.br/quem-somos . Acesso em: 25 set. 2024.

GIDDENS, Anthony. As consequências da modernidade. São Paulo: Editora Unesp, 1991.

INTECELERI. Inteceleri Tecnologia para Educação - EduTech - Quem Somos. [S. l.], [s. d.]. Disponível em: https://www.inteceleri.com.br/quem-somos . Acesso em: 25 set. 2024.

ISRAEL, Carolina B. Plataformas educacionais: o ensino digital como insumo para o mercado de dados. In: , 2021, Curitiba. Seminário Plataformização da Educação: um debate necessário. Curitiba: [s. n.], 2021. Disponível em: https://appsindicato.org.br/plataformizacao/ . Acesso em: 26 fev. 2025.

ISRAEL, Carolina Batista et al. Reconhecimento facial nas escolas públicas do Paraná. Curitiba, PR: Universidade Federal do Paraná, 2023. Disponível em: https://jararacalab.org/cms/wp-content/uploads/2023/12/RF_PR_2023.pdf . Acesso em: 8 fev. 2025.

KINGDON, John W. Agendas, alternatives, and public policies. 2. ed. New York: Longman, 1995.

KENNISNET FOUNDATION. Four in balance monitor 2015: use and benefits of ICT in education. Amsterdã: Kennisnet, 2015.

KINGDON, John W. Agendas, alternatives, and public policies. 2. ed. New York: Longman, 1995.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. 1aed. São Paulo: Boitempo, 2019. (Estado de sítio).

MAINARDES, Jefferson. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação & Sociedade, [s. l.], v. 27, n. 94, p. 47–69, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/NGFTXWNtTvxYtCQHCJFyhsJ/?lang=pt . Acesso em: 2 mar. 2025.

MARTINS, Hermínio. Experimentum Humanum: Civilização Tecnológica e Condição Humana. Lisboa: Relógio D’Água, 2011.

MEIRINHOS, Manuel; OSÓRIO, António. O estudo de caso como estratégia de investigação em educação. EDUSER: revista de educação, [s. l.], v. 2, n. 2, p. 49–65, 2010. Disponível em: https://www.eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/24 . Acesso em: 28 out. 2020.

MICROSOFT. A História da Microsoft - 1988. [S. l.], 2009. Disponível em: https://learn.microsoft.com/pt-br/shows/history/history-of-microsoft-1988 . Acesso em: 5 mar. 2025.

MOROZOV, Evgeny. Big Tech: A Ascensão dos Dados e a Morte da Política. São Paulo: Ubu Editora, 2018.

MSTECH. Quem somos | MSTECH. [S. l.], 2024. Disponível em: https://mstech.com.br/quem-somos.html . Acesso em: 8 Fev. 2025.

OCDE; CERI. Inspirados pela tecnologia, norteados pela pedagogia: uma abordagem sistêmica das inovações educacionais de base tecnológica. Santa Catarina: OECD, 2010. Disponível em: https://search.oecd.org/education/ceri/inspiradospelatecnologianorteadospelapedagogiaumaabordagemsistemicadasinovaoeseducacionaisdebasetecnologica.htm . Acesso em: 18 jun. 2021.

PRETTO, Nelson De Luca; BONILLA, Maria Helena Silveira; SENA, Ivânia Paula Freitas de Souza (org.). Educação em tempos de pandemia: reflexões sobre as implicações do isolamento físico imposto pela COVID-19. Salvador: Edição do autor, 2020. Disponível em: https://blog.ufba.br/webgec/wp-content/uploads/sites/7/2023/08/GEC_livro_final_imprensa.pdf . Acesso em: 5 out. 2024.

QI NETWORK. Institucional - Sobre nós. [S. l.], 2017. Disponível em: https://www.qinetwork.com.br/sobre-nos/ . Acesso em: 11 set. 2017.

SANTA CATARINA. Plano Estadual de Educação 2015-2024. [S. l.]: Secretaria de Estado da Educação - [S. l.] : [S. n.], 2015. Disponível em: https://www.sed.sc.gov.br/principais-consultas/legislacao/30256-legislacao-estadual . Acesso em: 23 nov. 2017.

SANTA CATARINA; CIEB. PEITE Santa Catarina: Plano Estadual de Inovação e Tecnologia Educacional. Secretaria de Estado de Santa Catarina: SED-SC. [S. l.]: CIEB, 2017. Disponível em: http://www.sed.sc.gov.br/documentos/arquivos-97/5848-peite-sc-2017-2 . Acesso em: 23 nov. 2017.

SANTOS, Lymert G. Experimentum humanum, risco e economia política |. In: 27 out. 2015. Disponível em: https://www.laymert.com.br/experimentum-humanum-risco-e-economia-politica/ . Acesso em: 26 fev. 2025.

SED-SC. Google for Education. [S. l.], 2016. Portal da Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina. Disponível em: https://web.archive.org/web/20170806083214/http://www.sed.sc.gov.br/servicos/programas-e-projetos/16985-google-for-education . Acesso em: 27 nov. 2017.

SELWYN, Neil. Web 2.0 e a escola do futuro, hoje. In: OCDE; CERI (org.). Inspirados pela tecnologia, norteados pela pedagogia: uma abordagem sistêmica das inovações educacionais de base tecnológica. Santa Catarina: OECD, 2010. p. 23–44. Disponível em: https://search.oecd.org/education/ceri/inspiradospelatecnologianorteadospelapedagogiaumaabordagemsistemicadasinovaoeseducacionaisdebasetecnologica.htm . Acesso em: 18 jun. 2021.

SILVER, Stephen; WUERTHELE, Mike. Apple and education: Four decades of highs and lows | AppleInsider. [S. l.], 2018. Disponível em: https://appleinsider.com/articles/18/03/26/apple-and-education-four-decades-of-highs-and-lows . Acesso em: 5 mar. 2025.

TAVARES, C. et al. Tecnologias de vigilância e educação: um mapeamento das políticas de reconhecimento facial em escolas públicas brasileiras. São Paulo: InternetLab, 2023. Disponível em: https://internetlab.org.br/wp-content/uploads/2023/06/Educacao-na-mira-PT_06.pdf . Acesso em: 23 out. 2024.

UNESCO. Responsabilização na Educação: cumprir nossos compromissos - Relatório de monitoramento global da educação 2017/8. [S. l.]: UNESCO, 2017. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259593_por . Acesso em: 8 nov. 2017.

UNESCO. Tecnologias para transformar a Educação: experiências de sucesso e expectativas. [S. l.]: UNESCO, 2014. Disponível em: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Brasilia/pdf/brz_ci_preliminar_doc_tecnologias_transformacao_educacao.pdf . Acesso em: 8 jul. 2019.

VAN DIJCK, Jose. Datafication, dataism and dataveillance: Big Data between scientific paradigm and ideology. Surveillance & Society, [s. l.], v. 12, n. 2, p. 197–208, 2014. Disponível em: https://ojs.library.queensu.ca/index.php/surveillance-and-society/article/view/datafication . Acesso em: 27 fev. 2025.

VETOR BRASIL. Vetor Brasil - Quem somos. [S. l.], 2018. Disponível em: https://vetorbrasil.org/quem-somos/ . Acesso em: 4 nov. 2018.

YIN, Robert K. Estudo de caso. 2aed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

ZUBOFF, Shoshana. A era do capitalismo de vigilância: a luta por um futuro humano na nova fronteira do poder. 1aed. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2020.

ZUBOFF, Shoshana. Big other: capitalismo de vigilância e perspectivas para uma civilização da informação. In: BRUNO, Fernanda et al. (org.). Tecnopolíticas da vigilância: perspectivas da margem. 1aed. São Paulo, SP: Boitempo, 2018. (Coleção Estado de sítio). p. 17–68. Disponível em: http://lavits.org/livro-tecnopoliticas-da-vigilancia-da-lavits-disponivel-para-download-livre/?lang=pt . Acesso em: 26 set. 2020.

Published

2025-12-01

How to Cite

Almeida, E. V. de, Damiati, D., & Amiel, T. (2025). The platformization of Public Education: the construction of public policy through networks of visible and invisible actors. Perspectiva, 43(4), 1–22. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e105685

Issue

Section

Dossiê Tecnologias Digitais e Educação: entre perturbações e desafios