Pedagogical practices and structural conditions of childhood education in rural settlements
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e55375Abstract
Children's education in rural areas is one of the main challenges in the construction of democratic Early childhood education in Brazil. Based on the premise that there is an interrelation between the structural conditions and the pedagogical practices of early childhood education, the issue was to discuss how these two aspects are evidenced and co-determined on a daily basis-day of two institutions of early childhood education of land reform settlements. It was analyzed the attendance in two preschools of rural settlements of the northeast of São Paulo’s state, through participant observation and interviews with teachers, families, and children. It was verified that early childhood education in those areas is permeated by conditions and contradictions of the organization, the treatment given by the public management to each reality and the peculiar characteristics that configure them. It was concluded that pedagogical principles depend on a structure of work, which involves the organization of time, the existence of adequate spaces, enough, prepared and valued staff, to materialize and guide practices consistent with the specificities of the age group and the context of the life of children in the rural settlements.
References
ALMEIDA, N. A. A.; FRANCO, E. S. A. C. Entre o tornar-se e o reconstruir-se: pensando a (re) construção da prática pedagógica para a educação infantil de uma escola do campo em São Pedro da Aldeia/RJ. Revista CIPPUS – UNILASALLE, v. 7, n, 1, ago 2017. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Cippus/article/view/3416/1949. Acesso em: 28 jan. 2018.
AMARAL, M. C. Sobre a continuidade de ações político-educacionais: o caso da escola do campo de Araraquara. 2010. 131p. Dissertação (Mestrado) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
ANTUNES-ROCHA, M. I. Prefácio. In: SILVA, I. O.; SILVA, A. P. S.; MARTINS, A. A. (orgs.), Infâncias do campo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013. p. 09-11.
BARBOSA, M. C. S.; GEHLEN, I.; FERNANDES, S. B. A oferta e a demanda de Educação Infantil no campo: um estudo a partir de dados primários. In: BARBOSA M. C. S. et al. (orgs.), Oferta e demanda de educação infantil no campo. Porto Alegre: Evangraf, 2012. p. 73-105.
BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 5, de 17 de dezembro de 2009, D.O.U. de 18/12/2009, Seção 1, Pág. 18. 2009. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. 2009.
CAMPOS, M. M. Entre as políticas de qualidade e a qualidade das práticas. Cadernos de Pesquisa, v. 43, n 148, jan./abr. 2013.
CAMPOS, M. M.; FULLGRAF, J.; WIGGERS, V. Qualidade na educação infantil: alguns resultados de pesquisas. In: BRASIL, MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Política de educação infantil no Brasil: relatório de avaliação. Brasília: MEC, SEB; Unesco, 2009. p. 169-209.
CASSIMIRO, M. A. A. Os espaços de educação infantil no campo da lente das crianças. Dissertação (Mestrado) – Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2012.
CUNHA, C.; SOUSA, J. V.; SILVA, M. A. (Orgs.). O método dialético na pesquisa em educação. Campinas: Autores Associados, 2014.
GONÇALVES, R. D. F. S. O estado da arte da infância e da educação infantil do campo: debates históricos, construções atuais. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, BA, Brasil, 2013.
LEGGETT, N. Early childhood creativity: challenging educators in their role to intentionally develop creative thinking in children. Early Childhood Education Journal, v. 45, n. 6, p. 845–853, nov. 2017.
LIMA, L. P. A educação infantil diante da violência doméstica contra a criança: compreendendo sentidos e práticas. Dissertação (Mestrado) – Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, SP, Brasil, 2008.
LIMA, L. P. A relação entre a educação infantil e as famílias do campo. Tese (Doutorado) – Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, 2012.
MONÇÃO, M. A. G. Cenas do cotidiano na educação infantil: desafios da integração entre cuidado e educação. Educação e Pesquisa [online], v. 43, n. 1, p. 162-176, 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/s1517-9702201608147080.
MOREIRA, A. R. P.; SOUZA, T. N. Ambiente pedagógico na educação infantil e a contribuição da psicologia. Psicol. Esc. Educ., Maringá, v. 20, n. 2, p. 229-237, Aug. 2016. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572016000200229&lng=en&nrm=iso. Access on: 29 Jan. 2018.
PELOSO, F. C. Infâncias do e no campo: um retrato dos estudos pedagógicos nacionais. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, Brasil, 2015.
ROCKWELL, E. La experiencia etnográfica: historia e cultura en los procesos educativos. Buenos Aires: Paidós, 2009.
ROSEMBERG, F.; ARTES, A. O rural e o urbano na oferta de educação para crianças de até seis anos. In: BARBOSA, M. C. S. et al (orgs.). Oferta e demanda de educação infantil no campo. Porto Alegre: Evangraf, 2012. p. 15-69.
ROSEMBERG, F. Narrativas adultas sobre lugares de vida de crianças brasileiras: infâncias do campo. In: SILVA, I. O.; SILVA, A. P. S.; MARTINS, A. A. (orgs.). Infâncias do campo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013. p. 249-278.
ROSSETTI-FERREIRA, M. C.; AMORIM, K. S.; SILVA, A. P. S.; CARVALHO, A. M. A. (Orgs.). Rede de significações e o estudo do desenvolvimento humano. Porto Alegre, RS: Artmed, 2004.
ROSSETTI-FERREIRA, M. C.; AMORIM, K. S.; SOARES-SILVA, A. P.; OLIVEIRA, Z. M. R. Desafios metodológicos na perspectiva da rede de significações. Cadernos de Pesquisa, v. 38, n 133, São Paulo, jan./abr. 2008.
SANTOS, E. R.; UZÊDA, L. C. O. Práticas pedagógicas e educação infantil do campo: desafios, limites e possibilidades. XXI Seminário de Iniciação Científica da Universidade Estadual de Feira de Santana, n. 21, 2017. Disponível em: http://periodicos.uefs.br/index.php/semic/article/view/2424/1674. Acesso em: 29 jan. 2018.
SARMENTO, M. Construir a educação infantil na complexidade do real. Revista Pátio, sem data. Disponível em: http://www.grupoa.com.br/revista-patio/artigo/7222/construir-a-educacao-infantil-na-complexidade-do-real.aspx. Acesso em: 12 ago. 2015.
SILVA, A. P. S. (Des)continuidades no envolvimento com o crime: construção de identidade narrativa de ex-infratores. São Paulo: IBCCRIM, 2003.
SILVA, A. P. S. Para romper a invisibilidade da educação infantil em territórios rurais: uma homenagem à Fúlvia Rosemberg. Caderno CEDES, v. 37, n. 103, p. 295-300, Campinas set/dez 2017.
SILVA, A. P. S.; PASUCH, J.; SILVA, J. B. Educação Infantil do campo. São Paulo: Cortez, 2012.
SILVA, I. O.; LUZ, I. R. Espaços, ambientes e contextos: reflexões sobre a Educação Infantil para crianças de 0 a 6 anos residentes em área rural em dois municípios da região sudeste do Brasil. In: BARBOSA M. C. S. et al (orgs.). Oferta e demanda de educação infantil no campo. Porto Alegre: Evangraf, 2012. p. 183-217.
SILVA, J. B. Crianças assentadas e educação infantil no/do campo: contextos e significações. Dissertação (Mestrado) – Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, SP, Brasil, 2012.
SODRÉ, L. G. P. Crianças de um acampamento do MST: propostas para um projeto de educação infantil. Estudos de Psicologia (Natal), Natal, v. 10, n. 2, p. 181-189, 2005.
SOUZA JÚNIOR, I. C. Educação infantil do e no campo: reflexões sobre práticas pedagógicas. Monografia de conclusão de curso – Universidade Estadual da Paraíba, Itabaiana, PB, Brasil, 2014.
VIGOTSKY, L. S. O significado histórico da crise na Psicologia. In: VIGOTSKY, L. S. Teoria e método em Psicologia. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
