Pedagogical coordination and democratic management: a literature review
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e97263Keywords:
Pedagogical coordination, Democratic management, Literature reviewAbstract
This study intends to make a sistematic literature review about the role as pedagogical coordination at schools in dispute with the bureaucratic and managerial management influences that are still operating in everyday practices of school management in the context of public schools in Brazil. For that, we made an bibliographic research at repositories of scientific articles websites and banks of theses and dissertations (CAPES Journals and CAPES Catalog of Theses and Dissertations). The theoretical framework is formed by Placco, Souza and Almeida (2012); Libâneo (2001); Pinto (2014); Domingues (2015); Fernandes (2012); Paro (2010; 2020); Garcia and Correa (2011); Garcia (2018); Garcia and Adrião (2015); Pinazza et.al (2019); Hypolito (1991) among others. 4 articles and 4 academic works (dissertations) relating to the topic were found. The data was analyzed using Thematic Analysis, according to Braun and Clarke (2016), described by common themes and discussed based on the references. We conclude that democratic management is still not present in many schools in Brazi; and about the work of pedagogical coordinators, this is still undefined, due to the numerous tasks assigned to them and which, in most cases, are not related to the mediating and democratic dimension of their function.
References
ABRUCIO, Fernando Luiz. O impacto do modelo gerencial na administração pública: um breve estudo sobre a experiência internacional recente. Cadernos ENAP, Brasília, n. 10, 1997.
ADRIÃO, Theresa Freitas; GARCIA, Teise. Mudanças organizacionais na gestão da escola e sua relação com o mundo empresarial: aprofundamento da privatização na educação básica brasileira. Educação: Teoria e Prática, Rio Claro, v. 25, n. 50, p. 435-452, set./dez. 2015. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/10286. Acesso em: 14 dez. 2021
ARAÚJO, Osmar Hélio Alves; RODRIGUES, Janine Marta Coelho; ARAGÃO, Wilson Honorato. Do decreto ao controle do processo pedagógico: os coordenadores pedagógicos sob a tutela das avaliações externas. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. 2, p. 952-965, 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.21723/riaee.v12.n2.9827. Acesso em: 16 dez. 2021.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil 1988. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 5 out. 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 10 ago. 2018.
BRASIL. Lei n. 9394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 22 abr. 2018
BRAUN, Virginia; CLARKE, Victoria. Using thematic analysis in psychology: Qualitative Research in Psychology. Londres: Routledge, 2006.
CARDOSO, Teresa; ALARCÃO, Isabel; CELORICO, Jacinto Antunes. Revisão da Literatura e sistematização do conhecimento. Porto: Editora Porto, 2010.
CURY, Carlos Roberto Jamil. A gestão democrática na escola e o direito à educação. Revista Brasileira de Política e Avaliação da Educação, v. 23, n. 3, p. 483-495, set./dez. 2007. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/19144. Acesso em: 14 dez. 2021.
DECKER, Aline; EVANGELISTA, Olinda. Educação na lógica do Banco Mundial: formação para a Sociabilidade Capitalista. Roteiro, [S.l.], v. 44, n. 3, p. 1–24, 2019. DOI: 10.18593/r.v44i3.23206. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23206. Acesso em: 17 fev. 2024.
DOMINGUES, Isaneide. O Coordenador Pedagógico e a formação contínua do docente na escola. São Paulo: Cortez, 2015.
EVANGELISTA, Olinda. Almas em disputa: reconversão do docente pela ressignificação da educação. Relatório final de pesquisa. Florianópolis: EED/CED/UFSC, 2010.
FERNANDES, Maria José da Silva. O professor coordenador pedagógico nas escolas estaduais paulistas: da articulação pedagógica ao gerenciamento das reformas educacionais. Educação e Pesquisa, [S.l.], v. 38, n. 4, p. 799-814. 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022012000400002. Acesso em: 14 out. 2021.
FERNANDES, Maria José da Silva; BARBOSA, Andreza; CUNHA, Renata Cristina Oliveira Barrichelo. A Coordenação Pedagógica nos Planos De Carreira e Salários dos Municípios da Região de Bauru. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, v. 23, n. 2, p. 209-22, 2018. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/3887. Acesso em: 14 out. 2021.
FORMOSINHO, João; MACHADO, Joaquim. Anônimo do século XX – a construção da pedagogia burocrática. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia, KISHIMOTO, Tizuko M., PINAZZA, Mônica A. (Org.). Pedagogia(s) da Infância. Porto Alegre: Artmed, 2007. p. 293-328.
FUSARI, José Cerchi; ALMEIDA, Maria Isabel de; PIMENTA, Selam Garrido. A escola pública brasileira em tempos neoliberais: retratos da realidade. In: MARTINS, Elcimar Simão et al. Retratos da Escola Pública Brasileira em Tempos Neoliberais. Fortaleza: EdUECE, 2023. P. 27-52. Disponível em:
https://www.uece.br/eduece/wp-content/uploads/sites/88/2023/03. Acesso em: 16 dez. 2023.
GADOTTI, Moacir. Gestão Democrática com Participação Popular no planejamento e na organização da educação nacional. CONAE, Brasília, 2014. Disponível em: http://conae2014.mec.gov.br/images/pdf/artigogadotti_final.pdf. Acesso em: 10 fev. 2024.
GARCIA, Teise. A gestão escolar no contexto da privatização da Educação Básica. Política e Gestão Educacional, [S.l.], v. 22, p. 1355-1376, 2018. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/12232. Acesso em: 14 dez. 2021.
GARCIA, Teise; CORREA, Bianca. Sistemas de ensino privados em redes públicas de educação: relações com a organização do trabalho na escola. Educação: Teoria e Prática, [S.l.], v. 21, p. 1-17, 2011. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/5268. Acesso em: 16 dez. 2021
HYPOLITO, Álvaro Moreira. Processo de Trabalho na escola: algumas categorias para análise. Teorias & Educação, Pelotas. n. 4, p. 3-18, 1991. Disponível em: www.ufpel.edu.br/fae/ppge/arquivos/File/hypolito_Teo_Ed.pdf. Acesso em: 14 dez. 2021
LAVAL, Christian. A Escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Trad. Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2019.
LIBÂNEO, José Carlos. O sistema de organização e gestão da escola. In: LIBÂNEO, José Carlos. Organização e Gestão da Escola: teoria e prática. 4. ed. Goiânia: Alternativa, 2001.
NADAL, Beatriz Gomes. Cultura, Organização Escolar e Coordenação Pedagógica: Espaços de Interseção. Acta Scientiarum. Education, [S.l.], v. 42, n. 1, p. e41727, 2019. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/41727. Acesso em: 14 dez. 2021.
PEREIRA, Luiz Carlos Bresser. Da administração pública à gerencial. Revista do Serviço Público, [S.l.], ano 47, v. 120, n. 1, p. 7-40, jan./abr. 1996. Disponível em: https://revista.enap.gov.br/index.php/RSP/article/view/702. Acesso em: 10 jan. 2022.
PEREIRA, Luiz Carlos Bresser. A Reforma do Estado dos anos 90: lógica e mecanismos de controle. Lua Nova – Revista de Cultura e Política, São Paulo, n. 45, p. 49-95, 1998. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ln/a/xQZRPfMdrHyH3vjKLqtmMWd/#. Acesso em: 04 out. 2021.
PARO, Vitor. A educação, a política e a administração: reflexões sobre a prática do diretor de escola. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 36, n. 3, p. 763-778, set./dez. 2010. Disponível em https://www.scielo.br/j/ep/a/z3kMwmdfKMTGM6pb6ZKzXjt/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 14 dez. 2021
PARO, Vitor. O que é gestão escolar? (2020). Disponível em: https://www.vitorparo.com.br/27-o-que-e-gestao-escolar/. Acesso em: 10 jan. 2022.
PADOVAN, Maria Isabel. Educação integral e gestão democrática: contribuições da coordenação pedagógica de uma escola de São Caetano do Sul. 2018. 172 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Municipal de São Caetano do Sul, 2018.
PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; SOUZA, Vera Lucia Trevisan de; ALMEIDA, Laurinda Ramalho. O coordenador pedagógico: aportes à proposição de políticas públicas. Cadernos de Pesquisa, [S.l.], v. 42, n. 147, p. 754-771, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-15742012000300006. Acesso em: 04 de out. 2021.
PINAZZA, Mônica A. et.al. A ação supervisora: considerações sobre lógicas de trabalho e processos relacionais envolvidos. In: SÃO PAULO, Secretaria Municipal de Educação. A Gestão Pedagógica no processo formativo da supervisão escolar e equipes pedagógicas das Diretorias Regionais de Educação. São Paulo: SME, 2019. p. 9-25.
PINTO, Humberto de Andrade. Coordenação Pedagógica: área de Formação de Professores e de atuação do Pedagogo Escolar nas Escolas Públicas da Educação Básica. Anais do XVII ENDIPE – Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino, Fortaleza. Simpósio Eixo – Didática e Prática de Ensino: diálogos sobre a Escola, a Formação de Professores e a Sociedade. Fortaleza, Ceará: EdUECE - Livro 4, 2014. p. 514-529
RISCAL, Sandra Aparecida; RISCAL, José Reinaldo; STABELINI, Ana Maria. O papel da coordenação pedagógica no processo de democratização da escola pública. Cadernos da Pedagogia, São Carlos, v. 14, n. 27, p. 4-15, jan./abr. 2020. Disponível em: https://www.cadernosdapedagogia.ufscar.br/index.php/cp/article/view/1341. Acesso em: 04 out. 2021.
SILVA, Isabel Cristina Rodrigues Brito da. Práticas discursivas sobre gestão democrática dos coordenadores pedagógicos. 2017. 136 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGED, Vitória da Conquista, 2017.
SILVA, Soane Santos. Gestão democrática educacional e o trabalho do coordenador pedagógico: limites e contradições. 2020. 144 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGED, Vitória da Conquista, 2020.
SHIROMA, Eneida Oto; EVANGELISTA, Olinda. Formação Humana ou Produção de Resultados? Trabalho Docente na Encruzilhada. Revista Contemporânea de Educação, v. 10, n. 20, p. 314-341, jul./dez. 2015. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/2730. Acesso em: 04 out. 2021.
TORRES, Alda Roberta et al. A escola pública e a agenda neoliberal no Estado de São Paulo: Professores, Formação e Resistência. In: MARTINS, Elcimar Simão et al. Retratos da Escola Pública Brasileira em Tempos Neoliberais. Fortaleza: EdUECE, 2023, p. 27-52. Disponível em: https://www.uece.br/eduece/wp-content/uploads/sites/88/2023/03. Acesso em: 16 dez.2024.
UMEMURA, Vanessa Maria Vicente. Coordenação pedagógica e a qualidade social da educação: um estudo baseado na pesquisa-ação colaborativa. 2018. 210 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Municipal de São Caetano do Sul, Programa de Pós-Graduação em Educação, São Caetano do Sul, 2018.
UMEMURA, Vanessa Maria Vicente; ROSA, Sanny Silva da. Desafios dos Coordenadores Pedagógicos de São Caetano do Sul, ABC Paulista: Um Estudo Baseado na Pesquisa-ação Colaborativa. Interações, Campo Grande, v. 21, n. 1, p. 81-92, jan. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/inter/a/mzjZFG75yjrqhpPLbDkvNWG/#. Acesso em: 10 jan. 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Flávia Pinheiro da Silva Colombini, Noeli Prestes Padilha Rivas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
