Estágio em docência do ensino superior

confluências entre formação, identidade e saberes docentes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2359-1870.2025.e105029

Keywords:

Formação de Professores, Ensino Superior, Pesquisa Autobiográfica

Abstract

The objective of this article is to reflect on the importance of the Teacher Training Program (PFP) of the University of São Paulo, Brazil, for both initial and ongoing teacher training. The methodology used was qualitative research, with a focus on participant observation and autobiographical narrative. Among the main results, we highlight the way in which the supervisor conducted the courses, highlighting the relevance of dialogue, affection, listening, flexibility and negotiation, considering the demands and experiences of all those involved. The dialogue with experts on important topics for teacher training in Geography also proved to be essential. We conclude that participation in the PFP was quite significant for our ongoing training because, in addition to providing assistance to the teacher trainer and future teachers in the educational process, it allowed us to experience the behind-the-scenes related to the dynamics and demands related to teaching in Higher Education.

Author Biographies

Fabíola Alice dos Anjos Durães, Universidade de São Paulo

Doutoranda em Educação pela Universidade de São Paulo. Mestra em Educação, Bacharela e Licenciada em Geografia, todos pela Universidade de São Paulo (USP).

Érica Alves Cavalcante, Universidade de São Paulo

Mestra em Educação e Geógrafa pela Universidade de São Paulo. Historiadora pela Universidade Estadual Paulista. Professora na rede privada de ensino na cidade de São Paulo (SP).

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Published

2025-05-27