PERSPECTIVES ON THE APPROACH TO THE CITY IN HIGH SCHOOL GEOGRAPHY TEXTBOOKS

A COMPARATIVE ANALYSIS OF THE 2015, 2018, AND 2021 PNLD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2359-1870.2025.e105170

Keywords:

Textbook; New High School Curriculum; Approach; City.

Abstract

This article aims to conduct a comparative analysis of the approach to the city in three collections of Geography and Applied Human and Social Sciences textbooks, approved in the 2015, 2018, and 2021 PNLDs, examining the impacts of the New High School Curriculum. The research followed three methodological steps: a) a literature review on the city in contemporary times; b) a documentary analysis of changes in textbooks due to Law No. 13.415/2017; and c) a comparative analysis of three textbook collections, two published before and one after the reform. The results indicate that the 2015 and 2018 PNLD textbooks explore the city in greater depth, whereas post-reform textbooks address the topic superficially, reducing socially relevant content. It is concluded that the New High School Curriculum has compromised Geography’s autonomy as a school subject, making its repeal urgent to ensure a more critical and comprehensive education.

Author Biographies

Jonatha Iuri Macena de Sá, Universidade Federal de Campina Grande

Graduando de Licenciatura Plena em Geografia pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG), Centro de Formação de Professores (CFP), campus Cajazeiras. Bolsista no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (Edição: 2022-24 - Subprojeto de Geografia).

Vinicius Duarte Rodrigues, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) - Campus Cajazeiras

A native of Lavras da Mangabeira-CE, he is currently an undergraduate student in Geography at the Federal University of Campina Grande (UFCG) – Teacher Training Center (CFP). He was a scholarship monitor for the Geomorphology course in the 2022.1 term and for the Geohydrology course in the 2024.1 term. Additionally, he served as a monitor for the extension course "Geotechnologies and Social Cartography: UFCG in Focus," promoted by the research group Cartonomia / Paraíba. He worked as a scholarship holder in the Institutional Program of Teaching Initiation Scholarships (PIBID) from 2022 to 2024 in the Geography Subproject. He is a member of the Study and Research Group on Cinema, Capital, State, Labor, and Territory (GECCETT). His research interests include Geography education and the analysis of textbooks.

 

Rodrigo Bezerra Pessoa , Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) - Campus Cajazeiras

He holds a Bachelor's and a Teaching Degree in Geography from the Federal University of Paraíba (UFPB), a Master's in Geography from UFPB, and a Ph.D. in Geography from UFPB. Currently, he is an Associate Professor I at the Federal University of Campina Grande (UFCG) and a professor in the National Professional Master's Program in Geography Teaching (PROFGEO). He has experience in the field of Geography, with a focus on research in Geographic Education, working on the following topics: School Geography, Geography Teaching, Teaching Methodologies, History of School Geography, and Teacher Training, with an emphasis on the relationship between academic training and the beginning of the teaching profession.

References

BRASIL. Base Nacional Curricular Comum (BNCC). Brasília: Ministério da Educação,

BRASIL. Medida Provisória Nº 746, de 22 de Setembro de 2016. Brasília, 2016.

BRASIL. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Brasília, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm.

BRASIL. Lei Nº. 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Brasília, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/L13415.htm.

SANTOS, Boaventura de S. Crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez, 2001

CARLOS, Ana Fani Alessandri. A Cidade. 9. ed. São Paulo: Contexto, 2021.

CARLOS, Ana Fani Alessandri. Uma leitura sobre a cidade. Chapecó: Revista Cidades, 2004.

CAVALCANTI, Lana de Souza. A geografia escolar e a cidade: Ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. 3. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

CHOPPIN, Alain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 549-566, 2004.

GOMES, Leandro et al. CONEXÃO mundo: ciências humanas e sociais aplicadas: liberdade e vida social. São Paulo: Editora do Brasil, 2020.

FERRARA, Lucrécia D'Allesio. As máscaras da cidade. Revista USP, São Paulo, n. 5, p. 3–10, 1990. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.v0i5p3-10. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/25521.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Boitempo, 2019. 326 p.

MAGNOLI, Demétrio. Geografia para o ensino médio: Brasil, Estado e espaço geográfico. São Paulo: Saraiva, 2010. v. 2.

MUNAKATA, Kazumi. O livro didático como mercadoria. São Paulo, 2012.

OLIVEIRA, Aldo Gonçalves de. O livro didático de Geografia como estratégia de governamento. 2019. 170 f. Tese (Doutorado em Geografia) – Programa de Pós-Graduação em Geografia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.

RAUBER, Joaquim; TONINI, Ivaine Maria. Livro didático de geografia: pensando as aprendizagens. Florianópolis: UFSC, 2014.

SANTOS, Boaventura de S. Crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez, 2001.

SILVA, Ângela Corrêa da; OLIC, Nelson Bacic; LOZANO, Ruy, Geografia: contextos e redes. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2016.

SILVA, Monica Ribeiro da. Avanços e retrocessos nas recentes reformas do ensino médio: que rumo tomará a última etapa da educação básica? Eccos - Revista Científica, São Paulo, n. 67, p. 1-15, e25514, out./dez. 2023. Disponível em: https://doi.org/10.5585/eccos.n67.25514. Acesso em: 10 maio 2024.

SOUZA, José Vitor Rossi; BAIRRO, Gabriel Pinto de. Os livros didáticos de Geografia no Novo Ensino Médio. Campinas, 2021.

SUSSEKIND, Maria Luiza. A BNCC e o “novo” Ensino Médio: reformas arrogantes, indolentes e malévolas. Brasília: Retratos da escola, 2019.

ULTRAMARI, C. Conceito de cidade: dificuldades e razões para formulá-lo. Revista Brasileira de Gestão e Desenvolvimento Regional, [S./l.], v. 15, n. 6, p. 277-294, 2019. Disponível em: https://www.rbgdr.net/revista/index.php/rbgdr/article/view/5201. Acesso em: 10 maio 2024.

Published

2025-05-27