PERSPECTIVES ON THE APPROACH TO THE CITY IN HIGH SCHOOL GEOGRAPHY TEXTBOOKS
A COMPARATIVE ANALYSIS OF THE 2015, 2018, AND 2021 PNLD
DOI:
https://doi.org/10.5007/2359-1870.2025.e105170Keywords:
Textbook; New High School Curriculum; Approach; City.Abstract
This article aims to conduct a comparative analysis of the approach to the city in three collections of Geography and Applied Human and Social Sciences textbooks, approved in the 2015, 2018, and 2021 PNLDs, examining the impacts of the New High School Curriculum. The research followed three methodological steps: a) a literature review on the city in contemporary times; b) a documentary analysis of changes in textbooks due to Law No. 13.415/2017; and c) a comparative analysis of three textbook collections, two published before and one after the reform. The results indicate that the 2015 and 2018 PNLD textbooks explore the city in greater depth, whereas post-reform textbooks address the topic superficially, reducing socially relevant content. It is concluded that the New High School Curriculum has compromised Geography’s autonomy as a school subject, making its repeal urgent to ensure a more critical and comprehensive education.
References
BRASIL. Base Nacional Curricular Comum (BNCC). Brasília: Ministério da Educação,
BRASIL. Medida Provisória Nº 746, de 22 de Setembro de 2016. Brasília, 2016.
BRASIL. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Brasília, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm.
BRASIL. Lei Nº. 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Brasília, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/L13415.htm.
SANTOS, Boaventura de S. Crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez, 2001
CARLOS, Ana Fani Alessandri. A Cidade. 9. ed. São Paulo: Contexto, 2021.
CARLOS, Ana Fani Alessandri. Uma leitura sobre a cidade. Chapecó: Revista Cidades, 2004.
CAVALCANTI, Lana de Souza. A geografia escolar e a cidade: Ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. 3. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.
CHOPPIN, Alain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 549-566, 2004.
GOMES, Leandro et al. CONEXÃO mundo: ciências humanas e sociais aplicadas: liberdade e vida social. São Paulo: Editora do Brasil, 2020.
FERRARA, Lucrécia D'Allesio. As máscaras da cidade. Revista USP, São Paulo, n. 5, p. 3–10, 1990. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.v0i5p3-10. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/25521.
LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Boitempo, 2019. 326 p.
MAGNOLI, Demétrio. Geografia para o ensino médio: Brasil, Estado e espaço geográfico. São Paulo: Saraiva, 2010. v. 2.
MUNAKATA, Kazumi. O livro didático como mercadoria. São Paulo, 2012.
OLIVEIRA, Aldo Gonçalves de. O livro didático de Geografia como estratégia de governamento. 2019. 170 f. Tese (Doutorado em Geografia) – Programa de Pós-Graduação em Geografia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.
RAUBER, Joaquim; TONINI, Ivaine Maria. Livro didático de geografia: pensando as aprendizagens. Florianópolis: UFSC, 2014.
SANTOS, Boaventura de S. Crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez, 2001.
SILVA, Ângela Corrêa da; OLIC, Nelson Bacic; LOZANO, Ruy, Geografia: contextos e redes. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2016.
SILVA, Monica Ribeiro da. Avanços e retrocessos nas recentes reformas do ensino médio: que rumo tomará a última etapa da educação básica? Eccos - Revista Científica, São Paulo, n. 67, p. 1-15, e25514, out./dez. 2023. Disponível em: https://doi.org/10.5585/eccos.n67.25514. Acesso em: 10 maio 2024.
SOUZA, José Vitor Rossi; BAIRRO, Gabriel Pinto de. Os livros didáticos de Geografia no Novo Ensino Médio. Campinas, 2021.
SUSSEKIND, Maria Luiza. A BNCC e o “novo” Ensino Médio: reformas arrogantes, indolentes e malévolas. Brasília: Retratos da escola, 2019.
ULTRAMARI, C. Conceito de cidade: dificuldades e razões para formulá-lo. Revista Brasileira de Gestão e Desenvolvimento Regional, [S./l.], v. 15, n. 6, p. 277-294, 2019. Disponível em: https://www.rbgdr.net/revista/index.php/rbgdr/article/view/5201. Acesso em: 10 maio 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 PESQUISAR - Revista de Estudos e Pesquisas em Ensino de Geografia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos e demais obras publicados no PESQUISAR, passam a ser propriedade do periódico. A impressão, total ou parcial, fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação citando-se os autores, títulos, o nome da "Pesquisar", a edição, data da publicação, endereço eletrônico e data do acesso. A revista usa a licença Creative Commons.
AVISO DE DERECHOS RESERVADOS
Los artículos y otros trabajos publicados en PESQUISAR, pasan a ser propiedad de la revista. La impresión, en su totalidad o en parte, está sujeta a la mención expresa del origen de su publicación citando a los autores, el título, el nombre de la "Pesquisar", la edición, fecha de publicación, dirección de correo electrónico y fecha de acceso. La revista utiliza la licencia de Creative Commons.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles and other works published in PESQUISAR, become the property of the journal. The total or partial printing is subject to the express mention of the source of its publication, citing the authors, titles, the name of the "Search", the edition, date of publication, electronic address and date of access. The magazine uses the Creative Commons license.




