PBL METHODOLOGY AND TRANSVERSALITY AS WAYS OF HELPING TO UNDERSTAND INFORMAL WORK
uma proposta a partir da metodologia Problem Based Learning (PBL)
Keywords:
Transversalidade, Trabalho informal, PBLAbstract
Abstract
The following article is interested in promoting a discussion on how to develop, within Geography classes related to the second segment of Elementary School, the theme of informality based on transversality. The proposal is to understand what are the possible ways of working with the phenomenon and bring relevant aspects to the reality of the students. In this way, to understand how informal work has been growing in recent years, not only in Brazil, but also on a local scale in the neighborhood, where many of these students have no perspective of entering the labor market except in this dynamic. The construction of this knowledge will be based on the problem-based learning method (PBL – Problem Based Learning). This methodology was considered here in order to show an alternative path to the most common forms of learning and also in a search based on what is relevant to the community.
Keywords: Transversality. Informal work. PBL.
References
ALVES, N. Cultura e cotidiano escolar. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 1, n. 23, p. 62-74, fev. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/drzj7WstvQxKy7t5GssT4mk/?format=pdf. Acesso em: 21 maio 2024.
ANPEGE - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Geografia. Manifesto: crítica às reformas neoliberais na Educação: prólogo do ensino de geografia. Marília: Lutas Anticapital, 2021. 169 p.
ASCENÇÃO, V. de O. R. A base nacional comum curricular e a produção de práticas pedagógicas para a geografia escolar: desdobramentos na formação docente. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 10, n. 19, p. 173-197, jan.-jun. 2020. Disponível em: https://www.revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/915/421 Acesso em: 21 maio 2024.
BENDER, W. N. Aprendizagem baseada em Projetos: educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Versão Final. Brasília: MEC, 2017.
BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Temas contemporâneos transversais na BNCC. Propostas e práticas de implementação. Brasília: MEC/SEB, 2019. 26p. Disponível em: guia_pratico_temas_contemporaneos.pdf (mec.gov.br).
CORDEIRO, N. de V. Temas Contemporâneos e Transversais na BNCC: as contribuições da Transdisciplinaridade. 2019. 122 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Escola de Educação, Tecnologia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação, Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2019. Cap. 1 Disponível em: NataliadeVasconcelosCordeiroDissertacao2019.pdf (ucb.br)
FRIGOTTO, G. Educação e Trabalho: bases para debater a Educação Profissional Emancipadora. Perspectiva, Florianópolis, v. 19, n. 1, p. 71-87, jan.-jun. 2001. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/8463. Acesso em: 21 maio 2024.
GAVIDIA, V. A construção do conceito de transversalidade. In: ÁLVAREZ, M. N. Valores e temas transversais no currículo. Porto Alegre: Artmed Ed., 2002. p. 16-30
GOMBATA, M. Trabalho informal bate recorde e deve continuar a crescer: Levantamento indica que 48,7% da população ocupada no país não possui vínculos. 2021. Disponível em: https://valor.globo.com/brasil/noticia/2021/11/10/trabalho-informal-bate-recorde-e-deve-continuar-a-crescer.ghtml. Acesso em: 11 jul. 2022.
LIMA, C. A. Aproximações entre ciência-tecnologia-sociedade e os temas transversais no livro didático de matemática do ensino fundamental de 5ª a 8ª séries. 2008. 201 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Tecnológica, Centro de Ciências Físicas e Matemáticas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008. Cap. 1. Disponível em: https://bu.ufsc.br/teses/PECT0067-D.pdf.
LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias de currículo. Rio de Janeiro: Cortez Editora, 2011. Cap. 1. p. 19-42.
MANSO, B. P. A república das milícias: Dos esquadrões da morte à era Bolsonaro. São Paulo: Todavia, 2020. 302 p.
OLIVEIRA, I. B. de. Currículo e processos de aprendizagemensino: políticaspráticas educacionais cotidianas. Currículo Sem Fronteiras, Rio de Janeiro, v. 13, n. 3, p. 375-391, set-dez. 2013. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol13iss3articles/oliveira.pdf. Acesso em: 21 maio 2024.
SANTANA FILHO, M. M. de. Implicações das políticas educacionais recentes para os professores e formadores de professores de geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 10, n. 19, p. 153-172, jan-jun. 2020. Disponível em: https://revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/914. Acesso em: 21 maio 2024.
SANTOS, M. O espaço do cidadão. 7. ed. São Paulo: Edusp, 2007. 176 p.
SANTOS, M. Pobreza urbana. 3. ed. São Paulo: Edusp, 2009. 136 p.
SANTOS, M. Da totalidade ao lugar. São Paulo: Edusp, 2014. 176 p.
SANTOS, M. O espaço dividido. 2. ed. São Paulo: Edusp, 2018. 440 p.
Downloads
Published
Versions
- 2024-06-04 (2)
- 2024-05-29 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 PESQUISAR - Revista de Estudos e Pesquisas em Ensino de Geografia
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos e demais obras publicados no PESQUISAR, passam a ser propriedade do periódico. A impressão, total ou parcial, fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação citando-se os autores, títulos, o nome da "Pesquisar", a edição, data da publicação, endereço eletrônico e data do acesso. A revista usa a licença Creative Commons.
AVISO DE DERECHOS RESERVADOS
Los artículos y otros trabajos publicados en PESQUISAR, pasan a ser propiedad de la revista. La impresión, en su totalidad o en parte, está sujeta a la mención expresa del origen de su publicación citando a los autores, el título, el nombre de la "Pesquisar", la edición, fecha de publicación, dirección de correo electrónico y fecha de acceso. La revista utiliza la licencia de Creative Commons.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles and other works published in PESQUISAR, become the property of the journal. The total or partial printing is subject to the express mention of the source of its publication, citing the authors, titles, the name of the "Search", the edition, date of publication, electronic address and date of access. The magazine uses the Creative Commons license.