From Abjection to Anomaly: Feminine Masculinity and Becoming-Dyke in Godless
DOI:
https://doi.org/10.1590/1806-9584-2022v30n379608Keywords:
Female masculinity, Lesbianity, Series, Anomalous, BecomingAbstract
This paper discusses masculinity in women through the analysis of a character from a Video On Demand series. Based on the anomalous concept of Deleuze and Guattari and Butler’s concept of gender performativity, Maggie, a character from Godless, is here investigated. Two theoreticalanalytical categories were conceived. The first was focused on the relationship between abjection and anomalous, the second, based on the deterritorialization of Maggie that constituted her as a border phenomenon. As an effect, Maggie did put in question the process of abjection itself as an inevitable effect of the constitution of an ambiguous body, which led her to compose what I have named, based on the Deleuzo-Guattarian theory, becoming-dyke.
Downloads
References
AQUINO, Julio Groppa. “A escrita como modo de vida: conexões e desdobramentos
educacionais”. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 3, 2011. Disponível em http://www.
scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022011000300013&lng=en&nrm=iso.
Acesso em 30/10/2020.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero. Feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro:
Civilização Brasileira, 2013.
CONEGATTI, Daniela. Devir-Sapatão: tensionamentos a partir de séries televisivas e de Video on Demand. 2020. Doutorado (Programa de Pós-Graduação em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação, Porto Alegre, RS, Brasil.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs – capitalismo e esquizofrenia – v. 4. Tradução de Suely Rolnik. São Paulo: Ed. 34, 1997.
DINIZ, Aline. “Godless | Crítica – uma das melhores produções televisivas do ano, série aposta
em mudança de gênero do faroeste”. Omelete, 2017. Disponível em https://www.omelete.com.br/series-tv/criticas/godless-1a-temporada-critica. Acesso em 17/05/2020.
ESPARZA, Hortensia Manuela Moreno; CRUZ, César Torres. “La noción de performatividad de
género para el análisis del discurso fílmico”. Cadernos Pagu, Campinas, n. 56, 2019. Disponível
em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332019000200500&lng=en&nrm=iso. Acesso em 30/10/2020.
FARIAS, Patrícia Silveira de; CECCHETTO, Fátima; SILVA, Paulo Rodrigo Pedroso. “Homens e
Mulheres Com H(GH): gênero, masculinidades e anabolizantes em jornais e revistas de 2010”.
Cadernos Pagu, Campinas, n. 42, 2014. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010483332014000100417&lng=en&nrm=iso. Acesso em 17/07/2020.
GAMA, Mônica; DELUCCA, Naná. “A Literatura Lésbica – Dossiê Sáfico”. Criação & Crítica, n.
, 2018. Disponível em http://www.revistas.usp.br/criacaoecritica/issue/view/10624. Acesso em 30/09/2020.
GOMES, Paola Basso Menna Barreto. “Devir-Animal e Educação”. Educação e Realidade, v.
, n. 2, p. 59-66, 2002. Disponível em https://www.seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/
view/25916/15185. Acesso em 17/07/2020.
GUTOWITZ, Jill. “Women deserve better than Netflix’s faux-feminist Godless”. Dazed, 2017.
Disponível em http://www.dazeddigital.com/film-tv/article/38199/1/women-deserve-better-thannetflix-s-faux-feminist-godless. Acesso em 17/07/2020.
HALBERSTAM, Jack. Female Masculinity. Durham: Duke University Press, 1998.
HENNING, Carlos Eduardo. “O Charme Sapatão de Esther Newton: uma entrevista sobre a vida, a obra e as paixões da lendária antropóloga”. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 28, n. 3, 2020. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2020000300401&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 25/11/2020.
JESUS, Lilian Alves; TORRES, Igor Leonardo. “Uma análise interseccional da morte: Luana Barbosa e a insubordinação às estruturas”. Periódicus, v. 1, n. 7, 2017.
KRISTEVA, Julia. Powers of horror: an essay on abjection. New York: Columbia UP, 1982.
MARCELLO, Fabiana de Amorim. “Sobre crianças e encontros: singularidades em jogo na estética cinematográfica”. Educ. Soc., Campinas, v. 30, n. 107, ago. 2009. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302009000200015&lng=en&nrm=iso. https://doi.org/10.1590/S0101-73302009000200015. Acesso em 28/08/2020.
NADER, Vinícius. “Aquecimento para o Emmy: leia a crítica de Godless”. Correio Braziliense,
Disponível em http://blogs.correiobraziliense.com.br/proximocapitulo/critica-de-godless/. Acesso em 15/05/2020.
OLSON, Gary A.; WORSHAM, Lynn. “Changing the subject: Judith Butler’s Politics of Radical
Resignification”. JAC, v. 20, n. 4, 2000. Disponível em https://www.jstor.org/stable/20866363.
Acesso em 30/10/2020.
OBSERVATÓRIO DO CINEMA. “Crítica | Godless – 1 Temporada”. Uol, 2017. Disponível em https://observatoriodocinema.bol.uol.com.br/artigos/2017/11/critica-godless-1a-temporada. Acesso em 15/05/2020.
RODGER, Gilian. Just One of The Boys – female-to-male cross-dressing on the american variety
stage. Urbana: University Of Illinois Press, 2018.
SANTOS, Cristina; SOUZA, Simone; FARIA, Thaís. “Sapatão é Revolução! Existências e resistências da lesbianidade nas encruzilhadas subalternas”. Periódicus, v. 1, n. 7, maio-out. 2017. Disponível em https://portalseer.ufba.br/index.php/revistaperiodicus/article/view/22271/14302. Acesso em
/09/2020.
SIQUEIRA, Lucas. “Primeiras Impressões: Godless”. Apaixonados por séries, 2017. Disponível em http://apaixonadosporseries.com.br/series/primeiras-impressoes-godless/. Acesso em 05/05/2020.
THURLER, Djalma; MEDRADO, Benedito. “Masculinidades Contemporâneas em Disputa”. Periódicus, v. 1, n. 13, maio-ago. 2020. Disponível em https://portalseer.ufba.br/index.php/revistaperiodicus/article/view/38036/21736. Acesso em 30/09/2020.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Estudos Feministas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Estudos Feministas is under the Creative Commons International 4.0 Attribution License (CC BY 4.0), that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The license allows:
Sharing (copying and redistributing the material in any support or format) and/or adapting (remixing, transforming, and creating from the material) for any purpose, even if commercial.
The licensor cannot revoke these rights provided the terms of the license are respected. The terms are the following:
Attribution – you should give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate if changes were made. This can be done in several ways without suggesting that the licensor has approved of the use.
Without additional restrictions – You cannot apply legal terms or technological measures that prevent others from doing something allowed by the license.