Stones in women’s shoes for distance education trails
DOI:
https://doi.org/10.1590/1806-9584-2023v31n183044Keywords:
Gender, Capitalism, Patriarchy, Distance EducationAbstract
This article intends to reflect on women and their entry into Distance Education, which may (or may not) present itself as a possibility of access to higher education. In order to have a more complete understanding of the objective conditions of women in the world of capitalist work, the studies by Heleieth Saffioti (1976; 1984; 2015) and Silvia Federici (2017, 2021) will be evidenced under conceptual analysis, combining data from the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE). Thus, we seek to understand the entry of women into distance higher education, finally evaluating some elements of the pandemic scenario, the super intensification of household chores, care for family members and precarious work.
Downloads
References
BARRETO, Andreia. “A mulher no ensino superior: distribuição e representatividade”. Cadernos
do GEA, Rio de Janeiro, FLACSO, n. 6, jul./dez. 2014. Disponível em http://www.flacso.org.br/
files/2016/04/caderno_gea_n6_digitalfinal.pdf. Acesso em 20/03/2020.
BASCONI, Tatiane Cristina Fernandes; COSTA, Aurea de Carvalho. O PROUNI e o Projeto capitalista de sociedade- educação da “miséria” e proletarização dos professores. Curitiba: Appris, 2018.
BETIM, Felipe. “Não estudo nada há um ano. Fico em casa limpando e cozinhando”. El País, 2021. Disponível em http://www.brasil.elpais.com/ciencia/2021-04-13/nao-estudonada-ha-um-ano-fico-em-casa-limpando-e-cozinhando.html?ssm=FB_BR_CM&utm_source=Facebook#Echobox=1618331626. Acesso em 01/04/2021.
BOTTOMORE, Tom (Ed.). Dicionário do Pensamento Marxista. Tradução de Waltensir Dutra. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1988.
BRASIL. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Brasília: Presidência da República. Secretaria
Geral, 2017. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/D9057.htm. Acesso em 20/05/2021.
CASTRO, Rodrigo. “Covid-19: Mundo registra novo milhão de mortes em intervalo de 3 meses”.
Época, 2021. Disponível em http://www.epoca.globo.com/mundo/covid-19-mundo-registranovo-milhao-de-mortes-em-intervalo-de-3-meses-24967377. Acesso em 14/05/2021.
CNE. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Resolução nº 1, de 11 de março de 2016.
Brasília: CNE, 2016. Disponível em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_
docman&view=download&alias=35541-res-cne-ces-001-14032016-pdf&category_
slug=marco-2016-pdf&Itemid=30192. Acesso em 20/05/2021.
CUNHA, Luiz Antônio. A universidade reformanda. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1988.
DUARTE, Newton. Vigotsky e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pósmodernas da teoria vigotskiana. Campinas: Autores Associados, 2000.
FEDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa – mulheres, corpo e acumulação primitiva. Tradução do
Coletivo Sycorax. São Paulo: Elefante, 2017.
FEDERICI, Silvia. O patriarcado do salário. Notas sobre Marx, gênero e feminismo. Tradução de Heci Regina Candiani. São Paulo: Boitempo, 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GIOLO, Jaime. “Educação a distância e formação de professores”. Educ. Soc., Campinas, v. 29,
n. 105, p. 1211-1234, set./dez. 2008. Disponível em http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em
/04/2021.
GRAÇAS, Adriana Vieira das; MORENO, Renata. “Os usos da internet pelas mulheres em movimento”. In: ZELIC, Helena; MORENO, Renata (Orgs.). Capitalismo digital, comunicação e
construção de movimento: trilhas feministas. São Paulo: SOF, 2020. p. 11-30.
hooks, bell. O feminismo é para todo mundo – políticas arrebatadoras. Tradução de Ana Luiza
Libânio. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2019.
IBGE. “Estudos e Pesquisas. Informação Demográfica e Socioeconômica”. IBGE, n. 38, 2021.
Disponível em https://www.biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101784_informativo.pdf. Acesso em 08/05/2021.
LE GOFF, Jacques. História e Memória. 7 ed. rev. Campinas: Editora da Unicamp, 2013.
RIBEIRO, Silvia. “Impactos da era digital: a inteligência artificial não tem subjuntivo”. In: ZELIC,
Helena; MORENO, Renata (Orgs.). Capitalismo digital, comunicação e construção de movimento: trilhas feministas. São Paulo: SOF, 2020. p. 71-81.
SAFFIOTI, Heleieth. A Mulher na Sociedade de Classes: mito e realidade. Petrópolis: Vozes, 1976.
SAFFIOTI, Heleieth. Mulher brasileira: opressão e exploração. Rio de Janeiro: Achiamé, 1984.
SAFFIOTI, Heleieth. Gênero, patriarcado, violência. São Paulo: Expressão Popular, 2015.
SANTOS, André L. P. “Análise: de volta ao vergonhoso Mapa da Fome”. Carta Capital, 2021.
Disponível em https://www.cartacapital.com.br/economia/analise-de-volta-ao-vergonhosomapa-da-fome/. Acesso em 09/05/2021.
SANTOS, Catarina de Almeida. “Educação a Distância: tensões entre expansão e qualidade”.
In: CÁSSIO, Fernando (Org.). Educação contra a Barbárie – por escolas democráticas e pela
liberdade de ensinar. São Paulo: Boitempo, 2019. p. 53-58.
SOUZA-LOBO, Elizabeth. A classe operária tem dois sexos. São Paulo: Expressão Popular, 2021.
UOL. “Bolsonaro veta projeto que daria internet grátis a alunos e professores”. UOL, 2021. Disponível em https://educacao.uol.com.br/noticias/2021/03/19/bolsonaro-veta-projeto-que-daria-internetgratis-a-alunos-e-professores.htm. Acesso em 07/05/2021.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Estudos Feministas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Estudos Feministas is under the Creative Commons International 4.0 Attribution License (CC BY 4.0), that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The license allows:
Sharing (copying and redistributing the material in any support or format) and/or adapting (remixing, transforming, and creating from the material) for any purpose, even if commercial.
The licensor cannot revoke these rights provided the terms of the license are respected. The terms are the following:
Attribution – you should give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate if changes were made. This can be done in several ways without suggesting that the licensor has approved of the use.
Without additional restrictions – You cannot apply legal terms or technological measures that prevent others from doing something allowed by the license.