Education and gender: student stories from the Gender and Diversity course in School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1806-9584-2019v27n357772

Abstract

The objective of this work was to identify the contributions of the Teacher Training Course in
Gender and Diversity in School (GDE) for primary education professionals. Therefore, a focal group with nine participants of the course was carried out, being eight women and one man. Data were analyzed based on content analysis. The results showed that the course contributed to: the acquisition of knowledge about social markers of differences and understanding of these as social and political; the recognition and positioning of participants as feminists; the re-signification of professional and life experiences related to the themes of the DGE. The interviewees highlighted the relevance of themes such as gender, sexuality, race, generation, religion and inadequacy in teacher training.

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Author Biographies

Leandro Castro Oltramari, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutorado Interdisciplinar em Ciências Humanas pela Universidade Federal de Santa Catarina (2007). Atualmente é professor adjunto IV da Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Processos Grupais e de Comunicação, atuando principalmente nos seguintes temas: Psicologia da Educação, gênero e sexualidade. Participante do Grupo de pesquisa Psicologia e Processos Educacionais

Marivete Gesser, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da UFSC. Doutora em Psicologia pela UFSC. É coordenadora do NED - Núcleo de Estudos sobre Deficiência - no qual vem estudando deficiência com base em uma perspectiva interseccional e política. Também é membro do Laboratório de Psicologia Escolar e Educacional da UFSC; do Margens (Núcleo de Estudos Modos de Vida, Família e Relações de gênero); e do GT da ANPPEP Psicologia, Política e Sexualidades. Estuda os seguintes temas: estudos sobre deficiência, gênero e deficiência, deficiência e direitos humanos, processos educativos e constituição do sujeito, educação inclusiva.

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Published

2019-12-20

How to Cite

Oltramari, L. C., & Gesser, M. (2019). Education and gender: student stories from the Gender and Diversity course in School. Revista Estudos Feministas, 27(3). https://doi.org/10.1590/1806-9584-2019v27n357772

Issue

Section

Articles