Generified machinations in the curriculum of serial narratives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1806-9584-2022v30n380256

Keywords:

Curriculum, Serial Narratives, Cultural Studies, Genders, Sexualities

Abstract

Affiliated to a post-critical perspective of research in Education, we conceived the cultural artifact of serial narratives as a curriculum. We investigated the provenance of a particular mode of production masculinities based on the categorization “difficult men” in serial narratives and we scrutinize the way the feminine is also enunciated in this curriculum. From our approaches
to schizoanalysis, we argue that this curriculum, by constituting itself as a “machine-curriculum” producer of gendered fabulations, has been stratified both by hard lines and by malleable lines with deterritorialization tips. We conclude that these gendered speeches produce strata about the
consistency plan of that curriculum, evidencing what is thinkable and sayable about the genders and
sexualities of a certain time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Evanilson Gurgel, UFBA

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PGEDU) da UFBA. Mestre em Educação (2018) pela UFRN/PPGEd. Licenciado em Ciências Biológicas (2014) pela UFRN. Sócio da BioGraph e da ANPEd. Realiza pesquisas nas temáticas de corpos, gêneros e sexualidades e currículo privilegiando um referencial analítico pós-crítico. Integrante do grupo ESCRE(VI)VER: Grupo de Estudos e Pesquisas com Narrativas em Educação/CNPq.

Marlécio Maknamara, UFPB

Professor Associado I do Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFBA. Doutor em Educação pela UFMG (2011) e Mestre em Educação pela UFPB (2005). Licenciado em Pedagogia, Ciências Biológicas e em Geografia. Líder do grupo ESCRE(VI)VER: Grupo de Estudos e Pesquisas com Narrativas em Educação/CNPq.

Silvia Chaves, UFPB

Professora titular da Universidade Federal do Pará (UFPA), licenciada em Ciências Biológicas pela UFPA (1986), especialista em Ensino de Ciências e Matemática pela UFPA (1989), Mestre (1993) e Doutora (2000) em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisa “Cultura e Subjetividade na Educação em Ciências” do Programa de Pós-Graduação em Ciências e Matemáticas, no qual é docente.

References

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro:

Civilização Brasileira, 2016.

BUTLER, Judith. Quadros de guerra: quando a vida é passível de luto? Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.

CARVALHO FILHO, Evanilson Gurgel; MAKNAMARA, Marlécio. “Masculinidades no currículo de

“Tropa de Elite” e “Praia do Futuro””. e-Curriculum, São Paulo, v. 17, n. 4, p. 1502-1522, out./

dez. 2019. Disponível em https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/44693. Acesso em

/02/2021.

CONNELL, Raewyn; MESSERSCHMIDT, James W. “Masculinidade hegemônica: repensando o

conceito”. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 21, n. 1, p. 241-282, jan./abr. 2013.

Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2013000100014. Acesso em 09/02/2021.

CORAZZA, Sandra. O que quer um currículo? pesquisa pós-crítica em educação. Petrópolis:

Vozes, 2004.

DELEUZE, Gilles. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 2005.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O Anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia 1. São Paulo: Editora 34, 2011a.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia 2, v. 1 São Paulo: Editora 34, 2011b.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia 2, vol. 5. São Paulo: Editora 34, 2012.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2015.

ELLSWORTH, Elizabeth. “Modos de endereçamento: uma coisa de cinema; uma coisa de

educação também”. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Nunca fomos humanos: nos rastros do

sujeito. Belo Horizonte: Autêntica, 2001, p. 7-76.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2017.

GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1996.

HALBERSTAM, Judith. The queer art of failure. Durham: Duke University Press, 2011.

KALLAS, Christina. Na sala de roteiristas. Rio de Janeiro: Zahar, 2016.

KROEF, Ada. “Currículo como máquina desejante”. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 24, 2001,

Caxambu, ANPED. Anais... Minas Gerais: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, 2001. p. 1-10.

LOURO, Guacira Lopes. “Gênero e sexualidade: pedagogias contemporâneas”. Pró-Posições,

Campinas, v. 19, n. 2, ago. 2008, p. 17-23. Disponível em https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643470. Acesso em 09/02/2021.

MAKNAMARA, Marlécio. Currículo, música e gênero: o que ensina o forró eletrônico? 2011. 151f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas

Gerais, Belo Horizonte, 2011.

MAKNAMARA, Marlécio. “Breve narrativa sobre a experiência de ser monstr@”. In: CHAVES, Silvia.; SILVA, Carlos Aldemir Farias da; BRITO, Maria dos Remédios (Orgs.). Cultura e subjetividade: perspectivas em debate. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2016, v. 1, p. 195-213.

MAKNAMARA, Marlécio. “Quando artefatos culturais fazem-se currículo e produzem sujeitos”.

Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 27, n. 1, p. 58-73, mai./ago. 2020. Disponível em https://

online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/14189. Acesso em 12/03/2021.

MAKNAMARA, Marlécio; PARAÍSO, Marlucy. “Biopolítica de endereçamentos de gênero no

currículo do forró eletrônico”. Linhas, Florianópolis, v. 16, n. 30, p. 180-213, 2015. Disponível em https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723816302015180. Acesso em 09/02/2021.

MARTIN, Brett. Homens difíceis: os bastidores do processo criativo de Breaking Bad, Família

Soprano, Mad Men e outras séries revolucionárias. São Paulo: Aleph, 2014.

MITTELL, Jason. “Complexidade narrativa na televisão americana contemporânea”. Matrizes,

São Paulo, v. 5, n. 2, p. 29-52, jan./jun. 2012. Disponível em https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/38326. Acesso em 09/02/2021.

MITTELL, Jason. Complex TV: the poetics of contemporary television storytelling. Nova York: New York University Press, 2015.

PARAÍSO, Marlucy Alves. “Encontros com novas subjetividades nas experimentações curriculares”. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 13, 2006, Recife, UFPE. Anais... Recife: UFPE, 2006. p. 1-12.

PARAÍSO, Marlucy Alves. “A ciranda do currículo com gênero, resistência e poder”. Currículo sem Fronteiras, v. 16, n. 3, p. 388-415, set./dez. 2016. Disponível em https://www.curriculosemfronteiras.org/vol16iss3articles/paraiso.htm. Acesso em 09/02/2021.

PARAÍSO, Marlucy; CALDEIRA, Maria Carolina Silva. Pesquisas sobre currículos, gêneros e

sexualidades. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2018.

PRECIADO, Paul Beatriz. “Multidões queer: notas para uma política dos “anormais”. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 19, n. 1, p. 11-20, 2011. Disponível em https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2011000100002. Acesso em 09/02/2021.

PRECIADO, Paul Beatriz. Testo junkie: sexo, drogas e biopolítica na era farmacopornográfica. São Paulo: n-1 edições, 2018.

ROSE, Nikolas. “Inventando nossos eus”. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Nunca fomos humanos: nos rastros do sujeito. Belo Horizonte: Autêntica, 2001, p. 137-204.

SCOTT, Joan. “Gênero: uma categoria útil de análise histórica”. Educação e Realidade, Porto

Alegre, v. 20, n. 2, p. 71-99, jul./dez. 1995. Disponível em https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/71721. Acesso em 09/02/2021.

SEABRA, Rodrigo. Renascença: a série de tv no século XXI. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2016.

SILVA, Tomaz Tadeu da. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo

Horizonte: Autêntica Editora, 2010.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

Published

2022-12-14

How to Cite

Gurgel, E., Maknamara, M., & Chaves, S. (2022). Generified machinations in the curriculum of serial narratives. Revista Estudos Feministas, 30(3). https://doi.org/10.1590/1806-9584-2022v30n380256

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.