The afterlife of Sylvia Plath: work mutilation, censorship of a life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1806-9584-2023v31n286619

Keywords:

Sylvia Plath, Posthumous publications, Censorship, Authorship, Biography

Abstract

By analyzing censorship imposed on Sylvia Plath’s posthumous published works, this paper raises the destinations which Sylvia Plath’s name and image took after her death. Three publications were investigated: Ariel, Letters Home by Sylvia Plath and The Journals of Sylvia Plath. Through Rose (2013), Malcolm (2012) and Carvalho (2003), this research determines that such interventions aimed to offer an image of the author which was more convenient to those responsible for her estate. It also distinguishes the roles of the public and the critics in receiving those first editions and ascertains the impossibility of capturing Plath into a rigid identity, since the biographical elements used in her works are closer to a subjectivation process than to fixing a unique truth.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Isabella Giordano Bezerra, Universidade Federal de Pernambuco

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Pernambuco (2013) e em Design Gráfico - Faculdades Integradas Barros Melo (2017). Realizou PIBIC em Psicologia Cognitiva com bolsa fornecida pelo CNPq, com pesquisa sobre os processos de subjetivação de crianças na recepção da literatura infantil. É mestre em Teoria Literária pelo Programa de Pós-Graduação da UFPE, título obtido como bolsista do CNPq. Doutoranda pelo mesmo programa, onde pesquisa a autoria feminina com ênfase em teoria feminista e esquizoanálise.

References

BEZERRA, Isabella Giordano. Transbordamentos femininos: rituais de subjetivação e abjeção em A redoma de vidro, de Sylvia Plath. 2021. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE, Brasil.

CARVALHO, Ana Cecília. A poética do suicídio em Sylvia Plath. Belo Horizonte: Editora da Universidade Federal de Minas Gerais, 2003.

DYNE, Susan R. van. “The Problem of Biography”. In: GILL, Jo. The Cambridge Companion to Sylvia Plath. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. p. 3-20.

HOLBROOK, David R. D. “Laing and the Death Circuit”. Encounter, London, v. 31, n. 2, p. 35-45, august 1968.

HUGHES, Ted. “Introduction”. In: PLATH, Sylvia. The collected poems. New York: Harper & Row, 1981. p. 13-17.

HUGHES, Ted. “Sylvia Plath and Her Journals”. Grand Street, New York, v. 1, p. 86-99, 1982.

LOPES, Silvina Rodrigues. Anomalia poética. Belo Horizonte: Chão de Feira, 2019.

MALCOLM, Janet. A mulher calada: Sylvia Plath, Ted Hughes e os limites da biografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

McCULLOUGH, Frances. “Editor's note”. In: PLATH, Sylvia. The journals of Sylvia Plath. New York: Ballantine House, 1982. p. XI-XII.

PLATH, Sylvia. Ariel. Campinas: Verus, 2010.

PLATH, Sylvia. A redoma de vidro. São Paulo: Biblioteca Azul, 2014.

PLATH, Sylvia. Johnny Panic e a bíblia dos sonhos e outros textos em prosa. Rio de Janeiro: Biblioteca Azul, 2020.

PERLOFF, Marjorie. “The two Ariels: The (re)making of the Sylvia Plath canon”. American Poetry Review, Filadélfia, v. 13, p. 10-18, nov./dez. 1984.

ROLLYSON, Carl. Isis americana: A vida e a arte de Sylvia Plath. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2015.

ROSE, Jacqueline. The haunting of Sylvia Plath. Londres: Virago, 2013.

SCHWARTZ, Murray M.; BOLLAS, Christopher. “The Absence at the Center: Sylvia Plath and Suicide”. Criticism, Detroit, v. 18, n. 2, p. 147-172, 1976.

Published

2023-12-06

How to Cite

Bezerra, I. G. (2023). The afterlife of Sylvia Plath: work mutilation, censorship of a life. Revista Estudos Feministas, 31(2). https://doi.org/10.1590/1806-9584-2023v31n286619

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.