Modeling Figure Logos In Geogebra: An analysis of the process and required concepts And skills
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e86980Keywords:
GeoGebra, Conceptual Training Levels, Geometric Skills, Mathematical ModelingAbstract
This paper describes the experience obtained in a course offered to mathematics teachers and students as an extension action of a federal university in which the intention was to deal with theoretical and practical aspects of learning in geometry and the use of Geogebra software. The aim is to analyze the activity of modeling figural logos that was applied in the mentioned course, identifying: (a) the phases of the process; (b) the levels of conceptual formation required and (c) the geometric skills required. Data collection was based on constructions and protocols filed in Geogebra and on actions and verbal presentations of the course teacher – identifiable in the recorded video classes. Interaction, mathematization and mathematical model phases were identified, as well as level three of conceptual formation and visual, verbal, logical and graphic skills. It was considered that the modeling of figural logos using Geogebra can be a practice that helps students in the development of thinking and geometric skills in elementary and high school.
References
Almeida, C. G., Gomes, L. P. S. & Madruga, Z. E. F. (2020). Modelagem Matemática e Resolução de Problemas na Educação: um panorama de pesquisas recentes. Educação Matemática Debate, v. 4, 1-18. Recuperado de https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2070/2847 .
Amorim, L.P. (2019). Proposta de formação continuada para professores de matemática na perspectiva da educação ma temática: investigação com o Geogebra nas aulas de matemática. (Dissertação de Mestrado em Educação para a Ciência e Matemática). Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás.
Ausubel, D.P. (2000). The acquisition and retention of knowledge: a cognitive view. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Barbosa, J. C. (2007). A prática dos alunos no ambiente de Modelagem Matemática: o esboço de um framework. In: Barbosa, J. C., Caldeira, A. D.& Araújo, J. L. (Org.). Modelagem Matemática na Educação Matemática Brasileira: pesquisas e práticas educacionais. (pp.161-174), Recife: SBEM, 2007.
Biembengut, M. S.; Hein, N. (2007). Modelagem Matemática no Ensino. 4ª. ed. São Paulo: Contexto.
Boiago, C. E. P. (2015). Área de figuras planas: uma proposta de ensino com Modelagem Matemática. (Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Federal de Uberlândia.
Braga, R. M. (2020). Atividade de modelagem matemática com o uso do Geogebra para o ensino de curva senoidal. Rematec, v. 15 (35), 63-78. Recuperado de http://www.rematec.net.br/index.php/rematec/article/view/286
Brito, M. R. F. (2001). Contribuições da Psicologia Educacional à Educação Matemática. In Brito, M. R. F. (org). Psicologia da educação Matemática. Teoria e Pesquisa. (pp.49-67). Florianópolis: Insular
Gonçalves, T. C., Ferreira, C. C., Ferreira, V. L. D. & Menegais, D. A. F. N. (2020). Identificação de lacunas no processo de aprendizagem dos conteúdos de geometria no ensino médio pelo método de Van Hiele. REVEMAT, v. 15 (2), 1-20. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/74525 .
Heck, M.F. (2020). Ensino e Aprendizagem de Geometria na Educação Básica: análise dos artigos publicados nos anais do V, VI e VII SIPEM. Ensino da Matemática em Debate, v. 7, (3), 123-143. Recuperado de https://revistas.pucsp.br/index.php/emd/article/view/48734
Hoffer, A. (1981). Geometry is more than proof. Mathematics Teacher, v.74 (1), 11-18.
Leite, N. M., Lima, E. G. O. & Carvalho, A. B. G. (2020). Os professores e o uso de tecnologias digitais nas aulas remotas emergenciais, no contexto da pandemia da Covid-19 em Pernambuco. EM TEIA, v. 11 (2), 1-15. Recuperado de https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/viewFile/248154/pdf .
Marmitt, R. K. R. & Bonotto, D. L. (2020). Modelagem Matemática na Educação Matemática e Formação Continuada de Professores: caminhos para o desenvolvimento profissional. Educação Matemática Debate, v. 4, 1-24. Recuperado de https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2025/2706
Menezes, A. S., Ferro, D. & Rocha, J. S., Silva, E. (2021). Formação do professor no ensino da Matemática em tempos de isolamento social no ensino híbrido: uma revisão sistemática. Research, Society and Development, v. 10 (5). 1-12.
Passos, A. Q., Buriasco, R. L. & Soares, M. T. C. (2019). Ideias de Van Hiele e Educação Matemática Realística: algumas aproximações. Bolema, v. 33 (65), 1533-1548. Recuperado de https://www.scielo.br/j/bolema/a/xRVzV6XspdxbpLwj5sGVKJD/?format=pdf&lang=pt
Piaget, J. & Inhelder B. (1993). A representação do espaço na criança. Tradução de Albuquerque.B.M., Porto Alegre: Artes Médicas.
Pozo, J.I. (1998). Aprendizagem e o ensino de conceitos. Em: Coll, C.; Pozo, J.I; Sarabia, B.; Valls, E. Os conteúdos na Reforma. Ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. (Neves, B. A., Trad.). (pp. 17-72). Porto Alegre: Artes Médicas.
Silva, L. R. P. (2018). Congruência de triângulos no Geogebra: uma proposta didática para o ensino fundamental. (Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Federal de Uberlândia.
Soares, D. S. Notare, M. R. & Moraes, M. F. (2020). Explorando uma colmeia: uma proposta de modelagem com o GeoGebra 3D. RENOTE, 18(2), 151–160. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/110213
Van Hiele, P. M. (1986). Structure and insight: a theory of mathematics education. New York: Academic Press, 1986.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica de Educação Matemática

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).