Teaching / learning model based on problem situations: theoretical and methodological aspects

Authors

  • Saddo Ag Almouloud PUC/SP

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2016v11n2p109

Abstract

This text, of theoretical and methodological nature, aims to discuss, according to the Theory of Didactic Situations, the processes of construction /choice, analysis and experimentation of problem situations, which aims to contribute to the appropriation of mathematical knowledge/s by the student and the improvement of teaching practice. We focus our study, among other aspects, on the variable concept, specifically the didactic variable and its importance in these processes. We present some thoughts on how to build /choose, analyze and experiment with problem situations that, in principle, would allow the student to establish a meaningful relationship with the targeted knowledge, and we have defined some steps that guide the processes of construction/choice, analysis and experimentation of such situation. Then, we present an example of a problem-situation and an a priori analysis of the situation. We end our text by pointing out the advantages and disadvantages of an educational model based on problem situations.

Author Biography

Saddo Ag Almouloud, PUC/SP

SADDO AG ALMOULOUD CONCLUIU O DOUTORADO EM MATHEMATIQUES ET APPLICATIONS - UNIVERSITE DE RENNES I EM 1992. ASSISTENTE DOUTOR - PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE SÃO PAULO, E ASSISTENTE DOUTOR DA FUNDAÇÃO SANTO ANDRE. CONSULTOR AD HOC DA FUNDAÇÃO DE AMPARO A PESQUISA DO ESTADO DE SÃO PAULO , DA CAPES, BOLSISTA PESQUISADOR DE CNPq, FOI COORDENADOR DO PROGRAMA DE ESTUDOS PÓS-GRADUADOS EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA DA PUC/SP DE 2007 À 2009. É ATUALMENTE COORDENADOR DO REFERIDO PROGRAMA DESDE 01/08/2013. É COORDENADOR DO CURSO DE ESPECIALIZAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA DA PUC/SP DESDE 2006. PUBLICOU MAIS 28 ARTIGOS EM PERIÓDICOS ESPECIALIZADOS E MAIS DE 83 TRABALHOS EM ANAIS DE EVENTOS. POSSUI 5 CAPÍTULOS DE LIVROS E 12 LIVROS PUBLICADOS. POSSUI 1 SOFTWARE E MAIS DE 62 ITENS DE PRODUÇÃO TÉCNICA. PARTICIPOU DE 5 EVENTOS NO EXTERIOR E MAIS DE 112 NO BRASIL. ORIENTOU MAIS 77 DISSERTAÇÕES DE MESTRADO E TESES DE DOUTORADO NA ÁREA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. ENTRE 1996 E 2013. PARTICIPOU DE MAIS DE 200 BANCAS DE DEFESA DE DISSERTAÇÕES E DOUTORADOS. COORDENOU MAIS DE 5 PROJETOS DE PESQUISA. ATUALMENTE COORDENA 2 PROJETO DE PESQUISA. ATUA NA ÁREA DE EDUCAÇÃO, COM ENFASE EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. FOI COORDENADOR DO PROGRAMA DE ESTUDO PÓS-GRADUADOS EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA DA PUC-SP. COORDENA NOVAMENTE ESTE PROGRAMA DESDE AGOSTO DE 2013. EM SUAS ATIVIDADES PROFISSIONAIS INTERAGIU COM MAIS 70 COLABORADORES EM CO-AUTORIAS DE TRABALHOS CIENTÍFICOS. EM SEU CURRÍCULO LATTES OS TERMOS MAIS FREQUENTES NA CONTEXTUALIZAÇÃO DA PRODUÇÃO CIENTIFICA, TECNOLÓGICA E ARTÍSTICO-CULTURAL SÃO: ENSINO-APRENDIZAGEM, GEOMETRIA, EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, MATEMÁTICA, DEMONSTRAÇÃO, ENSINO BÁSICO, FORMAÇÃO DE PROFESSORES, GEOMETRIA DINÂMICA.

Published

2017-03-02

Issue

Section

Artigos