Evaluation of the Teaching Methodology and Learning of Partial and Directional Derivatives in Times of Remote Activities
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e77906Keywords:
Teaching of Calculus, Calculation of several variables, GeoGebra SoftwareAbstract
This paper presents an experience report on the use of Digital Information and Communication Technologies - TDICs in remote classes of Differential and Integral Calculus. The objective was to know the opinion of academics from the UFSM/FW Environmental and Sanitary Engineering course regarding the use of teaching resources associated with TDICs, due to the need to work remotely during the coronavirus pandemic, in the study of partial and directional derivatives (calculation of several variables). It was concluded by the opinion of the target audience involved that the implementation of the proposal promoted the understanding of the studied contents, considering the learning objectives conditioned to the analyzed period.
References
Anton, H., Bivens, I. & Davis, S. (2007). Cálculo. v. 2. Porto Alegre: Bookmann.
Ausubel, D. P., Novak, J. D., Hanesian, H. (1980). Psicologia Educacional. 2.ª ed. Rio de Janeiro: Interamericana.
Baltaci, S. & Yildiz, A. (2015). GeoGebra 3D from the perspectives of elementary pre-service mathematics teachers who are familiar with a number of software programs. Cypriot Journal of Educational Sciences, 10(1), 12-17.
Brasil. Ministério da Educação. (2018). BNCC – Base Nacional Comum Curricular. Área: Matemática. Brasília: MEC/SEB. Recuperado de: http://basenacionalcomum.mec.gov.br
Esteban, M. P. S. (2010). Pesquisa Qualitativa em educação. São Paulo: Artmed.
Franco, G. (2020). Coronavírus: professores falam dos desafios e vantagens de trabalhar em casa. Recuperado de https://shre.ink/1d6l
Flores, C. R. (2008). Registros de representação semiótica em matemática: história, epistemologia, aprendizagem. Bolema, v.19 ,n.26. Recuperado de: https://shre.ink/1dTM
Godoy, J. (2020). Professores e alunos falam sobre desafios e dificuldades de aulas online durante pandemia em MS. Portal G1 MS. 21 de maio de 2020. Recuperado de https://shre.ink/1dTP
Iannone, L. R., Almeida, M. E. B. & Valente, J. A. (2016). Pesquisa TIC Educação: da inclusão para a cultura digital. In: COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL - CGI.br. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras: TIC Educação. São Paulo: CGI.br, 55-67.
Instituto Península. (2020). Sentimento e percepção dos professores brasileiros nos diferentes estágios do Coronavírus no Brasil. Recuperado de https://shre.ink/1d6a
Larson, R. E., Hostetler, R. P. & Edwards, B. H. (1998). Cálculo com Geometria Analítica. v. 2. Rio de Janeiro: LTC.
Mendes, F. (2019). Investigação do processo de aprendizagem de Cálculo num curso de Engenharia Florestal: o uso do software Winplot na aplicação de Unidades de Ensino Potencialmente Significativas. UFSM, Santa Maria/RS. Recuperado de https://repositorio.ufsm.br/handle/1/17520
Oliveira, H., Ferreira, R. T. & Jacinto, H. (2020). Da globalização ao confinamento: como fica a educação (matemática)? Quadrante, v. 29(1), 1-7. Recuperado de https://quadrante.apm.pt/article/download/23013/17076/88525.pdf
Parreira, F. J., Falkembach, G. A. M. & Silveira, S. R. (2018). Construção de Jogos Educacionais Digitais e Objetos de Aprendizagem: um estudo de caso empregando Adobe Flash, HTML 5, CSS, JavaScript e Ardora. Rio de Janeiro: Ciência Moderna.
Pereira, A. S., Parreira, F. J., Bertagnolli, S. C., Silveira. S. R. (2017). Metodologia da Aprendizagem em EaD. Santa Maria, RS: UAB/NTE/UFSM. Recuperado de: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/15809
Santos, C. A. B., Curi, E. (2009). Alguns aspectos de articulação entre as teorias da didática francesa e suas contribuições para formação de professores. Revemat, v.4 n.1. Recuperado de: https://shre.ink/1dTA
Silveira, J. L. (2019). As Tecnologias da Informação e Comunicação Aplicadas na Educação: Comunicação e Educação à Distância. P@RTES, v. 1. ISSN 1678-8419. Recuperado de: https://shre.ink/1dT5
Soares, L. G. (2020). O campo da visualização matemática no ensino e aprendizagem da Matemática. In Anais do VII Congresso Nacional de Educação (pp. 1-12). Maceió, AL. Recuperado de https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/68940
Silveira, S. R., Parreira, F. J., Bigolin, N. M. & Pertile, S. L. (2019). Metodologia do Ensino e da Aprendizagem em Informática. Santa Maria/RS: UAB/UFSM.
Silveira, S. R., Bertolini, C. & Parreira, F. J. (2020). Formação Docente: como empregar metodologias ativas de aprendizagem em meio à pandemia de COVID-19. In: Formação Docente: importância, estratégias e princípios. Volume 1. Curitiba: Bagai.
UFSM. Universidade Federal de Santa Maria. Instrução Normativa 02/2020: Regula o regime de exercícios disciplinares especiais. 2020a. Recuperado de https://www.ufsm.br/wp-content/uploads/2020/03/IN-002-2020-PROGRAD-UFSM.pdf
UFSM. Universidade Federal de Santa Maria. Instrução Normativa 03/2020: Regula situações de estágios, atividades práticas, estágios e internatos, bem como situações de dificuldade de acesso a internet durante o Regime de Exercícios Domiciliares Especiais (REDE). 2020b. Recuperado de https://shre.ink/1dT8
Vasconcelos, E., Andrade, E., Cardoso, M. & Sousa, M. (2011). Sólidos e Superfícies: Construção de Modelos Concretos. Salvador: EDUFBA – Editora da Universidade Federal da Bahia. ISBN: 978-85-232-0795-3.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica de Educação Matemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).