Aesthetic experience in early childhood education and imaginative processes of storytelling children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2022.e84277

Keywords:

Early childhood education, Aesthetic Experience, Literature for children, Imaginative Processes, Narratives

Abstract

The article analyze the imaginative processes of young children present in narrative performances of creating/recreating stories. The research was guided by the Qualitative Epistemology of González Rey, whose principles are the constructive-interpretative methodology, dialogue and uniqueness as a value for the construction of scientific knowledge. As empirical material, narrative performances were used, which involved tales and retellings, dialogues and scenic expressions of two small children from a public institution of Early Childhood Education, located in the peripheral region of the Distrito Federal. Based on the aesthetic experience with the book “Brinquedos”, by André Neves, the children who collaborated in the research created their own performances, in which there is a complex amalgamation of dimensions of human development, in which emotion, memory and imagination are essential parts of in narratives that they recreate the history as a practice of producing cultures in childhood.

Author Biographies

Débora Cristina Sales da Cruz Vieira, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal/Universidade de Brasília

Doutoranda em Artes Cênicas pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade de Brasília. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Brasília (2015). Especialista em Educação Infantil pela Universidade de Brasília (2012). Graduada em Letras - Português/Espanhol pelo Centro Universitário de Brasília (1998). Professora da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal desde 1997, atuando na docência, coordenação pedagógica e gestão. Tem experiência como pesquisadora na área de Educação Infantil, com ênfase em narrativas infantis, processos imaginativos e literatura para crianças. Atuou como membro do Comitê Distrital pela Primeira Infância entre 2013 e 2018. Membro do Fórum de Educação Infantil do Distrito Federal desde 2012. Membro do Círculo Vigotskiano - Grupo de Estudos em Teoria Histórico-Cultural. Membro do Grupo de Pesquisa CNPq Imagens e(m) Cena.

Cristina Massot Madeira-Coelho, Universidade de Brasília - UnB

Professora-adjunto da Faculdade de Educação na Universidade de Brasília, com atuação na graduação e orientação de trabalhos de pós-graduação do Programa de Pós-Graduação em Educação, PPGE. Com formação interdisciplinar, doutorado em Psicologia (2004), mestrado em Lingüística (1988) ambos pela UnB e graduação em fonoaudiologia (1981), meu interesse está na relação Sujeito-Linguagem que ultrapassa o âmbito das disciplinas de minha formação. Pesquiso, atuo e publico, principalmente, com os seguintes temas: processo de ensino-aprendizagem, sujeito e subjetividade, formação de educadores, educação infantil desenvolvimento de linguagem, distúrbios de comunicação, educação inclusiva e desenvolvimento atípico. Como experiência administrativa ressalto os períodos de 2009 -2012 e 2017-2018, em que atuei como Coordenadora Pedagógica, na equipe do Decanato de Ensino de Graduação da Universidade de Brasília. e de 2013-2015 em que assumi a Coordenação do Curso de Especialização em Docência na Educação Infantil. Atualmente coordeno o Grupo de Pesquisa Educação Infantil e Subjetividade, GPEIS.

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Published

2022-10-27

Issue

Section

Dossiê: A arte da pergunta: as crianças como propositoras de sentidos estéticos