Knowledge management maturity analysis in a distance graduation course tutorial

Authors

  • Mileide Marlete Ferreira Leal Sabino Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI
  • Marilda Todescat Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC
  • Neri dos Santos Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC
  • Alexandre Marino Costa Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8077.2019v21n55p69

Abstract

The general objective of this article was to make a diagnosis of the degree of maturity in Knowledge Management - (GC) in the tutoring of distance courses of graduation at the Department of Administration Sciences at UFSC. This work is the result of a case study with a quantitative approach, characterized as a descriptive, documentary and applied research, based on a theoretical and conceptual structure relevant to the theme. To identify maturity in CG, seven criteria were adopted based on Batista’s model (2012). The analysis of the answers showed that most of the criteria have a low level of maturity in GC, with the exception of the technology criterion. The results of the quantitative research show a diagnosis on the maturity in Knowledge Management, pointing out the strengths and opportunities for improvement, providing guidance on the actions and initiatives for the development of a future KM Model for Mentoring.

Author Biographies

Mileide Marlete Ferreira Leal Sabino, Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI

Escola de Negócios - Curso de Administração

Marilda Todescat, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Departamento de Administração - CSE

Neri dos Santos, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Engenharia e Gestão do Conhecimento - EGC

Alexandre Marino Costa, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Departamento de Administração - CSE

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; TERÇARIOL, A. A. L.; MENDES, M.; BANCOVSKY, R. O Processo de Gestão de Projetos em EaD: Tecendo Algumas Considerações a Partir do Projeto Gestão Escolar e Tecnologias. In: RIBIE - VIII Congresso Iberoamericano de Informática Educativa, San Jose, 2006.

BARROS; A. J. da S.; LEHFELD, N. A. de S. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 1986.

BATISTA, F.Modelo de gestão do conhecimento para a administração pública brasileira: como implementar a gestão do conhecimento para produzir resultados em benefício do cidadão/Fábio Ferreira Batista. – Brasília: Ipea, 2012.

BINOTTO, Erlaine. Criação de conhecimento em propriedades rurais no Rio Grande do Sul, Brasil e em Queensland, Austrália. 2005. Tese (Programa de Pós-Graduação em Agronegócios) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005.

BRUNO, Gabriella Diniz. Maturidade em Gestão do Conhecimento: um estudo sobre as empresas do setor elétrico. 2008. Dissertação (Programa de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração e Economia) Faculdade de Economia e Finanças IBMEC, Rio de janeiro, 2008.

BUKOWITZ, Wendi R.; WILLIAMS, Ruth L. Manual de Gestão do Conhecimento: ferramentas e técnicas que criam valor para a empresa. Porto Alegre: Bookman, 2002.

CORREIA NETO, J. F. Elaboração e avaliação de projetos de investimento: considerando o risco. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.

DAVENPORT, Thomas H. Ecologia da informação: por que só a tecnologia não basta para o sucesso na era da informação. São Paulo: Futura, 1998.

DIAS, Emerson de Paula. Conceitos de gestão e administração: uma revisão crítica. REA, v. 1., n. 1, 2002, p. 1-12. Disponível em: http://periodicos.unifacef.com.br/index.php/rea/article/view/160/16. Acesso em 10.jul.2017

FRESNEDA, P. S. V.; GONÇALVES, S. M. G.; PAPA, M.; FONSECA A. F. Diagnóstico da Gestão do Conhecimento nas Organizações Públicas: utilizando o Método Organizational Knowledge Assessment (Oka). II Congresso Consad de Gestão Pública – Painel 20: Gestão do conhecimento e inovação para a melhoria da gestão pública, 2008.

KIDWELL JILLINDA J., VANDER LINDE KAREN M., AND JOHNSON SANDRA L. Applying Corporate Knowledge Management Practices in Higher Education, Educause Quartert, n. 4, p 28-33, 2000.

KÖCHE, José Carlos. Fundamentos de Metodologia Científica: teoria da ciência e prática de pesquisa. 19. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Técnica de pesquisa. São Paulo: Atlas, 1996.

MARION, J. C. MARION, A. L. C. Metodologias de ensino na área de negócios. São Paulo:Atlas, 2006.

MEYER JUNIOR., Victor; MURPHY, Patrick. Dinossauros, Gazelas e Tigres. Novas abordagens da Administração Universitária. Um diálogo Brasil e EUA. Florianópolis: Insular, 2000.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC) - Referenciais de qualidade para educação superior a distância – Junho, 2007.

MORAES, Marialice et al. Guia Geral do Curso Gestão e Docência em EaD: Programa Aberta-Sul. Florianópolis: UFSC/UFSM, 2007.

MORESI, Eduardo Amadeu Dutra. Inteligência organizacional: um referencial integrado. Ciência da Informação, Brasília, v. 30, nª 2, p. 35-46, maio/ago. 2001.

NUNES, Thiago Soares et al. Gestão de Tutoria: o papel do Supervisor de Tutoria. Revista Novas Tecnologias na Educação-Renote, v. 8, n. 1, 2010. Educação a Distância. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/renote/issue/archive. Acesso em: 18 Fev. 2013.

NUNES, Carolina Schmitt. O Compartilhamento de Conhecimento entre os Agentes de um Curso na Modalidade EAD: Um Estudo de Caso. 2012.Dissertação (Mestrado em Engenharia e Gestão do Conhecimento) – Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2013.

PAULSEN, Morten Flate. Online Education Systems: discussion and definition of terms. NKI DistanceEducational, 2002. Disponível em: http://www.nettskolen.com/forskning/Definition%20of%20Terms.pdf. Acesso em 08 de Abril de 2013.

PROBST, Gilbert; RAUB, Steffen; ROMHARDT, Kai. Gestão do Conhecimento: os elementos construtivos do sucesso. Porto Alegre: Bookman, 2002.

REIS, Ana Maria Viegas. Ensino a Distância: megatendência atual: abolindo preconceitos. São Paulo: Imobiliária. 1996.

RUMBLE, GrevilleA gestão dos sistemas de ensino a distância. Paris: UNESCO,1993.

SANTOS, Neri dos. Apostila didática: A Gestão Estratégica do Conhecimento. UFSC/PPGEP. Florianópolis, 2000.

SARTORI, A., ROESLER, J. Educação superior a distância: gestão da aprendizagem e daprodução de materiais didáticos impressos e on-line. Tubarão, SC: Ed. Unisul, 2005.

SENGE, Peter M. A quinta disciplina: arte, teoria e prática da organização de aprendizagem. São Paulo: Best Seller, 1990.

SOARES, Aline Pereira et al. Conflitosinterorganizacionais em equipes que atuam com Educação a Distância (EAD). 2012. V 10, Nº 3, Dezembro – Cinted - Novas Tecnologias na Educação – UFRGS.

STANKOSKY, M. A.; BALDANZA, C. Knowledge management: anevolutionary architecture toward enterprise engineering. Reston: INCOSE, 2000.

STEWART, Thomas. Capital intelectual - a nova vantagem competitiva das empresas. Rio de Janeiro: Campus, 1998.

SVEIBY, E. K. A knowledge-based theory of the firm to guide in strategy formulation. Journal of Intellectual Capital. vol. 2, n. 4, 2001.

SVEIBY, E. K. A Nova Riqueza das Organizações: Gerenciando e Avaliando Patrimônios de Conhecimento. Rio de Janeiro: Campus, 1998.

TEIXEIRA FILHO, J. Gerenciando o Conhecimento: Como a empresa pode usar a memória organizacional e a inteligência competitiva no desenvolvimento dos negócios. Rio de Janeiro: Senac, 2000.

TERÇARIOL, A. A. L.; GARA, E. B. M.; OLIVEIRA, P. C.; BELMUDES, R. C. C. P.; GONCALVES, V. Tecendo um Plano de Gestão para o Projeto de Educação a Distância: Uma Experiência na Educação Superior. In: 14 Congresso Internacional ABED, 2008.

VERGARA, Sylvia Constant. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. São Paulo: Atlas, 2007.

Published

2020-11-05

How to Cite

Sabino, M. M. F. L., Todescat, M., Santos, N. dos, & Costa, A. M. (2020). Knowledge management maturity analysis in a distance graduation course tutorial. Revista De Ciências Da Administração, 21(55), 69–85. https://doi.org/10.5007/2175-8077.2019v21n55p69

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)