Performance evaluation to support motivation and recognition for research: a constructivist proposal in the university environment

Authors

  • Vinicius Abilio Martins UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná http://orcid.org/0000-0002-5668-5518
  • Sandra Rolim Ensslin Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC
  • Eloi Junior Damke Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8077.2023.e75502

Keywords:

Performance Evaluation, Management, Search, Motivation, Recognition

Abstract

Universities that do not have a tradition in research may experience demotivation on the part of their actors in relation to the practice of this activity. Performance appraisal (DA) can serve as a recognition and motivation mechanism to encourage them to carry out research. This study aimed to qualitatively structure a DA model for a university without a research tradition. The Multi-criteria decision aid constructivist methodology (MCDA-C) was used as an intervention instrument, guided by a constructivist approach. In this way, the necessary knowledge can be built to identify the 37 indicators, 8 for the evaluation of each course, 15 for the evaluation of each teacher and 14 for the evaluation of each student, which represent necessary and sufficient aspects by the head coordinator of the Research area of a public university, located in the southern region of Brazil. Due to the fact that Performance Assessment is a social phenomenon, the knowledge and information generated by the structured model served as a channel of communication and possible modification of the behavior of teachers/students by encouraging research, with a view to organizational performance. more competitive.

Author Biographies

Vinicius Abilio Martins, UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutorado em Contabilidade pela Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC. Mestre em Administração pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR. Professor do Programa de Pós-Graduação em Contabilidade na Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE.

Sandra Rolim Ensslin, Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC

Doutora em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC. Professor do Programa de Pós-Graduação em Contabilidade da Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC

Eloi Junior Damke, Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE

Doutorado em Administração pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR. Professor do Programa de Pós-Graduação em Tecnologias, Gestão e Sustentabilidade na Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE.

References

ALMEIDA, J. F.; NASCIMENTO, F. P.; FREIRE, J. F. de C. Ser professor no ensino superior: reflexões sobre a motivação para a docência. Contribuciones A Las Ciencias Sociales, [S. l.], v. 16, n. 9, p. 17042-17060, 2023. DOI: 10.55905/revconv.16n.9-192.

https://doi.org/10.55905/revconv.16n.9-192

ARAÚJO, S. S.; MATOS, L.S.; ENSSLIN, S. R. Sistema de avaliação de desempenho para apoio à gestão da coordenadoria dos processos licitatórios de um Hospital Universitário. Revista Ambiente Contábil, v. 13, n. 1, p. 244-262, 2021. DOI: 10.21680/2176-9036.2021v13n1ID19274.

https://doi.org/10.21680/2176-9036.2021v13n1ID19274

BALEN, D.; MARTINS, V. A.; BERTOLINI, G. Um Modelo Multicritério Construtivista de Apoio à Decisão e a Percepção de Valor dos Consumidores Referente a Produtos Ecologicamente Corretos. Revista Gestão & Conexões, [S. l.], v. 11, n. 3, p. 108-129, 2022. DOI: 10.47456/regec.2317-5087.2022.11.3.38151.108-129.

https://doi.org/10.47456/regec.2317-5087.2022.11.3.38151.108-129

BARROS, Conceição de Maria Pinheiro; SILVA, Joelma Soares; BARROS, Ana Paula da Cruz Holanda. Ensino com pesquisa: contribuições para a cientificidade na formação em Secretariado Executivo. Revista de Gestão e Secretariado, v. 7, n. 1, p. 67-84, 2016.

https://doi.org/10.7769/gesec.v7i1.411

BERTERO, C. O.; CALDAS, M. P.; WOOD JR., T. Produção científica em Administração de Empresas: provocações, insinuações e contribuições para um debate local. Revista de Administração Contemporânea, v. 3, n. 1, p. 147-178, 1999.

https://doi.org/10.1590/S1415-65551999000100009

BITITCI, U. S.; TURNER, T.; BEGEMANN, C. Dynamics of performance measurement systems. International Journal of Operations & Production Management, v. 20, n. 5-6, p. 692-704, 2000.

https://doi.org/10.1108/01443570010321676

BITITCI, U. S. et al. Performance Measurement: Challenges for Tomorrow. International Journal of Management Reviews, v. 14, n. 3, p. 305-327, 2012.

https://doi.org/10.1111/j.1468-2370.2011.00318.x

BORBA, M. S. A.; COSTA, G. C. N.; MARTINS, R. A. C. O periódico científico online e sua importância para a pesquisa. Interface - Revista do Centro de Ciências Sociais Aplicadas, v. 4, n. 2, p. 79-94, 2007.

BORTOLUZZI, S. C. et al. Estruturação de um modelo de Avaliação de Desempenho para a gestão do Curso de Ciências Contábeis da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade (REPeC), v. 7, n. 1, 2013.

https://doi.org/10.17524/repec.v7i1.248

BRISOLLA, S. N. A relação da universidade setor produtivo: o caso da Unicamp. Revista de Administração, v. 25, n. 1, p. 108-126, 1990.

BROADBENT, J.; LAUGHLIN, R. Performance management systems: A conceptual model. Management Accounting Research, v. 20, n. 4, p. 283-295, Dec. 2009.

https://doi.org/10.1016/j.mar.2009.07.004

CALSING, Ingrid Weber; HEIDEMANN, Leonardo Albuquerque. Um estudo sobre a influência de um programa de mentoria na motivação para a persistência de licenciandos em física durante o ensino remoto emergencial. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 25, 2023.

https://doi.org/10.1590/1983-21172022240135

CARDOSO, T. L.; ENSSLIN, S. R.; DUTRA, A. Um Modelo Multicritério Construtivista para Apoiar a Gestão da Atividade de Pesquisa da Universidade de Mindelo. Revista de Gestão e Secretariado, v. 8, n. 2, p. 76-96, 2017.

https://doi.org/10.7769/gesec.v8i2.576

CHOONG, K. K. The Fundamentals of Performance measurement systems: A Systematic Approach to Theory and a Research Agenda. International Journal of Productivity and Performance Management, v. 63, n. 7, p. 879-922, 2014a.

https://doi.org/10.1108/IJPPM-01-2013-0015

CHOONG, K. K. Has this large number of performance measurement publications contributed to its better understanding? A systematic review for research and applications. International Journal of Production Research, v. 52, n. 14, p. 4174-4197, 2014b.

https://doi.org/10.1080/00207543.2013.866285

CRUZ, M. O.; MIRANDA, G. J.; LEAL, E. A. Estilos Motivacionais dos Professores de Ciências Contábeis . BASE - Revista de Administração e Contabilidade da UNISINOS, v. 18, n. 3, p. 438-462, 2021.

https://doi.org/10.4013/base.2021.183.04

DAGNINO, R. P. A universidade e a pesquisa científica e tecnológica. Revista de Administração da Universidade de São Paulo, v. 19, n. 1, 1984.

ENSSLIN, L.; DUTRA, A.; ENSSLIN, S. R. MCDA: A constructivist approach to the management of human resources at a governmental agency. International Transactions in Operational Research, v. 7, n. 1, p. 79-100, 2000

https://doi.org/10.1111/j.1475-3995.2000.tb00186.x

ENSSLIN, L.; DUTRA, A.; ENSSLIN, S.R.; GRAZIANO, L.A.G.; LONGARAY, A.A.. Using a Constructivist Multi-Criteria Decision Aid Model (MCDA-C) to Develop a Novel Approach to Self-Manage Motivation in Organizations. Axioms, v. 11, n. 7, p. 331, 2022a.

https://doi.org/10.3390/axioms11070331

ENSSLIN, L.; GONÇALVES, A.; ENSSLIN, S.R.; DUTRA, A.; LONGARAY A.A. Constructivist multi-criteria model to support the management of occupational accident risks in civil construction industry. Plos one, v. 17, n. 6, p. e0270529, 2022b.

https://doi.org/10.1371/journal.pone.0270529

ESPEJO, M. M. D. S. B.; RIBEIRO, F.; SILVA, P. Y. C.; OLIVEIRA, R. M. Conversação Necessária: Articulação entre o Curso de Graduação em Contabilidade e os Programas de Pós-Graduação Stricto-Sensu na Área. Contabilidade Vista & Revista, v. 28, n. 1, p. 1-24, 2017.

FALASTER, C.; FERREIRA, M. P.; GOUVEA, D. M. R. O Efeito da Publicação Científica do Orientador na Publicação dos Seus Orientandos. Revista de Administração Contemporânea, v. 21, n. 4, p. 458-480, 2017.

https://doi.org/10.1590/1982-7849rac2017160118

FERREIRA, A.; OTLEY, D. The design and use of performance management systems: An extended framework for analysis. Management Accounting Research, v. 20, n. 4, p. 263-282, 2009.

https://doi.org/10.1016/j.mar.2009.07.003

FIATES, G. G. S.; SERRA, F. A. R.; MARTINS, C. A aptidão dos pesquisadores brasileiros pertencentes aos programas de pós-graduação stricto sensu em Administração para pesquisas quantitativas. Rev. Adm. (São Paulo), São Paulo , v. 49, n. 2, p. 384-398, June 2014 .

https://doi.org/10.5700/rausp1153

FRANCO-SANTOS, M.; BOURNE, M. An examination of the literature relating to issues affecting how companies manage through measures. Production Planning & Control, v. 16, n. 2, p. 114-124, 2005.

https://doi.org/10.1080/09537280512331333020

FRANCO-SANTOS, M. et al. Towards a definition of a business performance measurement system. International Journal of Operations & Production Management, v. 27, n. 8, p. 784-801, 2007.

https://doi.org/10.1108/01443570710763778

GHENO, Ediane Mari et al. Sistema de avaliação da CAPES: indicadores e procedimentos de monitoramento e avaliação de desempenho. Em Questão, v. 25, n. 3, p. 184-213, 2019.

https://doi.org/10.19132/1808-5245253.184-213

GUIMARÃES, J. C.; LIMA, M. A. M. Empreendedorismo Educacional: Reflexões para um Ensino Docente Diferenciado . Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, v. 10, n. 2, p. 34-49, 2016.

https://doi.org/10.12712/rpca.v10i2.715

KRÜGER, L. M.; VALMORBIDA, S. M. I.; ENSSLIN, L.; ENSSLIN, S. R.; VICENTE, E. F. R. Inserção dos alunos de ciências contábeis na pesquisa científica: uma análise nas Universidades Federais do Sul do Brasil. Contexto - Revista do Programa de Pós-Graduação em Controladoria e Contabilidade da UFRGS, v. 13, n. 24, p. 51-63, 2013.

LEBAS, M. J. Performance measurement and performance management. International Journal of Production Economics, v. 41, n. 1-3, p. 23-35, 1995.

https://doi.org/10.1016/0925-5273(95)00081-X

MARTINS, V. A.; ENSSLIN, S. R.; DUTRA, A. Avaliação de Desempenho Organizacional: trajetória das pesquisas internacionais por meio de paradigmas e teorias. Cuadernos de Contabilidad, v. 19, n. 47, p. 94-116, 2018.

https://doi.org/10.11144/Javeriana.cc19-47.pado

MARTINS, V. A.; ENSSLIN, S. R.; ENSSLIN, L. Apoio à Gestão de Pagamentos para uma Universidade Federal: Proposta de um Modelo Multicritério Construtivista. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, v. 26, n. 2, p. 61-83, 2018.

https://doi.org/10.18359/rfce.2855

MOREIRA, Carlos Otávio F.; HORTALE, Virginia Alonso; HARTZ, Zulmira de Araújo. Avaliação da pós-graduação: buscando consenso. Revista brasileira de pós-graduação, v. 1, n. 1, 2004.

NEELY, A. et al. Designing performance measures: A structured approach. International Journal of Operations & Production Management, v. 17, n. 11, p. 1131-1152, 1997.

https://doi.org/10.1108/01443579710177888

NEELY, A. Three modes of measurement: theory and practice. International Journal of Business Performance Management, v. 1, n. 1, p. 47-64, 1998.

https://doi.org/10.1504/IJBPM.1998.004544

NISHIYAMA, . A.; LIMA, . V. A. de; ENSSLIN, .; CHAVES, . C. Modelo Multicritério para Avaliação de Desempenho: um estudo de caso para gestão de compras no setor público. Revista de Ciências da Administração, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 09-28, 2017. DOI: 10.5007/2175-8077.2017v19n47p9.

https://doi.org/10.5007/2175-8077.2017v19n47p9

NUDURUPATI, S. et al. State of the art literature review on performance measurement. Computers & Industrial Engineering, v. 60, n. 2, p. 279-290, 2011.

https://doi.org/10.1016/j.cie.2010.11.010

NEELY, A.; GREGORY, M.; PLATTS, K. Performance measurement system design: A literature review and research agenda. International Journal of Operations & Production Management, v. 15, n. 4, p. 80-116, 1995.

https://doi.org/10.1108/01443579510083622

OLIVEIRA, T.; STECANELA, N.; BOUFLEUER, J. P. A dimensão formativa do processo de avaliação da pós-graduação: considerações sobre o novo modelo de avaliação da capes. Educação & Sociedade, v. 44, p. e273292, 2023.

https://doi.org/10.1590/es.273292

OTLEY, D. Performance management: A framework for management control systems research. Management Accounting Research, v. 10, n. 4, p. 363-382, 1999.

https://doi.org/10.1006/mare.1999.0115

OTLEY, D. Extending the boundaries of management accounting research: Developing systems for performance management. British Accounting Review, v. 33, n. 3, p. 243-261, 2001.

https://doi.org/10.1006/bare.2001.0168

OTLEY, D. Management control and performance management: Whence and whither? British Accounting Review, v. 35, n. 4, p. 309-326, 2003.

https://doi.org/10.1016/j.bar.2003.08.002

PASCUAL JIMENO, Aitziber; CONEJERO LÓPEZ, Susana. La desmotivación del profesorado universitario y su relación con variables sociodemográficas, laborales y de personalidad. Apuntes de Psicología, 33 (1), 5-16., 2015.

PEDERSINI, D. R.; MEURER, A. M.; ANTONELLI, R. A. O lado mais sombrio da motivação:: desmotivação acadêmica e estratégias de ensino para promover o aprendizado de estudantes de Contabilidade. Revista Científica Hermes, v. 33, p. 66-81, 2023.

https://doi.org/10.21710/rch.v33i1.664

RAMBO, M. A.; ENSSLIN, L.; DUTRA, A.; ENSSLIN, S.R. Using the constructivist multi-criteria decision aid model (MCDA-C) to supporting the planning of the creation of a quality seal for cargo handling for ports of Santa Catarina. World Review of Intermodal Transportation Research, v. 11, n. 3, p. 280-304, 2023.

https://doi.org/10.1504/WRITR.2023.132503

RICHARDSON, R. J. Social research: methods and techniques. São Paulo/SP: Atlas, 1999.

RIPOLL-FELIU, V.; DIAZ-BECERRA, O. A. Reflexiones acerca de la Investigación en las Universidades: el Caso de las Ciencias Contables en Perú. Pensar Contábil, v. 19, n. 70, p. 60-69, 2017.

ROCHA-E-SILVA, M. O Novo Qualis, que não tem nada a ver com a ciência do Brasil: carta aberta ao presidente da CAPES. Clinics, v. 64, p. 721-724, 2009.

https://doi.org/10.1590/S1807-59322009000800002

RUSCHEL, R.; KRUDYCZ, L. C.; MARTINS, V.A. Modelo Multicritério De Apoio À Decisão No Processo De Avaliação De Desempenho Do Setor De Contabilidade Municipal. Revista Eletrônica Estratégia e Negócios. No Prelo. 2023

SANTOS, Charlene Carneiro Quinto dos; RIBEIRO, Marinalva Lopes. A relação professor e estudante como fator contribuinte para a motivação da aprendizagem no ensino superior. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 16, n. 35, p. e18401, 2023. DOI: 10.20952/revtee.v16i35.18401.

https://doi.org/10.20952/revtee.v16i35.18401

SILVA, H. A. S., REINA, D. R. M.; ENSSLIN, S. R.; REINA, D. Programas de pós-graduação em contabilidade: análise da produção científica e redes de colaboração. Revista de Contabilidade e Organizações,v. 6, n. 14, p. 145-162, 2012.

https://doi.org/10.11606/rco.v6i14.45420

SOARES, S. V.; WILL, A. R.; MIRANDA, M. P.; PFITSCHER, E. D. Pós-Graduação em Ciências Contábeis no Brasil: Contexto e Processo de Seleção. Revista Ambiente Contábil, v. 3, p. 59-74, 2011

SOARES, S. V.; NOVA, S. P. C. C. O O Qualis Reflete o Impacto dos Artigos de Revistas Brasileiras de Contabilidade?. Revista de Gestão, Finanças e Contabilidade, v. 6, p. 6-23, 2016.

https://doi.org/10.18028/2238-5320/rgfc.v6n3p6-23

SOARES, S. V.; NOVA, S. P. C. C. A avaliação de programas da CAPES, os conceitos e o uso de indicadores bibliográficos. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, v. 8, n. 2, p. 278-301, 2015.

https://doi.org/10.5007/1983-4535.2015v8n2p278

SOUZA, F. C., ROVER, S., GALLON, A. V., ENSSLIN, S. R. Análise das IES da Área de Ciências Contábeis e de seus Pesquisadores por meio de sua Produção Científica. Contabilidade Vista & Revista, v. 19, n. 3, p. 15-38, jul./set. 2008.

SPAGNOLO, F.; SOUZA, V. C. O que mudar na avaliação da Capes?. Revista brasileira de pós-graduação, v. 1, n. 2, 2004.

TORRES, J. La desmotivación del profesorado. Madrid: Morata. (2006).

VAN CAMP, J.; BRAET, J. Taxonomizing performance measurement systems' failures. International Journal of Productivity and Performance Management, v. 65, n. 5, p. 672-693, 2016.

https://doi.org/10.1108/IJPPM-03-2015-0054

WYSE, M. N. O.; MACHADO, D. P.; FRARE, A. B. Autossabotagem e trajetória acadêmica de estudantes de graduação da área de Negócios. Revista Contabilidade & Finanças, v. 34, p. e1750, 2023.

https://doi.org/10.1590/1808-057x20231750.en

Published

2023-11-07

How to Cite

Martins, V. A., Ensslin, S. R., & Damke, E. J. (2023). Performance evaluation to support motivation and recognition for research: a constructivist proposal in the university environment. Journal of Administration Science, 25(65), 1–17. https://doi.org/10.5007/2175-8077.2023.e75502

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.