How are we searching? Methodological aspects of studies at the interface between education and technologies
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2025.e102041Keywords:
science education, educational technology, reviews of the literature, educational research, research methodologyAbstract
This article presents an analysis of methodological approaches in scientific publications that explore the intersection between science education and technologies. An integrative literature review methodology was employed, encompassing a selection of five databases (ERIC, SciELO, Web of Science, Redalyc, and Scopus). The time frame encompassed the period from 2011 to 2021. The analyzed corpus consisted of 324 articles. The findings reveal a prevalence of qualitative investigations. The methodological preferences of the majority of the scrutinized studies position them within the ambit of research rooted in the Human and Social Sciences, suggesting an understanding that technologies are socio-technical phenomena and inherently cultural and human in nature. The analysis of the corpus also discloses gaps in the precise definition of certain methodological aspects such as categorization, research objectives, and analytical procedures or viewpoints. Most studiesofferclear descriptions of data collections techniques.
References
Alves-Mazzotti, A. J. (2006). Usos e abusos dos estudos de caso. Cadernos Pesquisa, 36(129), 637-651. http://educa.fcc.org.br/pdf/cp/v36n129/v36n129a07.pdf
Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.
Biesta, G., Filippakou, O., Wainwright, E. & Aldridge, D. (2109). Why educational research should not just solve problems, but should cause them aswell. British educational research journal, 45(1), 1-4.https://doi.org/10.1002/berj.3509
Carvalho, J. S., Rosado, L. A. S. & Ferreira, G. M. S. (2019). Rótulos eabordagens de pesquisa em educação e tecnologia. Revista Teias, 20(59), 219-234. https://doi.org/10.12957/teias.2019.43237
Castañeda, L., Salinas, J. & Adell, J. (2020). Hacia una visión contemporánea de la Tecnología Educativa.Digital Education Review, 37, 240-268. https://doi.org/10.1344/der.2020.37.240-268
Chizzotti, A. (2003). A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evoluçãoe desafios. Revista Portuguesa de Educação, 16(2), 221-236. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37416210
Coutinho, C. P. (2014). Metodologia de investigação em ciências sociais e humanas. Edições Almedina.
Diehl, A. A. & Tatim, D. C. (2004). Pesquisa em ciências sociais aplicadas: métodos e técnicas. Prentice-Hall.
Ercole, F. F., Melo, L. S. & Alcoforado, C. L. G. C. (2014). Revisão integrativaversus revisão sistemática. Reme: Revista Mineira de Enfermagem, 18(1), 09-11. https://pesquisa.bvsalud.org/enfermeria/resource/pt/lil-716875
Feenberg, A. (2019). Entre a razão e a experiencia. Ensaios sobre tecnologia e modernidade. Edição Brasileira.
Freixa, J. (2013). Otra vez sobre las causas de lavariación denominativa. DebateTerminológico, 9, 38-46. https://seer.ufrgs.br/riterm/article/view/37170/24032
Gatti, B. A. (2012). Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas.LiberLivro,
Gerhardt, T. E., Ramos, I. C. A., Riquinho, D.L.& Santos, D. L. (2009). Estrutura do projetode pesquisa. In: T. E. Gerhardt& D. T. Silveira (Eds.),Métodos de pesquisa(pp. 65-88), Editora da UFRGS.
Gerhardt T. E. & Silveira, D. T. (2009). Métodos de pesquisa. Editora da UFRGS.
Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. Atlas.
Gil, A. C. (2008).Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas
Gondim, S. M. G. (2002). Grupos focais como técnica de investigação qualitativa:desafios metodológicos. Paidéia, 12, 149-161.https://doi.org/10.1590/S0103-863X2002000300004
Jiménez Proaño, G. A. (2012). Uso de las TICS en el aula de clases, escuelas del milenio como artefacto socio-técnico: estudio de caso de la Unidad Educativa del Milenio "Bicentenario". [Dissertação de Mestrado, Flacso Ecuador]. https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/bitstream/10469/7540/2/TFLACSO-2014GAJP.pdf
Lemos, A. (2021). A tecnologia é um vírus: pandemia e cultura digital. Editora Sulina.
Meirinhos, M. & Osório, A. (2010). O estudo de caso como estratégia deinvestigação em educação. EduSer, 2(2), 49-65. https://core.ac.uk/download/pdf/153405689.pdf
Mendes, K. D. S., Silveira, R. C. de C.P. & Galvão, C. M. (2008). Revisãointegrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e naenfermagem. Texto & Contexto Enfermagem, 17(4), 758-764. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=71411240017
Oliveira, J. C., Penido, C. M. F., Franco, A. C., R., Santos, T. L. A. & Silva, B. A. W. (2022). Especificidades do grupo focal on-line: uma revisão integrativa. Ciência& Saúde Coletiva, 27(5), 1813-1826.https://doi.org/10.1590/1413-81232022275.11682021
Polivanov, B. (2013). Etnografia virtual, netnografia ou apenas etnografia?Implicações dos conceitos. Esferas, 2(3), 61-71. http://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/viewFile/4621/3243
Ramírez-Castañeda, L. A. & Sepúlveda-López, J. J. (2018). Brecha digital e inclusión digital: fenómenos socio-tecnológicos. Revista EIA, 15(30), 89-97. https://doi.org/10.24050/reia.v15i30.1152
Sampaio, R. & Lycarião, D. (2018). Eu quero acreditar! Da importância, formas deuso e limites dos testes de confiabilidade na Análise de Conteúdo. Revista deSociologia e Política, 26(66), 31-47.https://doi.org/10.1590/1678987318266602
Santos, F. M.T. & Greca, I. M. (2013). Metodologias de pesquisa no ensino deciências na América Latina: como pesquisamos na década de 2000. Ciência & Educação, 19(1), 15-33. https://doi.org/10.1590/S1516-73132013000100003
Silveira, D.T. & Córdova, Córdova, F. P. (2009). A pesquisa científica. In: T. E. Gerhardt & D. T. Silveira (Eds.), Métodos de pesquisa (pp. 31-42), Editora da UFRGS.
Souza, K. R. & Kerbauy, M. T. M. (2017). Abordagem quanti-qualitativa: superaçãoda dicotomia quantitativa-qualitativa na pesquisa em educação. Educação e Filosofia, 31(61), 21-44, 2017.https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v31n61a2017-p21a44
Triviños, A. N. S. (1987).Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisaqualitativa em educação. Atlas.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Alessandra Rodrigues, Mikael Frank Rezende Junior, Juliana Maria Sampaio Furlani, Márcia de Souza Luz Freitas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain the copyright and publishing rights to their works without restrictions.
By submitting their manuscripts, authors grant Revista Alexandria the exclusive right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt, and build upon the published work, provided that appropriate credit is given to the author(s) and the original publication in this journal.
Authors are also permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the published version of their work in this journal (for example, depositing it in an institutional repository, posting it on a personal website, publishing translations, or including it as a book chapter), provided that authorship and the original publication in Revista Alexandria are properly acknowledged.
