Cell biology: a systematic review of teaching experiences on high school

Authors

  • Ayane de Souza Paiva Universidade Federal da Bahia
  • Ana Paula Miranda Guimarães Instituto Federal da Bahia
  • Rosiléia Oliveira de Almeida Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n2p201

Abstract

Cell biology teaching has been object of studies that involve curricular and teaching aspects. Considered an abstract field in biology, cytology is a difficult subject matter. This work aimed to analyze forms of teaching approach of cell biology proposed for High School, through a systematic review in the specialized literature. We use as criterion of initial time frame the decade of 1990, when consolidated in Brazil the Science, Technology and Society approach, educational perspective that we consider an attempt to overcome the fragmented teaching. The research involved the analysis of papers published in the main journals of research in Science teaching at national scope and in annals of national meeting of the area. The analyzes showed that in the proposed approaches predominates a conceptual and scientism emphasis, not triggering commonly the history of Science, social issues and ethical dilemmas in the formative process.

Author Biographies

Ayane de Souza Paiva, Universidade Federal da Bahia

Possui graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário Jorge Amado (UNIJORGE, 2010), especialização em Gestão e Educação Ambiental pelas Faculdades Integradas Ipitanga (UNIBAHIA, 2013) e mestrado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2014). Doutoranda em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana (PPGEFHC-UFBA/UEFS). Membro do Grupo Colaborativo de Pesquisa em Ensino de Ciências - GCPEC-UEFS e do Laboratório em Ensino, Filosofia e História da Biologia - LEFHBio-UFBA. Atualmente é professora substituta na Universidade Estadual de Feira de Santana, ministrando disciplinas ligadas a metodologia e prática do ensino de ciências e biologia.

Ana Paula Miranda Guimarães, Instituto Federal da Bahia

Professora de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia (IFBA)/campus Camaçari. Possui mestrado e doutorado em Genética e Biologia Molecular pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Bacharelado e Licenciatura em Ciências Biológicas pela mesma Universidade. É professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências da Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana (UFBA/UEFS).

Rosiléia Oliveira de Almeida, Universidade Federal da Bahia

Possui Licenciatura Plena em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF (1988), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (1998) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2008). É professora adjunta do Departamento de Educação II da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA), onde atua no Curso de Licenciatura em Ciências Naturais e nos cursos de Pós-Graduação em Educação (FACED-UFBA), em Ensino, Filosofia e História das Ciências (UFBA-UEFS) e no Mestrado Profissional em Educação. É membro dos grupos de pesquisa Ensino de Ciências e Matemática (EnCiMa-UFBA) e Ensino, História e Filosofia das Ciências Biológicas (LEFHBio-UFBA).

 

 

 

Published

2018-11-28

Issue

Section

Artigos