A look at research on creativity in national journals regarding mathematics education
DOI:
https://doi.org/10.5007/1982-5153.2022.e82923Keywords:
Mathematics education, Creativity in mathematics, Literature mappingAbstract
This article characterizes the scientific production focused on Mathematics Education that focuses on creativity from a mapping in national journals with Qualis Capes A1, A2 and B1 in the teaching area, extract 2013-2016. From the search, we got 16 articles that deal with creativity. We identified the multiplicity of theoretical and methodological approaches that characterize these studies and the predominance of qualitative research, with creativity being studied mainly through a systemic approach. The focus of these investigations are aspects related to the influences of the school environment for the development of creativity, with discussions on the didactic organization of this environment regarding the use of strategies, proposition of methodologies, use of resources and types of activities that can be proposed, as well as discussions related to the influence of the teacher's conceptions, training and pedagogical practice for creativity.
References
ALENCAR, E. S.; BRUNO-FARIA, M. F.; FLEITH, D. S. (Org.). Medidas de Criatividade: Teoria e Prática. Porto Alegre: Artmed, 2010.
ALENCAR, E. S.; FLEITH, D. S. Criatividade: múltiplas perspectivas. 3.ed. Brasília: Universidade de Brasília, 2003.
ALENCAR, E. S; FLEITH, D. S. Escala de práticas pedagógicas para a criatividade no ensino fundamental: estudo preliminar de validação. Interação em Psicologia, v. 11, n. 2, 2007. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/psicologia/article/view/7503. Último acesso em: 05 mar. 2021.
ALENCAR, E. S.; FLEITH, D. S. Criatividade: múltiplas perspectivas. 3 ed. 2. reimp. Brasília: Universidade de Brasília, 2009.
ALVES, R. J. R.; NAKANO, T. C. Criatividade em indivíduos com transtornos e dificuldades de aprendizagem: Revisão de pesquisas. Psicologia Escolar e Educacional, v. 19, n. 1, p. 87-96, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/xLg6VY3FW6DZtDgHWKMknPS/#. Último acesso em: 05 mar. 2021.
AMABILE, T. Creativity in context. Boulder, CO: Westview, 1996.
BARBOSA, J. C. Abordagens teóricas e metodológicas na Educação Matemática: aproximações e distanciamentos. In: OLIVEIRA, A. M. P. de; ORTIGÃO, M. I. R. Abordagens teóricas e metodológicas nas pesquisas em educação matemática. Brasília: SBEM, 2018, p. 17 - 57.
BARRON, F. Creative person and creative process. New York: Rinehart & Winston, 1988.
CANNON-BOWERS, J. A.; SALAS, E. Reflections on shared cognition. Journal of Organizational Behavior, v.22, n.2, p.195-202, 2001. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/job.82. Último acesso em: 05 mar. 2021.
COOKE, N. J.; SALAS, E.; CANNON-BOWERS, J. A.; STOUT, R. J. Measuring team knowledge. Human Factors, v.42, n.1, p.151-173, 2000. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1518/001872000779656561. Último acesso em: 05 mar. 2021.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2010.
CSIKSZENTMIHALYI, M. Society, culture, and person: A systems view of creativity. In: STENRBERG, R. J. (Org.). The nature of creativity. New York: Cambridge University Press, 1988. p. 325-339.
CSIKSZENTMIHALYI, M.; FELDMAN, D. H.; GARDNER, H. A framework for the study of creativity. Westport, CT: Preager Publishers, 1994.
CSIKSZENTMIHALYI, M. Implications of a systems perspective for the study of creativity. In: STERNBERG, R. J. (Org.). Handbook of creativity. New York: Cambridge University Press, 1999. p. 313-335.
DE MASI, D. Criatividade e grupos criativos. Trad. Léa Manzi. Rio de Janeiro: Sextante, 2003.
GALTON, F. Psychometric experiments, Brain, 2, 148-162, 1879.
GALTON, F. Inquiries into human faculty and its development. Macmillan, 1883.
GLĂVEANU, V. Paradigms in the study of creativity: Introducing the perspective of cultural psychology. New ideas in psychology, 28 (1), 79-93, 2010. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/. Último acesso em: 05 mar. 2021.
GLĂVEANU, V. P. Distributed creativity: Thinking outside the box of the creative individual. Londres: Springer, 2014.
GONTIJO, C. H. Estratégias para o desenvolvimento da criatividade em Matemática. Linhas Críticas, Brasília, v.12, n.23, p.229-244, jul./dez. 2006. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3321. Último acesso em: 05 mar. 2021.
GONTIJO, C. H. Estratégias de ensino em Matemática e em Ciências que promovem a criatividade: algumas possibilidades. Ciência & Ensino, v. 1, n. 2, 2008.
GONTIJO, C. H; CARVALHO, A. T.; FONSECA, M. G.; PINHEIRO, M. P. Criatividade em Matemática: conceitos, metodologias e avaliação. Brasília: UNB, 2019.
GONTIJO, C. H.; FONSECA, M. G. O lugar do pensamento crítico e criativo na formação de professores que ensinam matemática. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, v. 3, n. 3, nov. 2020. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rbecm/article/view/11834. Último acesso em: 05 mar. 2021.
GONTIJO, C. H.; SILVA, E. B.; CARVALHO, R. P. F. A criatividade e as situações didáticas no ensino e aprendizagem da matemática. Linhas Críticas, v. 18, n. 35, p. 29-46, 2012. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3839. Último acesso em: 05 mar. 2021.
GUILFORD, J. P. Creativity. American Psychologist, Washington, DC, v. 5, n. 9, p. 444–454, 1950. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1037. Último acesso em: 05 mar. 2021.
HAYLOCK, D. W. A framework for assessing mathematical creativity in school children. Educational studies in mathematics, Amsterdam, v. 18, p. 59-74, 1987. Disponível em: https://doi.org/10.1007/BF00367914. Último acesso em: 05 mar. 2021.
HADAMARD, J. Psicologia da invenção matemática. Trad. Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 1963/2009.
HASHIMOTO, Y. The methods of fostering mathematical creativity through problem solving. International jornal on mathematics education, Berlim, v. 29, n. 3, p. 86-87, jun. 1997. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s11858-997-0005-8. Último acesso em: 05 mar. 2021.
KARKOCKIENE, D. Creativity: Can it be Trained? A Scientific Educology of Creativity. cd-International Journal of Educology, (Lithuanian, Special Issue), Sydney, p. 51-58, 2005. Disponível em: http://eric.ed.gov/?id=ED494897. Último acesso em: 05 mar. 2021.
LEIKIN, R.; PITTA-PANTAZI, D. Creativity and mathematics education: The state of the art. ZDM, v. 45, n. 2, p. 159-166, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s11858-012-0459-1. Último acesso em: 05 mar. 2021.
LIBANÊO, J. C. Adeus professor, adeus professora?: novas exigências educacionais e profissão docente. São Paulo: Cortez, 2011.
LUBART, T. Creativity. In: STERNBERG, R. I. (ed.). Thinking and problem solving. New York, Academic Press, 1994. p. 2289-332.
LUBART, T. Psicologia da criatividade. Porto Alegre: Artmed, 2007.
MARTÍNEZ, M. Criatividade, personalidade e educação. Campinas, SP: Papirus, 1997.
NAKANO, T.; WECHSLER, S. M. Criatividade: características da produção científica brasileira. Avaliação psicológica, v. 6, n. 2, p. 261-270, 2007. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-04712007000200015. Último acesso em: 05 mar. 2021.
OLIVEIRA, M. A; NAKANO, T. Revisão de pesquisas sobre criatividade e resiliência. Temas em psicologia, v. 19, n. 2, p. 467-479, 2011. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2011000200010. Último acesso em: 05 mar. 2021.
OLIVEIRA, K.; NAKANO, T.; WECHSLER, S. M. Criatividade e Saúde Mental: Uma Revisão da Produção Científica na Última Década. Temas em Psicologia, v. 24, n. 4, p. 1493-1506, 2016. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2016000400016. Último acesso em: 05 mar. 2021.
OSTROWER, F. Criatividade e processos de criação. Petrópolis: Vozes, 1987.
OSTROWER, F. Criatividade e processos de criação. 28ª edição. Petrópolis: Vozes, 2014.
OTAVIANO, A. B. N. Percepção de alunos do ensino médio quanto ao estímulo à criatividade por seus professores e motivação em Matemática. Dissertação de Mestrado em educação. Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2009.
PASQUALI, L. Psicometria. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 43(1), p. 992-999, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0080-62342009000500002. Último acesso em: 05 mar. 2021.
PIAGET, J. O possível e o necessário: a evolução dos possíveis na criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.
POINCARÉ, H. A invenção matemática. In: ABRANTES, Paulo; LEAL, L. C.; PONTE, J. . (Org.). Investigar para aprender matemática. Lisboa: Projecto MPT e APM, 1908/1996, p. 15-26
RIBEIRO, M. P.; FLEITH, D. S. Criatividade e multiculturalismo: revisão de literatura. Trends in Psychology, v. 26, n. 2, p. 943-956, 2018. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/tp/v26n2/v26n2a15.pdf. Último acesso em: 05 mar. 2021.
SANTOS, M. V. C; SANTANA, E. R. S. S. Criatividade em matemática: um mapeamento por aspectos teóricos e práticos. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 24, n. 63, p. 73-90, jul./set. 2019. Disponível em: http://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/article/view/1121. Último acesso em: 05 mar. 2021.
SEIFFERT-SANTOS, S. C.; REIS, A. C. E.; WEENDLING, C. M.; MIGUEL, K. S.; PERON. L. C.; BÄR, M. V.; MEIER, W. M. B.; CUNHA, M. B. Análise de periódicos Qualis/Capes: visão da área de Ensino de Ciências e Matemática. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, v. 2, n. 1, abr., p. 106-126, 2018. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/19423. Último acesso em: 05 mar. 2021.
SETTI, E. J. K.; VIANA, E. R.; VERTUAN, R. E. Criatividade na Educação Matemática: o que se mostra dos trabalhos publicados no XII ENEM. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 13, 2019, Cuiabá. Anais... Cuiabá: UNEMAT, 2019, p. 1-15.
SILVER, E. Fostering creativity through instruction rich in mathematical problem solving and problem posing. International Reviews on Mathematical Education. Essence of Mathematics, 29 (3), p. 75-80, 1997. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s11858-997-0003-x. Último acesso em: 05 mar. 2021.
STERNBERG, R. J. (Ed.). Handbook of intelligence. Cambridge University Press, 2000.
STERNBERG, R. J.; LUBART, T. I. An investment theory of creativity and its development. Human Development, 34, 1-31, 1991. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/26767348. Último acesso em: 05 mar. 2021.
STERNBERG, R. J.; LUBART, T. I. Defy ing the crowd: Cultivating creativity in a culture of conformity. New York: Free Press, 1995.
TORRANCE, E. P. Tests de pensée créative. Paris: Éditions du Centre de Psychologie Appliquée, 1976.
VALE, I. As tarefas de padrões na aula de matemática: um desafio para professores e alunos. Interacções, n. 20, p. 181-207, 2012. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/493. Último acesso em: 05 mar. 2021.
VALE, I. A criatividade nas (re)soluções visuais de problemas. Revista Educação e Matemática, n. 135, p. 9-15, Nov/Dez, 2015. Disponível em: https://em.apm.pt/index.php/em/article/view/2315. Último acesso em: 05 mar. 2021.
VIEIRA, C. N. M.; MAIA, M. V. C. M. CRIATIVIDADE E EDUCAÇÃO: possibilidades de um campo de pesquisa. Cadernos de Pesquisa, v. 25, n. 4, p. 129-146, 2018. Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/10445. Último acesso em: 05 mar. 2021.
VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Trad. José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. 4 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
VIGOTSKI, L. S. Psicologia da arte. Trad. de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
VIGOTSKI, L. S. Manuscrito de 1929. Educação & Sociedade, v. 21, n. 71, p. 21-44, 2000. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302000000200002. Último acesso em: 05 mar. 2021.
VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criação na infância: Ensaio Psicológico – Livro para professores. Trad. Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2009.
VYGOSTSKY, L.S. Imaginacion y el arte en la infancia. México: Hispanicas, 1987.
ZANELLA, A. V.; TITON, A. P. Análise da produção científica sobre criatividade em programas brasileiros de pós-graduação em psicologia (1994-2001). Psicologia em estudo, v. 10, n. 2, p. 305-316, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-73722005000200018. Último acesso em: 05 mar. 2021.
Referências do corpus
AMARAL, N.; CARREIRA, S. A Criatividade Matemática nas Respostas de Alunos Participantes de uma Competição de Resolução de Problemas. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 31, n. 59, p. 880-906, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-4415v31n59a02. Último acesso em: 20 out. 2020.
BROLEZZI, A. C. Criatividade, empatia e imaginação em Vigotski: ideias para trabalhar com resolução de problemas em matemática. Educação Matemática Pesquisa, v. 17, n. 4, p. 791-815, 2015. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/emp/article/view/20296. Último acesso em: 20 mar. 2021.
BROLEZZI, A. C.; OTA, I. N. N. Arte, Educação Matemática e empatia: algumas reflexões. Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 13, n. 2, p. 228-249, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2018v13n2p228. Último acesso em: 20 mar. 2021.
CARVALHO, A. T. Criatividade compartilhada em matemática: a emersão de soluções coletivas. Educação Matemática em Revista, v. 2, n. 18, p. 7 – 17, 2017. Disponível em: https://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/ojs3_old/index.php/EMR-RS/article/view/1837. Último acesso em: 20 mar. 2021.
CARVALHO, A. T. Apagar e Corrigir. Cadernos Limpos, Cabeça Confusa: contribuições à teoria das situações didáticas e criatividade nas aulas de matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 7, n. 13, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/484. Último acesso em: 10 mar. 2021.
FINI, L. D, OLIVEIRA, G. C.; SISTO, F. F.; SOUZA, M. T.; BRENELLI, R. P. Avaliação escrita de matemática: em busca de explicação. Zetetike, v. 4, n. 2, p. 25 – 43, 1996. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646737. Último acesso em: 20 mar. 2021.
FONSECA, M. G.; SOUZA, J. C. S.; MOURÃO, C. B. F; VANDERLEY, P. H. S. Pense e ação: quando a representação ilustrativa contribui para a formação/revisão conceitual de elementos da matemática básica. Revista BoEM, v. 6, n. 10, p. 225-236, 2018. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/boem/article/view/11645. Último acesso em: 20 mar. 2021.
GONTIJO, C. H. Criatividade em Matemática: um olhar sob a Perspectiva de Sistemas. Zetetike, v. 15, n. 2, p. 153-172, 2007. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647029. Último acesso em: 20 mar. 2021.
MADRUGA, Z. E.; LIMA, V. M. Aprender com modelagem: relações entre modelagem (matemática) e processos criativos. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 12, n. 2, p. 241-266, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/1982-5153.2019v12n2p241. Último acesso em: 20 mar. 2021.
MENDES, I. A. Cognição e Criatividade na Investigação em História da Matemática: contribuições para a Educação Matemática. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 6, n. 1, p. 185-204, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37942. Último acesso em: 20 mar. 2021.
NOBRE, S.; MANRIQUE, A. L. Análise de uma sequência didática envolvendo conteúdos de Geometria. Educação Matemática Pesquisa, v. 21, n. 5, p. 134-15, 2019. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/45646. Último acesso em: 20 mar. 2021.
PAVANELLO, R. M. Educação matemática e criatividade. Educação Matemática em Revista, v. 3, p. 5-11, 1994. Disponível em: https://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/ojs3_old/index.php/emr/issue/view/88. Último acesso em: 20 mar. 2021.
ROSA, M.; DANTAS, D. M. Criatividade Tecnológica: um estudo sobre a construção de Atividades Matemáticas com Tecnologias Digitais por professores/as em Cyberformação. Zetetike, v. 28, p. 1-21, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654423. Último acesso em: 20 mar. 2021.
SOUZA, J. M. Considerações sobre as possibilidades da criatividade matemática em face de concepções que futuros professores têm dessa ciência. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 1, n. 1, p. 89-111, 2012. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/5919. Último acesso em: 20 mar. 2021.
VIANA, E.; VERTUAN, R. Modelagem Matemática e Criatividade: algumas confluências. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 12, n. 2, p. 1-23, mar. 2021. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2922. Último acesso em: 20 mar. 2021.
WEBBER, C. G.; VIEIRA, M. B. Tecnologias digitais na educação: colaboração e criatividade em sala de aula. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 1, n. 2, p. 166-177, 2010. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/16. Último acesso em: 20 mar. 2021.
Additional Files
Published
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Direitos Autorais aos artigos da revista são do autor, com direitos de primeira publicação à revista. Devido ao fato de aparecerem neste periódico de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicações inicial nesta revista.
Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. UFSC, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil - - - ISSN 1982-5153 - - - esta obra foi licenciada com uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional - CC BY