A look at the use of digital technologies as an object of study in a distance learning mathematics course

Authors

  • Elivelton Henrique Gonçalves Universidade Federal de Uberlândia
  • Fabiana Fiorezi de Marco Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2022.e85231

Keywords:

Distance learning, Digital technologies, Degree in mathematics, Teacher education

Abstract

This article is based on the following question: how are Digital Technologies methodologically approached as an object of study in a Distance Learning Mathematics course from the perspective of teacher trainers? As scenario, we had a Undergraduate Degree Course in Mathematics, in the distance modality, from a Public Institution of Higher Education located in the state of Minas Gerais. Adopting the qualitative research approach, we conducted an interview with the professors who taught courses that approached the Digital Technologies as the object of study. According to the results we infer the need for greater care by the professors in the organization of the teaching of their courses regarding the relationship between the classroom and the Digital Technologies. They should propose formative situations that not only present the technologies to the students, but also allow these future teachers to develop knowledge about the integration of such technologies in the classroom.

Author Biographies

Elivelton Henrique Gonçalves, Universidade Federal de Uberlândia

Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (2018); Especialista em Mídias na Educação pela Universidade Federal de Ouro Preto (2015) e em Docência e Didática do Ensino Superior pela Faculdade Patos de Minas (2014). Licenciado em Matemática pela Faculdade Patos de Minas (2012). É integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Ensino de Matemática e Atividade Pedagógica (GEPEMAPe/UFU).

Fabiana Fiorezi de Marco, Universidade Federal de Uberlândia

Pós-Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (2015). Doutora (2009) e Mestre (2004) em Educação Matemática pela Universidade Estadual de Campinas; Especialista em Matemática Aplicada (1996) e em Educação Matemática (1998) pela Universidade de Franca; Licenciada em Matemática pela Universidade de Franca (1995). Atualmente é docente Associada III na Faculdade de Matemática da Universidade Federal de Uberlândia. Atua como membro do corpo permanente nos Programas de Pós-Graduação em Educação e em Ensino de Ciências e Matemática. Editora-chefe da revista Ensino em Re-Vista; membro da diretoria da Revista Obutchénie. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisa em Ensino de Matemática e Atividade Pedagógica (GEPEMAPe/UFU) e, é membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Atividade Pedagógica (GEPAPe/USP).

References

BÉVORT, E.; BELLONI, M. L. Mídia-Educação: conceitos, história e perspectivas. Educação e Sociedade, v. 30, n. 109, p. 1081-1102, 2009.

BORBA, M. C. Educação Matemática a Distância Online: Balanço e Perspectivas. In: CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 13., 2011, Recife. Anais [...]. Recife: CIAEM, 2011. p. 1-9.

BORBA, M. C.; MALHEIROS, A. P. S.; AMARAL, R. B. Educação a distância online. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2021.

BORBA, M. C.; PENTEADO, M. G. Informática e Educação Matemática. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.

BRAGAGNOLLO, K. F.; OENNING, W. G.; SOUTO, D. L. P. Tecnologias Digitais na Licenciatura em Matemática: Outro Zoom. Perspectivas da Educação Matemática, v. 13, n. 33, p. 1-19, 2020.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental – Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CARDOSO, M. C. S. A.; FIGUEIRA-SAMPAIO, A. S. Dificuldades para o uso da informática no ensino: percepção dos professores de Matemática após 40 anos da inserção digital no contexto educacional brasileiro. Educação Matemática Pesquisa, v. 21, n. 2, p. 44-84, 2019.

CARNEIRO, R. F.; PASSOS, C. L. B. A utilização das Tecnologias da Informação e Comunicação nas aulas de Matemática: limites e possibilidades. REVEDUC, v. 8, n. 2, p. 101-119, 2014.

CHIARI, A. S. S.; BORBA, M. C. A UAB em cores: diferentes usos de Tecnologias Digitais. In: BORBA, M. C.; ALMEIDA, H. R. F. L. (org.). As Licenciaturas em Matemática da Universidade Aberta do Brasil (UAB): uma visão a partir da utilização das Tecnologias Digitais. São Paulo: Editora Livraria de Física, 2015. p. 111-132.

CLÁUDIO, D. M.; CUNHA, M. L. As novas tecnologias na formação de professores de matemática. In: CURY, H. N. (org.). Formação de professores de matemática: uma visão multifacetada. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2001. p. 167-188.

COSTA, N. M. L. Formação de professores de Matemática e os conhecimentos necessários à docência com tecnologias digitais. REVIEM, [S. l.], v. 1, n. 2, e202103, 2021.

FREITAS, M. T. M. Formação de professores de Matemática: cuidados essenciais nas relações de aprendizagem em contexto EaD. Acta Científica, v. 6, n. 6, p. 245-255, 2014.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar. 8. ed. Rio de Janeiro: Record, 2004.

GONÇALVES, E. H. A utilização de tecnologias digitais no Curso de Licenciatura em Matemática PARFOR/EAD da Universidade Federal de Uberlândia. 2018. 205 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018.

GONÇALVES, E. H.; MARCO, F. F. A utilização de tecnologias digitais no Curso de Licenciatura em Matemática PARFOR/EaD da Universidade Federal de Uberlândia. Ensino em Re-Vista, Uberlândia, v. 27, n. 1, p. 369–395, 2020.

KENSKI, V. Tecnologias e Ensino Presencial e a Distância. 9. ed. Campinas: Papirus, 2012.

LOPES, R. P. Formação para uso das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação nas licenciaturas das Universidades Estaduais Paulistas. 2010. 226 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2010.

MAIESKI, A.; ALONSO, K. M. Educação a Distância e o uso dos Ambientes Virtuais de Aprendizagem: entre o Ideal e o Possível. Rev. Diálogo Educ., v. 21, n. 70, p. 1429-1447, 2021.

MARCO, F. F. Atividades computacionais de ensino na formação inicial do professor de Matemática. 2009. 211f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.

MARTINI, C. M.; BUENO, J. L. P. O desafio das tecnologias de informação e comunicação na formação inicial dos professores de matemática. Educação Matemática Pesquisa, v. 16, n. 2, p. 385-406, 2014.

MOORE, M.; KEARSLEY, G. Educação a Distância. São Paulo: Cengage Learning, 2008.

MOURA, M. O. et al. A atividade orientadora de ensino com unidade entre ensino e aprendizagem. In: MOURA, M. O. (org.). A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2016. p. 93-125.

NEVES, C. M. C. A educação a distância e a formação de professores. In: ALMEIDA, M. E. B.; MORAN, J. M. (org.). Integração das Tecnologias na Educação. Brasília: SEED/MEC, 2005. p. 211-221.

PAULIN, J. F. V.; MISKULIN, R. G. S. Educação a Distância Online e Formação de Professores. Bolema, v. 29, n. 53, p. 1084-1114, 2015.

PONTE, J. P.; OLIVEIRA, H.; VARANDAS, J. M. O contributo das tecnologias de informação e comunicação para o desenvolvimento do conhecimento e da identidade profissional. In: FIORENTINI, D. (org.). Formação de professores de matemática. Campinas: Mercado de Letras, 2003. p. 159-192.

PRETTO, N. Escola sem/com futuro. 8. ed. Salvador: EDUFBA, 2013.

SANTOS, S. A. Explorações da linguagem escrita nas aulas de Matemática. In: LOPES, C. A. E.; NACARATO, A. M. (org.). Escritas e Leituras na Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

SCHILLER, J.; LAPA, A. B.; CERNY, R. Z. Ensinar com as tecnologias de informação e comunicação: retratos da docência. E-curriculum, v. 7, n. 1, p. 1-19, 2011

ZABEL, M.; ALMEIDA, H. R. F. L. Um retrato da formação online do professor de Matemática. In: BORBA, M. C.; ALMEIDA, H. R. F. L. (org.). As Licenciaturas em Matemática da Universidade Aberta do Brasil (UAB): uma visão a partir da utilização das Tecnologias Digitais. São Paulo: Editora Livraria de Física, 2015. p. 29-47.

ZABEL, M.; MALHEIROS, A. P. S. A formação inicial do professor na modalidade a distância para o uso das tecnologias digitais no ensino de matemática: o caso de uma disciplina de prática de ensino. Alexandria, Florianópolis, v. 8, n. 3, p. 113-130, 2015.

Published

2022-11-29

Issue

Section

Artigos