Typical occurrences of photographs related to human rights violation of Latin American military dictatorships
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2020.e67924Keywords:
Human rights, Latin America, Military dictatorship, Photography, Photographic documentAbstract
Objective: The research sought to identify the functions of photography in these periods, in Brazil, Chile and Argentina, in order to reinforce the need to understand the photographic document as a tool for justice and the development of collections organization instruments that guarantee the maintenance of the properties of this type of document.
Methods: A survey of occurrences of terms related to photography was carried out in the reports produced by the project Brasil: Nunca Mais and by truth commissions of the countries studied and analyzed the transcripts of testimonies. In addition, other examples of the occurrence of photographs were inserted in the context analyzed to complement the list of functions, which was classified and presented as a non-exhaustive result of these occurrences.
Results: The 26 functions identified demonstrate that photography was used as an administrative product, was a weapon of political and ideological opposition that reinforced the press's position, was a resource in the search and denunciation of organizations of relatives of victims, was used by militants to identify torturers and for the production of false documentation, has been and continues to be evidence presented in truth and trial commissions, recorded and records the work of human rights institutions and acts as a political and artistic tool.
Conclusions: Photography is increasingly expected to be understood as an integral part of the collections that contribute to transitional justice processes.
Downloads
References
ARQUIDIOCESE DE SÃO PAULO. Brasil: Nunca Mais. Prefácio de Dom Paulo Evaristo Arns. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011. (Vozes de Bolso).
BELLOTTO, Heloísa Liberalli; CAMARGO, Ana Maria de Almeida. Dicionário de terminologia arquivística. 1 ed. São Paulo: Associação dos Arquivistas Brasileiros/Secretaria de Estado da Cultura, 1996.
BRASIL. Comissão Nacional da Verdade. Relatório. Brasília: CNV, 2014. Disponível em: http://cnv.memoriasreveladas.gov.br/. Acesso em: 14 set. 2018.
CATELA, Ludmila da Silva. Lo invisible revelado: el uso de fotografías como (re) presentación de la desaparición de personas en la Argentina. In: FELD, Claudia; MOR, Jessica Stites (comps.). El pasado que miramos: memoria e imagen ante la historia reciente. Buenos Aires: Paidós, 2009. p. 337-361.
CATELA, Ludmila da Silva. Todos temos um retrato: indivíduo, fotografia e memoria no contexto do desaparecimento de pessoas. Topoi, v. 13, n. 24, jan.-jun. 2012, p. 111-123. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/topoi/v13n24/1518-3319-topoi-13-24-00111.pdf. Acesso em: 4 ago. 2019.
COMISSÃO NACIONAL DA VERDADE. Tomada de testemunho de Eliana Bellini Rolemberg (transcrição). Brasília: CNV, 2014g. Disponível em: http://cnv.memoriasreveladas.gov.br/images/pdf/depoimentos/vitimas_civis/Eliana_Bellini_Rolemberg_-_30.09.2014_-_ct_rp.pdf. Acesso em: 15 jan. 2020.
COMISIÓN NACIONAL DE VERDAD Y RECONCILIACIÓN. Informe de la Comisión Nacional de Verdad y Reconciliación (RETTIG I), 1996. Disponível em: https://bibliotecadigital.indh.cl/handle/123456789/170. Acesso em: 15 jun. 2019.
COMISIÓN NACIONAL SOBRE LA DESAPARICIÓN DE PERSONAS. Nunca más: informe de la Comisión Nacional sobre la Desaparición de Personas. 10. ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Eudeba, 2017.
COMISIÓN NACIONAL SOBRE PRISIÓN POLÍTICA Y TORTURA. Informe de la Comisión Nacional sobre Prisión Política y Tortura (Valech I), 2005. Disponível em: https://bibliotecadigital.indh.cl/handle/123456789/455. Acesso em: 28 jun. 2019.
COMISIÓN PRESIDENCIAL ASESORA PARA LA CALIFICACIÓN DE DETENIDOS DESAPARECIDOS, EJECUTADOS POLÍTICOS Y VÍCTIMAS DE PRISIÓN POLÍTICA Y TORTURA. Informe y Nómina de Personas Reconocidas como Víctimas en la Comisión Asesora Presidencial para la Calificación de Detenidos Desaparecidos, Ejecutados Políticos y Víctimas de Prisión, Política y Tortura (Valech II), 2011. Disponível em: https://bibliotecadigital.indh.cl/handle/123456789/600. Acesso em: 18 maio 2019.
COMISSÃO NACIONAL DA VERDADE. Disponível em: http://cnv.memoriasreveladas.gov.br/. Acesso em: 06 set. 2018.
DI PIETRO, Laila Figueiredo. Estruturação de acervos imagéticos e acesso à informação: estudo de instituições de memória no Chile e Argentina. 2014. 101 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, Faculdade de Ciência da Informação, Universidade de Brasília, Brasília, 2014. DI pietro
DI PIETRO, Laila Figueiredo. A importância do contexto para a manutenção do caráter probatório do documento fotográfico relacionado à violação dos direitos humanos na ditadura militar na América Latina. 2019. 229 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, Faculdade de Ciência da Informação, Universidade de Brasília, Brasília, 2019.
DURANTI, Luciana. Registros documentais contemporâneos como provas de ação. Tradução Adelina Novaes e Cruz. Estudos históricos, Rio de Janeiro, v. 7, n. 13, p. 49-64, jan./jun. 1994.
GAMARNIK, Cora. Fotografía y dictaduras: estrategias comparadas entre Chile, Uruguay y Argentina. Nuevo Mundo Mundos Nuevos, Paris, jun. 2012. Disponível em: https://journals.openedition.org/nuevomundo/63127. Acesso 29 set. 2019.
GAMARNIK, Cora. La política de las imágenes durante la dictadura militar: lo invisible y lo visible. Revista de la Facultad de Ciencias Sociales, Buenos Aires, n. 77, mar. 2011. Disponível em: http://areadefoto.sociales.uba.ar/la-politica-de-las-imagenes-durante-la-dictadura-militar-lo-invisible-y-lo-visible/. Acesso: 05 jun. 2019.
GARCÍA, Luis Ignacio; LONGONI, Ana. Imágenes invisibles: acerca de las fotos de desaparecidos. In: BLEJMAR, Jordana, FORTUNY, Natalia; GARCÍA, Luis Ignacio. (dirs.). Instantáneas de la memoria: fotografía y dictadura en Argentina y América Latina. Buenos Aires: Libraria, 2013. p. 25-44.
GUEMBE, Maria José. La reapertura de los juicios por los crímenes de la dictadura militar argentina. Sur - Revista Internacional de Direitos Humanos, São Paulo, n. 3, v. 1, 2005. Disponível em: https://sur.conectas.org/home/edicao-03/. Acesso em: 10 ago. 2019.
LACERDA, Aline Lopes de. A fotografia nos arquivos: produção e sentido de documentos visuais. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 19, n. 1, p. 283-302, jan.-mar. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/hcsm/ v19n1/15.pdf. Acesso em: 18 fev. 2020.
LACERDA, Aline Lopes de. A fotografía nos arquivos: a produção de documentos fotográficos da Fundação Rockefeller durante o combate à febre amarela no Brasil. 2008. 258 f. Tese (Doutorado em História) – Programa de Pós Graduação em História Social. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.
LONGONI, Ana. Fotos y siluetas: políticas visuales en el movimiento de derechos humanos en argentina. Afterall Jornaul, Andaluzia, n. 25, 2010. Disponível em: http://ayp.unia.es/dmdocuments/afterall_25_%20analong.pdf. Acesso em: 29 jan. 2019.
MANGUEL, Alberto. Lendo imagens: uma história de amor e ódio. Tradução Rubens Fugueiredo, Rosaura Eichemberg, Cláudia Strauch. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
MOTTA, Rodrigo Patto Sá. (org.). Ditaduras militares: Brasil, Argentina, Chile e Uruguai. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.
ORENTLICHER, Diane. Promotion and protection of human rights. Organização das Nações Unidas (ONU), Comisión de derechos humanos, 2005. Disponível em: http://www.derechos.org/nizkor/impu/impuppos.html. Acesso em: 10 dez. 2018.
PETERSON, Trudy Huskamp. The role of archives in strengthening democracy. 2012. In: INTERNATIONAL CONVENTION OF ARCHIVISTS, 4., 2012, San Bernardo, Chile. Anais eletrônicos… San Bernardo: COINDEAR, 2012. Disponível em: http://apalopez.info/ivcoindear/coindear.html. Acesso em: 30 mar. 2019.
PINHEIRO, Douglas Antônio Rocha. Blow-up - depois daquele golpe: a fotografia na reconstrução da memória da ditadura. Revista Anistia Política e Justiça de Transição, v. 2, p. 89-79, jul. 2009. Disponível em: https://works.bepress.com/
douglas_pinheiro/6/. Acesso em: 28 jan. 2019.
PROYECTO DESAPARECIDOS. Disponível em: http://www.desaparecidos.org/main.html. Acesso em: 28 ago. 2019.
QUINALHA, Renan Honorio. Justiça de transição: contornos do conceito. 2012. Dissertação (Mestrado em Direito). Departamento de Filosofia e Teoria Geral do Direito, Faculdade de Direito, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
REZENDE, Darcilene Sena; LOPEZ, André Porto Ancona. Adecuación de la descripción archivística de documentos fotográficos a estándares internacionales. In: Girona 2014: Archivos e Industrias Culturales. AMGi/ICA. 2014. Disponível em: http://www.girona.cat/web/ica2014/ponents/textos/id164.pdf. Acesso em: 20 abr. 2020.
ROUILLÉ, André. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. Tradução Constancia Egrejas. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2009.
SÁNCHEZ, Gabriel Ignacio Gómez. Justicia transicional “desde abajo”: un marco teórico constructivista crítico para el análisis de la experiencia colombiana. Revista Co-herencia, Medellín, v. 10, n. 19, dez. 2013. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77429184006. Acesso em: 7 fev. 2019.
SANTAELLA, Lucia; NÖTH, Winfried. Imagem: Cognição, semiótica, mídia. 4. ed. São Paulo: Iluminuras, 2005.
SANTOS, Shana Marques Padro dos. Tratamento de arquivo de direitos humanos na América Latina. Brasília: Ministério da Justiça, Comissão de Anistia, Rede Latino-Americana de Justiça de Transição (RLAJT), 2016. [Edição bilingue]. Disponível em: http://www.justica.gov.br/central-de-conteudo/anistia/anexos/
tratamento-de-arquivos-tratamiento-de-archivos_shana_marques.pdf. Acesso em: 30 set. 2018.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Laila Figueiredo Di Pietro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.