Decoloniality in the field of library: the intersection with the university library
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2023.e91389Keywords:
Decoloniality, Librarianship, University Library, Librarian, DiversityAbstract
Objective: aims to contribute with aspects, reflections and theories related to decoloniality in the field of Librarianship, more precisely in the field of university libraries, verifying existing decolonial actions with regard to culture and practices through the integration of the library and its users.
Methods: It uses the theoretical qualitative method with emphasis on epistemology and research in bibliographic sources.
Results: The context of decolonial relations in the academic scenario is verified, covering the areas of education, social, cultural and information. It is also verified how the librarian, through their training, can work with aspects related to decoloniality. Finally, the issue of diversity in academic libraries is seen both in the theoretical and practical aspects, related to the best actions of promotion and social equity.
Conclusions: It presents some issues related to decoloniality in university libraries and the role of the librarian as a social agent.
Downloads
References
BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, n. 11, p.89-117, ago. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbcpol/n11/04.pdf. Acesso em: 18 jun. de 2022.
BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón (comp.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Autêntica Editora, 2018.
CASAL, Celvio Derbi. Bibliotecas, cultura e ação cultural. In. SILVA, Fabiano Couto Corrêa da (org.). O perfil das novas competências na atuação bibliotecária. Florianópolis, SC: Rocha Gráfica e Editora, 2020. p. 199-224. Disponível em: http://biblio.eci.ufmg.br/ebooks/2021010003.pdf. Acesso em: 29 jun. de 2022.
CASTRO-GÓMEZ, Santiago. Los avatares de la crítica decolonial. Tabula Rasa, Bogotá, n. 16, EneroJunio, 2012.
DESSAUER, John P. Tudo sobre a publicação de livros: a experiência editorial nos Estados Unidos. São Paulo: Mosaico, 1979. v. 1.
DUARTE, Yaciara Mendes. A sociedade da desinformação e os desafios do bibliotecário em busca da biblioteconomia social. In: RIBEIRO, Anna Carolina Mendonça Lemos; FERREIRA, Pedro Cavalcanti Gonçalves (orgs.). Bibliotecário do século XXI: pensando o seu papel na contemporaneidade. Brasília: Ipea, 2018. p. 67-81. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/8298/1/Bibliotec%C3%A1rio%20do%20s%C3%A9culo%20XXI_pensando%20o%20seu%20papel%20na%20contemporaneidade.pdf. Acesso em: 01 jul. de 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2006.
FREIRE, Paulo. Política e educação. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
FREITAS, Marcos Cezar de; FARIA FILHO, Luciano Mendes de. Em busca de um tema esquecido: o lugar da educação nas recentes interpretações do Brasil. Araucária. Revista Iberoamericana de Filosofía, Política y Humanidades, v. 19, n. 38. Segundo semestre de 2017. Pp. 345-364. ISSN 1575-6823 e-ISSN 2340-2199. Doi: 10.12795/araucaria.2017.i38.15. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/282/28253016014.pdf. Acesso em: 22 jun. de 2022.
MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón (orgs.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre, 2007.Disponível em: http://ram-wan.net/restrepo/decolonial/17-maldonado-colonialidad%20del%20ser.pdf. Acesso em: 19 jun. de 2022.
MIGNOLO, Walter. Historias locales/disenos globales: colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo. Madrid: Akal, 2003.
MISOCZKY, Maria Ceci; BÖHM, Steffen. Resistindo ao desenvolvimento neocolonial: a luta do povo de Andalgalá contra projetos megamineiros. Cadernos EBAPE. BR, v. 11, n. 2, p. 311-339, 2013.
NUNES, Martha Suzana Cabral; CARVALHO, Kátia de. As bibliotecas universitárias em perspectiva histórica: a caminho do desenvolvimento durável. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 21, n. 1, p.173-193, jan./mar 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pci/a/LCcVhWXmMt6ydMmG6Gmmmzw/?lang=pt&format=pdfAcesso em: 07 jul. de 2022.
PAIVA, Ana Paula Mathias de. A aventura do livro experimental. São Paulo: EDUSP, 2010.
PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter. Apresentação da edição em português. In: LANDER, Edgardo (org). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires, Argentina, 2005. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2591382/mod_resource/content/1/colonialidade_do_saber_eurocentrismo_ciencias_sociais.pdf. Acesso em: 21 jun. de 2022.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade, poder, globalização e democracia. Novos Rumos. v. 17, n. 37, 2002, p. 1-25. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/veiculos_de_comunicacao/NOR/NOR0237/NOR0237_02.PDF. Acesso em: 23 jun. de 2022.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais: perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2005. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/sur-sur/20100624103322/12_Quijano.pdf. Acesso em: 21 jun. de 2022.
QUIJANO, Aníbal. Coloniality and modernity/rationality. Cultural studies, v. 21, n. 2-3, p. 168-178, 2007.
SILVA, Franciéle Carneiro Garcês da. Bibliotecária de editoração de livros científicos com enfoque social. In. SILVA, Fabiano Couto Corrêa da (org.). O perfil das novas competências na atuação bibliotecária. Florianópolis, SC: Rocha Gráfica e Editora, 2020. p. 455-463. Disponível em: http://biblio.eci.ufmg.br/ebooks/2021010003.pdf. Acesso em: 29 jun. de 2022.
SOUZA, Júlio Roberto de Pinto; MIGNOLO, Walter. A modernidade é de fato universal? Reemergência, desocidentalização e opção decolonial. Civitas, Porto Alegre, v. 15, n. 3, p. 381-402, jul.-set. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/civitas/a/qqRR8D8df5RKQN9bLmQjFmn/?lang=pt. Acesso em: 23 jun. de 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Michele Marques Baptista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.