Injustice of LGBTQIA+ Gender and Sexuality: the production of knowledge on the sidelines in information science in the southern region
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2023.e92370%20Keywords:
Gender and Sexuality, Epistemic injustice, Gender-sexuality information, LGBTQIAAbstract
Objective: The article aims to identify productions on LGBTQIA+ gender and sexuality studies in Information Science (CI). In this bibliographic research, the theoretical contribution follows an approach of gender and sexuality studies with the perspective of epistemic injustice and its structural and hermeneutic approaches in the context of power relations and historical inequalities of people who escape the heterosexual hegemony.
Method: The focus of the survey are the research lines of Graduate Programs (PPGs) and academic productions in the CAPES Catalog of Theses and Dissertations that address gender and sexuality issues in the southern region of Brazil in Cl. It is interesting to identify the contributions of the field in the genesis and development of production spaces on the theme. From the mapping of theoretical and methodological references, as well as more recurrent objects of study, it is intended to delineate the contributions, advances and limits of the IC field in the context of historical inequalities. We understand the relevance of identifying authors and institutions contemporizing the discussions of intersectional and decolonial studies.
Result: It is relevant to identify structuring forms of maintenance of power and spaces of resistance and overcoming the inequalities of representations and experiences that bring meaning in the historical and social context to those who escape norms and hegemonies about gender and sexuality. We identified a total of 42 theses and dissertations in IC on the themes of gender and sexuality, of which only 6 were carried out in southern Brazil. As for research lines of PPGs, of the 24 higher education institutions in Brazil that offer master and doctoral courses, in only one line of research was the term “gender” identified in its description.
Conclusions: Among them we consider that the themes in focus are still underrepresented in the LGBTQIA+ approach both in research lines and in academic production.
Downloads
References
ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. Arquivologia, Biblioteconomia, Museologia e Ciência da Informação: o diálogo possível. Brasília: Briquet de Lemos, 2014a.
ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. Ciência da Informação como ciência social. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 3, p. 21-27, set./dez. 2003.
ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. Fundamentos da Ciência da Informação: correntes teóricas e o conceito de informação. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, João Pessoa, v. 4, n. 1, p. 57-79, jan./jun. 2014b.
ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. O que é Ciência da Informação. Belo Horizonte: KMA, 2018.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BASTOS, Carine Melo Cogo. A Organização do Conhecimento e a inclusão das mulheres na Brigada Militar: questões de gênero e memória documental representados a partir de uma taxonomia. 2021. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2021.
BAUER, Martin W. Análise de Conteúdo Clássica: uma revisão. In: BAUER, Martin; GASKELL, George (ed.). Pesquisa Qualitativa com Texto: imagem e som: um manual prático. Trad. Pedrinho A. Guareschi. Petrópolis: Vozes, 2002. p.189-217.
BERGER, Peter. L.; LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade: tratado de Sociologia do conhecimento. 32. ed. Petrópolis: Vozes, 2010. 248 p.
BRITO, Jean Fernandes. Arquitetura da Informação em websites de turismo LGBTQ. 2019. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2019.
BUFREM, Leilah Santiago; NASCIMENTO, Bruna Silva do. A questão do gênero na literatura em Ciência da Informação. Em questão, Porto Alegre, v. 18, Edição Especial, p. 199-240, 2012.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: Feminismo e subversão da identidade. 2ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008. 236 p.
CARDOSO, Francilene do Carmo. O negro na biblioteca: mediação da informação: para construção da identidade negra. Curitiba: CRV, 2015.
CRENSHAW, Kimberle. Demarginalizing the intersection of race and sex: a black feminist critique of antidiscrimination doctrine, feminist theory and antiracist politics. [S.l.], 1989. Disponível em: https://chicagounbound.uchicago.edu/cgi/viewcontent.cgi?Article=1052& context=uclf. Acesso em: dez. 2022.
CRENSHAW, Kimberle. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Estudos Feministas, Florianópolis, Ano 10, v. 1, 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ref/v10n1/11636.pdf Acesso em: 12 dez. 2022.
ELIAS, Norbert. A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1994. 201 p. v. 1.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade II: o uso dos prazeres. 7. ed. Rio de Janeiro: GRAAL, 2004. 232 p.
FREIRE, Isa Maria; ARAUJO, Vania Mara Rodrigues Hermes de. A responsabilidade social da Ciência da Informação. Transinformação, [s.l.], v. 11, n. 13, jan/abr. 1999. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/23111 Acesso em: 15 dez. 2022.
FRICKER, Miranda. Epistemic Injustice: Power and the Ethics of Knowing. New York: Oxford University Press Inc., 2007.
GHEAUS, Anca. Feminism and Gender. In: FIALA, Andrew (ed.). Bloomsbury Companion to Political Philosophy. Bloomsbury Academic, 2015. p. 167-183.
GOMES, Camilla de Magalhães. Gênero como categoria de análise decolonial. Civitas, v. 18, n. 1, p. 65-82, jan./abr. 2018.
GONZÁLEZ DE GÓMEZ, M. N. Para uma reflexão epistemológica acerca da Ciência da Informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 6, n. 1, p. 5-18, 2001.
HALL, Stuart. Da Diáspora: Identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG, 2003.
HJØRLAND, Birger. Domain analysis in information science: Eleven approaches – traditional as well as innovative. Journal of Documentation, United Kingdom, v. 58, n. 4, p. 422–462, ago. 2002. Disponível em: https://doi.org/10.1108/00220410210431136. Acesso em: dez. 2022.
INSTITUTO BRASILEIRO DE INFORMAÇÃO EM CIÊNCIA E TECNOLOGIA (IBICT). Histórico. Disponível em: http://sitehistorico.ibict.br/sobre-o-ibict/historico-1. Acesso em: dez. 2022.
JESUS, Jaqueline Gomes. Orientações sobre identidade de gênero: conceitos e termos. Brasília: Autor, 2012. Disponível em: https://www.diversidadesexual.com.br/wp-content/uploads/2013/04/GÊNERO-CONCEITOS-E-TERMOS.pdf. Acesso em: dez. 2022.
KILLERMANN, Sam. A guide to gender: the social justice advocate’s handbook. 2.ed. Austin: Impetus Books, 2017.
KILOMBA, Grada. “Descolonizando o conhecimento”: Uma Palestra-Performance de Grada de Kilomba. Tradução de Jessica Oliveira, 2016.
LANZ, Letícia. O corpo da roupa: a pessoa transgênera entre a transgressão e a conformidade como as normas de gênero. Uma introdução aos estudos transgêneros. Curitiba: Transgente, 2015.
LEFÈVRE, Fernando; LEFÈVRE, Ana Maria Cavalcanti. A proposta do DSC. São Paulo: IDPDSC, 2006. 4p. Disponível em: http://www.idpdsc.com.br/. Acesso em: dez. 2022.
LOPES, Marcos Vinicius. Folksonomia para representação do conhecimento em fotografias do movimento LGBT+ em unidades de informação. 2021. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2021.
LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Trad. de Tomas Tadeu da Silva. Belo Horizonte: Autêntica, 1999. p. 9-34.
LOURO, Guacira Lopes. Um Corpo Estranho. São Paulo: Autêntica, 2004.
MARTINS, Guilherme. Gênero e sexualidade – discursos e representações na percepção de bibliotecários(as) da Rede Municipal de Ensino de Florianópolis. 2018. Dissertação (Mestrado Profissional de Gestão da Informação) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2018.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, [s.l.], v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006.
MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.
NASCIMENTO. Marcela Aguiar da Silva. Práticas Informacionais de Travestis da Grande Vitória (ES). 2021. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação). Universidade Federal do Espírito Santo. Vitória, 2021.
NICHOLSON, Linda. Interpretando o gênero. Estudos Feministas, Florianópolis, Ano 8, p. 09-41, 2. Sem. 2000. Disponível em: http://www.portalfeminista.org.br. Acesso em: dez. 2022.
OLIVEIRA, José Marcelo Domingos de; MOTT, Luiz. Mortes violentas de LGBT+ no Brasil – 2021: Relatório do Grupo Gay da Bahia/ José Marcelo Domingos de Oliveira. Salvador: Editora Grupo Gay da Bahia, 2022. Disponível em: https://grupogaydabahia.files.wordpress.com/2022/02/mortes-violentas-de-lgbt-2021-versao-final.pdf. Acesso em: dez. 2022.
PASSOS, Mariana Faustino dos. Estudos de gênero na Ciência da Informação: análises dos anais do ENANCIB. 2019.
Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2019.
PEREIRA, Pedro Paulo Gomes. Queer decolonial: quando as teorias viajam. Contemporânea, [s.l.], v. 5, n. 2, p. 411-437, jul./dez. 2015.
PINHEIRO, Lena Vania Ribeiro. Cenário da Pós-Graduação em Ciência da Informação no Brasil, influências e tendências. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 8., 2007, Salvador. Anais [...] Salvador: UFBA, 2007. 14 p. Disponível em http://www.enancib.ppgci.ufba.br/artigos/GT1-226.pdf. Acesso em: dez. 2022.
PINTO, Elton Mártires. Informação e transgeneridade: o comportamento informacional de mulheres transgêneras e as percepções da identidade de gênero. 2018. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2018.
PRECIADO, PAUL B. Aprendiendo del Virus. In: AGAMBEN, Giogio et al. Sopa de Wuhan: pensamiento contemporáneo em tiempos de pandemias. Madrid: ASPO, 2020. p. 163-185.
RIOS, Roger Raupp. Direitos Humanos, Direitos Sexuais e Homossexualidade. Amazônica – Revista de Antropologia, Pará, v. 3, n. 2, p. 288-298, 2012.
RIOS, Roger Raupp. Tramas e interconexões no Supremo Tribunal Federal: Antidiscriminação, gênero e sexualidade. Revista Direito e Práxis, Rio de Janeiro, v. 11, n. 2, p. 1332-1357, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rdp/v11n2/2179-8966-rdp-11-02-1332.pdf. Acesso em: dez. 2022.
RODRIGUES, André Iribure. A publicidade e Propaganda como representação GLBT e estratégia de mercado GLS. Comunicação & Política, v. 26, n. 3, p. 03-25, set./dez. 2008.
RODRIGUES, André Iribure. Representações LGBTQIA+ na publicidade televisiva e suas repercussões no Facebook. In: OLIVEIRA-CRUZ, M. F. (Org). Publicidade e Gênero: representações e práticas em questão. Santa Maria: FACOS-UFSM, 2019. parte 1, p. 75-98.
SERAFIM, Jucenir da Silva. Travestis no Universo da Arte: um retrato da memória social no âmbito da cultura do FILO. 2018. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2018.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 1-34, 1995.
SICILIANO, Mell; SOUZA, Cleiton da Mota de Souza; METH, Clara de Mello e Souza. Sobre o que falamos quando falamos em gênero na ciência da informação? Informação & Informação, Londrina, v. 22, n. 2, p. 144-165, 2017. DOI: 10.5433/1981-8920.2017v22n2p144 Acesso em: dez. 2022.
SPEES, Pam. Surfacing Rhonda. Cuny Law Review, New York, v. 15, n. 2, p. 308-313, 2012. Disponível em: https://academicworks.cuny.edu/clr/vol15/iss2/15/ . Acesso em: dez. 2022.
TENNIS, Joseph T. Com o que uma análise do domínio se parece no tocante a sua forma, função e gênero. Brazilian Journal of Information Science: research trends, Marília, v. 6, n.1, p. 3-15, jan./jun. 2012. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/3026. Acesso em: dez. 2022.
TREVISAN, João Silvério. Devassos no Paraíso: a homossexualidade no Brasil, da colônia à atualidade. Rio de Janeiro: Record, 2004.
WEEKS, Jeffrey. O corpo e a sexualidade. In: LOURO, Guacira (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 37-82.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 André Iribure Rodrigues, Ana Elisa de Abreu Vargas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.