Data visualization of the brazilian national high school exam: VisDadosEnem

Autores/as

  • Robson Rodrigues Lemos Universidade Federal de Santa Catarina http://orcid.org/0000-0003-0750-6859
  • Alexandre Leopoldo Golçalves Universidade Federal de Santa Catarina
  • César Cardoso Santos Universidade Federal de Santa Catarina
  • Maykon Carlos Freitas Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2018v23n53p124

Palabras clave:

Information Visualization, Data Science, Open Data, Education

Resumen

Nowadays, based on the amount of available data, there are situations in which the information visualization becomes fundamental for the understanding and interpretation of the data. In this context, the study aims to relate and explore, through visualization techniques, open educational data in a multidisciplinary context. For that, a Web application was developed for data visualization of the Brazilian national high school exam (ENEM). In this study, the ENEM microdata was obtained from the Brazilian open data portal. As a result of the comparative analyzes performed on the data, by states, regions and types of schools, it was observed which states obtained the highest and lowest averages of ENEM in relation to national averages. For example, in the state of Santa Catarina, students from private schools obtained 12.70% above the national average for that type of school and the lowest average age of enrolled students corresponding to 21.6 years old. The visualization Web application made possible a comparative analysis on the large dataset and the exploration of visual representations that would be difficult to perform through traditional approaches.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Robson Rodrigues Lemos, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Santa Catarina (1988), mestrado em Ciência da Computação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1993) e doutorado em Ciência da Computação - University of Calgary - Canadá (2004). Atualmente é Professor da Universidade Federal de Santa Catarina (Campus Araranguá) e Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Tecnologias da Informação e Comunicação (PPGTIC). Tem experiência em pesquisa e desenvolvimento (incluindo a indústria de software) na área de Ciência da Computação, com ênfase em Computação Gráfica, atuando principalmente nos seguintes temas: Visualização de Dados, Anatomia Virtual Interativa, Jogos Sérios, Interação Humano-Computador e Tecnologias Interativas para Educação. Atua como líder do Grupo de Pesquisa Ciência e Visualização de Dados (LabData) e do Grupo de Pesquisa Anatomia Humana e Aprendizagem Interativa (LabAnatomiaInterativa) e participa do Grupo de Pesquisa Mídia e Conhecimento (LabMídia) do CNPq/UFSC. ORCID (orcid.org/0000-0003-0750-6859).

Alexandre Leopoldo Golçalves, Universidade Federal de Santa Catarina

Alexandre Leopoldo Gonçalves possui graduação em Ciência da Computação pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (1997), mestrado e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina em 2000 e 2006. Atualmente é Professor Adjunto lotado no Campus Araranguá/UFSC, e Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento/UFSC e do Programa de Pós-Graduação em Tecnologias da Informação e Comunicação/UFSC. Tem experiência nas áreas de Ciência da Computação e Engenharia do Conhecimento atuando principalmente nos seguintes temas: Extração e Recuperação de Informação, Descoberta de Conhecimento, Engenharia de Ontologia, Sistemas de Recomendação e Internet das Coisas.

César Cardoso Santos, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduando no Bacharelado em Tecnologias da Informação e Comunicação

Maykon Carlos Freitas, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduando no Bacharelado em Tecnologias da Informação e Comunicação

Citas

AFZAL, Shehzad; MACIEJEWSKI, Ross; JANG, Yun; ELMQVIST, Niklas; EBERT, David S. Spatial text visualization using automatic typographicmaps. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, vol. 18, n. 12, p. 2556–2564, 2012.

ALSAKRAN, Jamal; CHEN, Yang; LUO, Dongning; ZHAO, Ye; YANG, Jing; DOU, Wenwen; LIU, Shixia Real-time visualization of streaming text with a force-based dynamic system. IEEE Computer Graphics Applications, vol. 32, n. 1, p. 34–45, 2012.

ARCHAMBAULT, Daniel; PURCHASE, Helen C.; PINAUD, Bruno. Animation, small multiples, and the effect of mental map preservation in dynamic graphs. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, vol. 17, n. 4, p. 539–552, 2011.

BAUDEL, Thomas; BROEKSEMA, Bertjan. Capturing the design space of sequential space-filling layouts. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, vol. 18, n. 12, p. 2593–2602, 2012.

BOSTOCK, Michael; OGIEVETSKY, Vadin; HEER, Jeffrey. D3 data-driven documents. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, vol. 17, n. 12, p. 2301–2309, 2011.

CAO, Nan; GOTZ, David; SUN, Jimeng; QU; Huamin. DICON: Interactive visual analysis of multidimensional clusters. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, vol. 17, n. 12, p. 2581-2590, 2011.

CARD, Stuart K.; MACKINLAY, Jock D.; SHNEIDERMAN, Ben. Readings in Information Visualization, using vision to think. Morgan Kaufmann, Cal. USA, 1999.

CUI, Weiwei, LIU, Shixia, TAN, Li, SHI, Conglei, SONG, Yangqiu, GAO, Zekai, QU, Huamin, TONG, Xin. Textflow: towards better understanding of evolving topics in text. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, vol. 17, n. 12, p. 2412–2421, 2011.

DADOS ABERTOS. Portal Brasileiro de Dados Abertos. Available at: <http://dados.gov.br/>. Accessed: 22 Jul. 2017.

D3. Data-Driven Documents. Available at: < http://d3js.org/>. Accessed: 22 jul. 2017.

FEW, Stephen. Now you see it: simple visualization techniques for quantitative analysis, Analytics. Press, 2009.

FREITAS, Carla M. D. S; WAGNER, Flávio R. Suporte às tarefas da análise exploratória visual. Revista de Informática Teórica e Aplicada, vol. 2, n.1, p. 5-36, jan. 1995.

GENG, Zhao; PENG, ZhenMin; LARAMEE, Robert S.; ROBERTS, Johathan C.; WALKER, Rick. Angular histograms: frequency-based visualizations for large, high dimensional data. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, vol. 17, n. 12, p. 2572–2580, 2011.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Microdados do Enem 2014. Available at: <http://portal.inep.gov.br/>. Accessed: 10 Dec. 2017.

JENNY, Bernhard. Adaptive composite map projections. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, vol. 18, n. 12, p. 2575–2582, 2012.

LUZZARDI, Paulo R. G. Critérios de Avaliação de Técnicas de Visualização de Informações Hierárquicas. 2003. Tese (Doutorado em Ciência da Computação) - Programa de Pós-Graduação em Computação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

MÁCHOVÁ, Renata; LNENICKA, Martin. Evaluating the Quality of Open Data Portals on the National Level. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, vol. 12, n. 1, p. 21-41, jan. 2017.

NVD3. Re-usable Charts for D3. Available at: <http://nvd3.org/>. Accessed: 22 jul. 2017.

SHIXIA, Liu; WEIWEI, Cui; YINGCAI, Wu; MENGCHEN, Liu. A survey on information visualization: recent advances and challenges. The Visual Computer, vol. 30, n. 12, p. 1373-1393, 2014.

WARD, Matthew; GRINSTEIN, Georges; KEIN, Daniel. Interactive data visualization: foundations, techniques, and applications. CRC Press, 2015.

Publicado

2018-09-06

Cómo citar

LEMOS, Robson Rodrigues; GOLÇALVES, Alexandre Leopoldo; SANTOS, César Cardoso; FREITAS, Maykon Carlos. Data visualization of the brazilian national high school exam: VisDadosEnem. Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información., [S. l.], v. 23, n. 53, p. 124–136, 2018. DOI: 10.5007/1518-2924.2018v23n53p124. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n53p124. Acesso em: 18 may. 2024.

Artículos similares

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

También puede {advancedSearchLink} para este artículo.