Sucrose determination in artificial syrup of gooseberry by viscosity measurements: an interdisciplinary approach
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2013v30n3p566Abstract
The development of the National Curriculum Parameters for High School (PCN) is established from a logic in which the disciplines are integrated and coordinated in order to promote interdisciplinarity. However, there are few didactic-pedagogic activities that enable teachers in practice to reach this goal. In this paper, we propose an experimental activity to be used with High School students, addressing the concept of viscosity from an interdisciplinary perspective between the disciplines of Physics and Chemistry. For that purpose, flow times of sucrose solutions of different concentrations will be measured in a glass Ford and these data will be used to construct a calibration curve, which will be used to determine the concentration of sucrose in artificial flavor syrup of gooseberry.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.

Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >
