Wilberforce Pendulum: an assembly proposal for informal educational environments and teaching laboratories

Authors

  • Osmar Henrique Moura Silva Departamento de Física - Universidade Estadual de Londrina
  • Sérgio de Mello Arruda Departamento de Física - Universidade Estadual de Londrina
  • Carlos Eduardo Laburú Departamento de Física - Universidade Estadual de Londrina
  • Eliana Aparecida Silicz Bueno Departamento de Química - Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2013v30n2p409

Abstract

The Wilberforce Pendulum is a well-known experiment used to demonstrate coupled oscillations commonly restricted to longitudinal and rotational modes of a mass-spring system. It is interesting for the study of the principle of conservation of energy. For this purpose, there is a lot said on how to discuss this at Basic Levels and University Education. For those involved in informal educational  environments, such as Museums of Science and Technology (MCT), this paper presents a proposal for setting up this experiment by inserting an innovative automation that allows the visitors themselves to perform a demonstration from a playful perspective that these places wish for. Teaching laboratories and people interested in these topics in general can also benefit from this development.

Author Biographies

Osmar Henrique Moura Silva, Departamento de Física - Universidade Estadual de Londrina

Físico do Laboratório de Instrumentação em  Ensino de Física do Depto de Física da UEL-PR. Doutor em Educação para a Ciência.

Sérgio de Mello Arruda, Departamento de Física - Universidade Estadual de Londrina

Diretor do MCT – UEL

Carlos Eduardo Laburú, Departamento de Física - Universidade Estadual de Londrina

Eliana Aparecida Silicz Bueno, Departamento de Química - Universidade Estadual de Londrina

Published

2013-04-22

How to Cite

Silva, O. H. M., Arruda, S. de M., Laburú, C. E., & Bueno, E. A. S. (2013). Wilberforce Pendulum: an assembly proposal for informal educational environments and teaching laboratories. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 30(2), 409–426. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2013v30n2p409

Issue

Section

Atividades experimentais no ensino de Física

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