Resistors of paper and pencil: experimental teaching of electricity using paper and pencil

Authors

  • João Bernardes da Rocha Filho PUC/RS - Rio Grande do Sul
  • Suzana Maria Coelho PUC - Rio Grande do Sul
  • Marcos Alfredo Salami PUC/RS - Rio Grande do Sul
  • Marília Rangel Maciel Colégio Estadual Júlio de Castilhos - Rio Grande do Sul
  • Pedro Ubirajara Schrage Colégio Estadual Júlio de Castilhos - Rio Grande do Sul

Abstract

This article describes a low cost method for physics teaching of concepts in electricity which was developed in 2002, July/August, at Faculdade de Física - FAFIS of Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul PUCRS, and represent a new didactical approach. This method, which includes only sheets of paper, pencils and a multimeter, was used in a experimental basis with many students of FAFIS/PUCRS and other educational institutions of Porto Alegre, and was improved through theirs recommendations. Consist basically in resistance measurements about a line, or multiple associated lines in series and/or parallel circuits, sketched with pencils in a sheet of paper, and with this drew resistors, called Resistors of Paper and Graphite, students also can make researches about dimensional dependence of resistance. In a classroom of electricity this drew resistors can improve physics learning because the free manipulation of sketched lines is funny, cheap, promote engagement and make possible a lively participation of all scholars.

Author Biographies

João Bernardes da Rocha Filho, PUC/RS - Rio Grande do Sul

Licenciado em Física (PUCRS, 1989), Especialista em Educação (PUCRS, 2001), Mestrado em Educação (PUCRS, 1994), Especialista em Psicossomática (FACIS, 2002), e Doutorado em Engenharia (UFSC, 1999).

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Marcos Alfredo Salami, PUC/RS - Rio Grande do Sul

Graduação em Física pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1997) e mestrado em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2003).

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Published

2003-01-01

How to Cite

Rocha Filho, J. B. da, Coelho, S. M., Salami, M. A., Maciel, M. R., & Schrage, P. U. (2003). Resistors of paper and pencil: experimental teaching of electricity using paper and pencil. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 20(2), 228–236. Retrieved from https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6548

Issue

Section

Artigos