The constitution of standards and scientific practice in an physics classroom with an historic inquiry approach
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e72683Abstract
In this work we present a class analysis with a historical and inquiry approach in which we seek to identify scientific norms and practices established in the classroom. This class was developed in a class of the first grade of high school in a full-time school in the state of Espirito Santo and focused on the development of a debate on two currents of thought on the movement of bodies (Aristotelian and Galilean thinking). Data were produced by recording audio and video of the class and notes in a field diary. For analysis we used the categories proposed by Nascimento and Sasseron (2019) that list a series of characteristics of scientific culture that can be included in a school context. The results indicate the presence of important characteristics, such as argumentation, critical receptivity, asking questions and building explanations. In addition, it was possible to establish the constitution of equality moderated by the nature of the didactic activity that contemplated greater involvement of students in the construction of ideas in the classroom.
References
BATISTA, R. F. M.; SILVA, C. C. A abordagem histórico-investigativa no ensino de Ciências. Estudos Avançados, v. 32 n. 94, p. 97-110, 2018.
BORGES, A. T. Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro Ensino de Física, v. 19, n. 3, p. 291-313, dez. 2002.
COELHO, G. R.; AMBRÓZIO, R. M. O ensino por investigação na formação inicial de professores de Física: uma experiência da Residência Pedagógica de uma Universidade Pública Federal. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 36, n. 2, p. 490-513, 2019.
CREPALDE, R. S.; AGUIAR JR., O. G. A formação de conceitos como ascensão do abstrato ao concreto: da energia pensada à energia vivida. Investigações em Ensino de Ciências, v. 18, n. 2, p. 299-325, 2013.
DAMIANI, M. F. et. al. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Caderno de Educação, Pelotas, p. 57-67, ago. 2013.
GALILEI, G. Diálogo sobre os Dois Máximos Sistemas de Mundo Ptolomaico e Copernicano. Tradução, introdução e notas: Pablo Rubén Mariconda. 3. Ed. São Paulo: Associação Filosófica Scientiae Studia; Editora 34, 2011.
MUNFORD, D.; LIMA, M. E. C. C. Ensinar ciências por investigação: em que estamos de acordo? Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 9, n. 1, p. 89-111, 2007.
NASCIMENTO, L.A.; SASSERON, L. H. A constituição de normas e práticas culturais nas aulas de ciências: Proposição e aplicação de uma ferramenta de análise. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 21, e10548, 2019.
PIRES, A. S. T. Evolução das ideias da Física. 1. ed. São Paulo: Livraria da Física Editora, 2008.
SÁ, E. F. et.al. As características das atividades investigativas segundo tutores e coordenadores de um curso de especialização em ensino de ciências. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM ENSINO DE CIÊNCIAS, 6, 2007, Florianópolis, SC. Atas...
SÁ, E. F.; LIMA, M. E. C. de C.; AGUIAR JUNIOR, O. G. A construção de sentidos para o termo Ensino por Investigação no contexto de um curso de formação. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 1, p. 79-102, 2011.
SASSERON, L. H. Alfabetização Científica, Ensino por Investigação e Argumentação: relações entre Ciências da Natureza e escola. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 17, n. especial, p. 49-67, 2015.
SASSERON, L. H. Sobre ensinar ciências, investigação e nosso papel na sociedade. Ciência e Educação, v. 25, n. 3, p. 563-567, 2019.
SASSERON, L. H.; MACHADO, V. F. Alfabetização científica na prática: inovando a forma de ensinar física. 1. ed. São Paulo: Editora Livraria de Física, 2017.
SASSERON, L. H.; SOUZA, T. N. O engajamento dos estudantes em aula de Física: apresentação de uma ferramenta de análise. Investigações em Ensino de Ciências, v. 24, n. 1, p. 139-153, 2019.
SCARPA, D. L.; SASSERON, L. H.; SILVA, M. B. O Ensino por Investigação e a Argumentação em Aulas de Ciências Naturais. Tópicos Educacionais, v. 23, p. 7-27, 2017.
SCARPA, D. L.; TRIVELATO, S. L. F. Movimentos entre a cultura escolar e cultura científica: análise de argumentos em diferentes contextos. Revista Internacional de Investigación en Educación, Edición especial Enseñanza de las ciencias y diversidad cultural, v. 6, n. 12, p. 69-85, 2013.
SILVA, C. C.; MARTINS, R. de A. A teoria das cores de Newton: um exemplo do uso da história da ciência em sala de aula. Ciência & Educação, Bauru, v. 9, n. 1, p. 53-65, 2003.
STROUPE, D. Examining Classroom Science Practice Communities: How Teachers and Students Negotiate Epistemic Agency and Learn Science-as-Practice. Science Education, v. 98, n. 3, p. 487-516, 2014.
THUILLIER, P. De Arquimedes a Einstein: a face oculta da invenção científica. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.
ZYLBERSZTAJN, A. Galileu – um cientista e várias versões. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v. 5, n. Especial, p. 36-48, 1988.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.

Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >
