The constitution of standards and scientific practice in an physics classroom with an historic inquiry approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e72683

Abstract

In this work we present a class analysis with a historical and inquiry approach in which we seek to identify scientific norms and practices established in the classroom. This class was developed in a class of the first grade of high school in a full-time school in the state of Espirito Santo and focused on the development of a debate on two currents of thought on the movement of bodies (Aristotelian and Galilean thinking). Data were produced by recording audio and video of the class and notes in a field diary. For analysis we used the categories proposed by Nascimento and Sasseron (2019) that list a series of characteristics of scientific culture that can be included in a school context. The results indicate the presence of important characteristics, such as argumentation, critical receptivity, asking questions and building explanations. In addition, it was possible to establish the constitution of equality moderated by the nature of the didactic activity that contemplated greater involvement of students in the construction of ideas in the classroom.

Author Biographies

Victor Arantes Ribeiro, Graduando em Licenciatura em Física, Universidade Federal do Espírito Santo

Graduando em Física licenciatura pela UFES. Tem experiência na área de Física ( com ênfase em Física dos Fluídos, Física de Plasmas e Descargas Elétricas) e ensino de Física

Leandro da Silva Barcellos, Doutorando em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo

Possui Licenciatura Plena em Física (2014) e Mestrado Profissional em Ensino de Física (2017), ambos pela Universidade Federal do Espírito Santo. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Física, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino de Ciências por Investigação; Enfoque Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS); Formação inicial e continuada de Professores de Ciências; e Desenvolvimento e uso de Jogos na educação. Atualmente é aluno do Programa de Pós-graduação em Educação da UFES, na modalidade doutorado, linha Docência, Currículo e Processos Culturais. 

Geide Rosa Coelho, Universidade Federal do Espírito Santo

Graduado em Física Licenciatura pela Universidade Federal de Minas Gerais (2001), Mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2007) e Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2011). Atualmente é professor da área de ensino de Física no Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (2010) atuando no curso presencial e na modalidade a distância e professor dos Programas de Pós-Graduação em Educação e Ensino de Física (PPGEnFis) da UFES. Desde 2014 é coordenador Adjunto do PPGEnFis-UFES. Foi professor de educação básica de nível médio - Secretaria Estadual da Educação de Minas Gerais (de 2001 até 2010). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Física, atuando principalmente nos seguintes temas : Formação inicial e continuada de Professores de Ciências, Ensino por investigação e formação de professores, práticas docentes estabelecidas no contexto escolar e não escolar, Estratégias de Ensino e aprendizagem de conceitos científicos.

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Published

2021-09-20

How to Cite

Ribeiro, V. A., Barcellos, L. da S., & Coelho, G. R. (2021). The constitution of standards and scientific practice in an physics classroom with an historic inquiry approach. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 38(2), 945–964. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e72683

Issue

Section

Ensino e aprendizagem de Ciências/Física