Working textual materiality in physics teacher training: how students choose, analyze and propose texts for teaching quantum theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e72924

Abstract

Reflecting on the materiality of texts that circulate scientific knowledge can enhance the creation and mediation practices of reading such texts in the teaching-learning contexts. In this study, in the perspective of the interplay between epistemology and language, dialogues were sought between the theories of Ludwik Fleck and Mikhail Bakhtin to develop an analytical trajectory for analyzing texts that circulate scientific knowledge. The proposed analytical trajectory can enable teachers and researchers, from Higher Education or Basic Education, to better understand the textual materials that circulate scientific knowledge in order to integrate such materials and reflections into their teaching practices. With this perspective, a sequence of classes is proposed (focusing on the discussion of the analytical trajectory previously elaborated) for a Physics Teaching Methodology discipline in a Physics Degree course, and an activity that comprises it is analyzed, involving choice, analysis and proposal of texts on teaching Quantum Physics by undergraduates. As a result of the didactic activity, it is evident that the students' responses dialogue with different formative moments of the undergraduate course, and the general context of the discipline (of discussions about language, texts and reading) enhanced the results achieved in the didactic activity, in which students mobilized different elements of the analytical trajectory and knowledge about texts and reading practices in the execution of the activity of selection and material analysis of a text on Quantum Physics, to be inserted in teaching.

Author Biographies

Joselaine Setlik, Doctoral student, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Física (2013) e mestrado em Educação (2016) pela Universidade Federal do Paraná. Atuou como professora de Física na Educação Básica pela Secretaria de Educação do Paraná. Atualmente, é estudante de doutorado em Educação Científica e Tecnológica da Universidade Federal de Santa Catarina.

Henrique César da Silva, Universidade Federal de Santa Catarina

Licenciando em Física (Unicamp, 1992), Mestre (1995) e Doutor (2002) em Educação (Unicamp). Foi professor de Física na educação básica (ensino médio). Atualmente, é professor do Departamento de Metodologia de Ensino do Centro de Ciências da Educação, na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica (UFSC). É coordenador-líder do grupo de pesquisa Fluxo (PPGECT/UFSC-CNPq). Atua nos campos da Educação em Ciências e Ensino de Física, nas linhas de pesquisa “Linguagens e Ensino e Epistemologia e História da Ciência e Matemática”.

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Anexo: Referências dos textos selecionados pelos estudantes participantes

Denise - Folha de São Paulo: “Google diz que seu computador alcançou 'supremacia quântica' e IBM contesta”; Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/tec/2019/10/google-diz-que-seu-computador-alcancou-supremacia-quantica-e-ibm-contesta.shtml

Fernanda - Apostila do Sistema de Ensino COC de Física Moderna com o título: Teoria quântica – Efeito fotoelétrico

Flávio - Caderno Brasileiro de Ensino de Física: “Pinturas de Salvador Dalí para introduzir os conceitos de Mecânica Quântica no ensino médio”: Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2017v34n2p509>.

Gisele - Revista Superinteressante: “O experimento mais fantasmagórico da Física Quântica”; Disponível em: <https://super.abril.com.br/blog/alexandre-versignassi/overdadeiro-segredo-da-fisica-quantica/>.

Igor - Site Inovação Tecnológica: “Recorde na superposição quântica nubla fronteira entre quântico e clássico”. Disponível em:

Jeremias - Livro - BEN-DOV, Y. Convite À Física. Capítulo Ondas e Quantas. Coleção Ciência e Cultura, Zahar, 1996, p. 128-141.

John - Livro – GILMORE, R. Alice no país do Quantum, Zahar, 1998.

Luana - Livro – HAWKING, S. O Universo numa casca de Noz. Capítulo “A forma do tempo: A relatividade geral de Einstein dá uma forma ao tempo. Como isso pode ser conciliado com a teoria quântica”. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2016.

Ricardo - Livro – BRYSON, B. Breve história de quase tudo. Capítulo O Átomo Poderoso. São Paulo: Schwarcz, 2015, p. 143-159.

Roberto - Portal Medium: Qual é a equação de Schrodinger e como ela é usada? Disponível em: <https://medium.com/@eltonwade/qual-%C3%A9-a-equa%C3%A7%C3%A3o-de-schrodinger-e-como-ela-%C3%A9-usada-6bc1dfd7351e>.

Selma - Revista Superinteressante: “Mecânica quântica, universos paralelos: a física de “Vingadores: Ultimato”; Disponível em: <https://super.abril.com.br/ciencia/mecanica-quantica-e-universos-paralelos-a-fisica-de-vingadores-ultimato/>.

Tatiana - Caderno Brasileiro de Ensino de Física: Influências da Física Moderna na obra de Salvador Dalí. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2017v34n2p509>.

Published

2021-03-25

How to Cite

Setlik, J., & Silva, H. C. da. (2021). Working textual materiality in physics teacher training: how students choose, analyze and propose texts for teaching quantum theory. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 38(1), 538–568. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e72924

Issue

Section

Formação de Professores de Ciências/Física