Flat Earth movement, Ludwik Fleck and the myth of Prometheus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1193

Abstract

In this work, we aim to analyze the Flat Earth movement using the framework offered by the theory of knowledge of Ludwik Fleck (1896-1961). The Flat Earth movement is a social phenomenon that can be associated with the so-called “post-truth” issue. The belief that the Earth is flat and that the scientific knowledge historically constructed in this regard is wrong is apparently growing in Brazil and in the world. A reflection of this was the realization, at the end of 2019 in São Paulo, of the first Flat Earth National Convention. Based on the speeches given in the various lectures that took place during this event, this qualitative study sought to identify characteristic elements of this group's thinking. Through the analysis of the observation field notes, we identified a previous set of six characteristics of the Flat Earth supporters’ speech, detailed in the body of the work. Then, this material was analyzed based on the theoretical framework offered by Fleck’s epistemology. Specifically, the fleckian concepts of thought style, thought collective, intracollective and intercollective circulation of ideas, esoteric and exoteric circles, active and passive coupling, harmony of illusions and protoideas proved to be useful in the characterization and interpretation of the Flat Earth movement. At the end, we make some reflections that, in our view, should be the object of attention in the area of science/physics teaching in regard to this theme, in particular, the need to be aware of this social phenomenon, problematizing it. We argue that a critical teaching of science and the respect for points of view different from those scientifically accepted should not imply a devaluation of scientific thinking.

Author Biography

André Ferrer Pinto Martins, Departamento de Práticas Educacionais e Currículo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN

Bacharel e licenciado em Física, mestre em Ensino de Física e doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Realizou estágio pós-doutoral na University of Leeds (Reino Unido) e na Universidade de São Paulo. Atualmente, é professor titular da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, atuando em ensino de ciências, ensino de Física, história, filosofia e sociologia da ciência. 

References

ALBUQUERQUE, A.; QUINAN, R. Crise epistemológica e teorias da conspiração: o discurso anti-ciência do canal “professor terra plana”. Mídia e Cotidiano, Rio de Janeiro, v. 13, n. 3, p. 83-104, 2019. doi: https://doi.org/10.22409/rmc.v13i3.38088.

ALVES-MAZZOTTI, A. J.; GEWANDSZNAJDER, F. O método nas ciências naturais e sociais – pesquisa quantitativa e qualitativa. 2. ed. São Paulo: Pioneira, 1999.

BACHELARD, G. A psicanálise do fogo. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

COHEN, R.; SCHNELLE, T. (Eds.) Cognition and fact: materials on Ludwik Fleck. Dordrecht: Reidel Publish Company, 1986.

DELIZOICOV, D.; CASTILHO, N.; CUTOLO, L. R. A.; DA ROS, M. A.; LIMA, A. M. C. Sociogênese do conhecimento e pesquisa em ensino: contribuições a partir do referencial Fleckiano. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 19, número especial, p. 50-66, mar. 2002. Disponível em: http://www.periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/10054/9279. Acesso em: 20 mai. 2020.

FLECK, L. To look, to see, to know. In: COHEN, R.; SCHNELLE, T. (Eds.) Cognition and fact: materials on Ludwik Fleck. Dordrecht: Reidel Publish Company, 1986a. p. 129-151 [original de 1947].

FLECK, L. Crisis in science. In: COHEN, R.; SCHNELLE, T. (Eds.) Cognition and fact: materials on Ludwik Fleck. Dordrecht: Reidel Publish Company, 1986b. p. 153-158 [original de 1960].

FLECK, L. Gênese e desenvolvimento de um fato científico. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2010.

LIMA, N. W.; VAZATA, P. A. V.; OSTERMANN, F.; CAVALCANTI, C. J. H.; GUERRA, A. Educação em Ciências nos Tempos de Pós-Verdade: Reflexões Metafísicas a partir dos Estudos das Ciências de Bruno Latour. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 19, p. 155-189, 2019. doi: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec 2019u155189.

LORENZETTI, L.; MUENCHEN, C.; SLONGO, I. I. P. A crescente presença da epistemologia de Ludwik Fleck na pesquisa em educação em ciências no Brasil. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 11, n. 1, p. 373-404, 2018. doi: http://dx.doi.org/10.3895/rbect.v11n1.6041.

LÜDKE, M.; ANDRE, M. E. D. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MANNHEIM, K. Ideologia e Utopia – Introdução à Sociologia do Conhecimento. 3.ed. Porto Alegre: Globo, 1954.

MANNHEIM, K. O pensamento conservador. In: MARTINS, J. de S. (Org.) Introdução crítica à sociologia rural. 2. ed. São Paulo: Hucitec, 1986, p. 77-131 [Reprodução de MANNHEIM, K. Essays on Sociology and Social Psychology (chapter II: Conservative Thought). London: Routledge and Kegan Paul Ltd., p. 74-119, 1959. Tradução de Sylvia Lyra].

MARTINS, A. F. P. Terraplanismo e Ensino de Ciências: deveríamos estar preocupados?. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA, XVIII, 2020. Atas...

MARTINS, A. F. P. A obra aberta de Ludwik Fleck. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (no prelo).

MAYRING, P. Introdução à Pesquisa Social Qualitativa: uma introdução para pensar qualitativamente. 5. ed. Weinheim: Beltz, 2002.

MELO, L. W. S.; PASSOS, M. M.; SALVI, R. F. Análise de Publicações ‘Terraplanistas’ em Rede Social: Reflexões para o Ensino de Ciências sob a Ótica Discursiva de Foucault. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 20, p. 275-294, 2020. doi: http://dx.doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u275294.

MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, Bauru, v. 9, n. 2, p. 191-210, 2003. doi: https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000200004.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011.

OXFORD DICTIONARY. Oxford Dictionary 2016 word of the year. Disponível em: https://www.lexico.com/definition/post-truth. Acesso em: 18 mai. 2020.

OXFORD LEARNERS’S DICTIONARIES. Post-truth. Disponível em: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/post-truth. Acesso em: 18 mai. 2020.

PIVARO, G. F. A crença numa terra plana e os ambientes virtuais: identificando relações e construções de conhecimento. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, XII, 2019, Natal. Atas... Disponível em: http://abrapecnet.org.br/enpec/xii-enpec/anais/ trabalhos.htm. Acesso em: 20 mai. 2020.

SAFATLE, V. É racional parar de argumentar. In: DUNKER, C. et al. (Orgs.). Ética e Pós-verdade. Porto Alegre: Dublinense, 2017. p. 126-136.

SAGAN, C. O mundo assombrado pelos demônios – a ciência vista como uma vela no escuro. São Paulo: Cia das Letras, 1996.

VERNANT, J-P. Mito & pensamento entre os gregos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.

Published

2020-12-16

How to Cite

Martins, A. F. P. (2020). Flat Earth movement, Ludwik Fleck and the myth of Prometheus. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 37(3), 1193–1216. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1193

Issue

Section

Artigos