The quantum eraser experiment: discussing quantum by classic in the classroom
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e76484Abstract
The present work is directed to the Basic Education teacher, but it can also serve the interests of Initial and Continuing Teacher Education, and proposes an activity covering two fields that require more attention in current Physics Teaching: the insertion of Modern and Contemporary Physics topics at High School, and the proposition of new experimental activities to that segment of Basic Education. The experiment called "quantum eraser" addresses, qualitatively, some of the fundamental principles of Quantum Mechanics. The experiment is composed of a laser and some polarizing filters, obtained from the screen of used digital displays, such as calculators and multimeters, and allows contextualization and discussion of the quantum concepts of wave function, quantum states, superposition of states, probability, state determination and collapse of the wave function, according to the Copenhagen School interpretation. The proposed concepts, based on the postulates of Quantum Mechanics, were subject to a didactic transposition process, to adapt to the cognitive level of high school students. The experimental apparatus is easy to build using low-cost materials, making it possible to explore it in the classroom by the teacher. The results obtained experimentally were considered of good quality and consistent with expectations, when the experiment was applied to high school students.
References
ARAUJO, M. S. T.; ABIB, M. L. V. S. Atividades experimentais no ensino de física: diferentes enfoques, diferentes finalidades. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 176-194, jun. 2003.
ARAUJO, I.; VEIT, E. Uma revisão da literatura sobre estudos relativos a tecnologias computacionais no Ensino de Física. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 4, n. 3, mar. 2011.
ARONS, A. B. A guide to introductory physics teaching. New York: John Wiley, 1990.
ARRUDA, S. M.; VILLANI, A. Sobre as origens da relatividade especial: relações entre quanta e relatividade em 1905. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 13, n. 1, p. 32-47, abr. 1996.
BETZ, M. E. M. Elementos de mecânica quântica da partícula na interpretação da onda piloto. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 36, n. 4, 4310, dez. 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC/SEB, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEB, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 1999.
BROCKINGTON, G.; PIETROCOLA, M. Serão as regras da transposição didática aplicáveis aos conceitos de física moderna? Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 10, n. 3, p. 387-404, dez. 2005.
CARRASCOSA, J. et al. Papel de la actividad experimental en la educación científica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 23, n. 2, p. 157-181, set. 2008.
CARUSO, F.; OGURI, V. A estranha teoria quântica da luz. Ciência e Sociedade, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 12-17, 2016.
CHEVALLARD, Y. La transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: La Pensée Sauvage, 1991.
COHEN-TANNOUDJI, C.; DIU, B.; LALOË, F. Quantum mechanics. New York: Wiley, 1977.
FELDENS, B.; DIAS, P. M. C.; SANTOS, W. M. S. E assim se fez o quantum... Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 32, n. 2, 2602, Apr./June 2010.
FERREIRA, D. C.; SOUZA FILHO, M. P. O experimento virtual da dupla fenda ao nível de ensino médio (Parte I): uma análise clássica do comportamento corpuscular e ondulatório, e o desenvolvimento de um software computacional. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 33, n. 2, p. 697-716, ago. 2016.
FISCHLER, H.; LICHTFELDT, M. Modern physics and student’s conceptions. International Journal of Science Education, London, v. 14, n. 2, p. 181-190, Apr./June 1992.
GIL, D. P.; SENENT, F.; SOLBES, J. Análisis crítico de la introducción de la física moderna en la enseñanza media. Revista de Enseñanza de la Física, Rosario, v. 2, n. 1, p. 16-21, abr. 1988.
GONÇALVES JR., W. P.; BARROSO, M. F. As questões de física e o desempenho dos estudantes no ENEM. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 36, n. 1, 1402, fev. 2014.
GRECA, I. M.; MOREIRA, M. A.; HERSCOVITZ, V. E. Uma proposta para o ensino de mecânica quântica. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 23, n. 4, p. 444-457, dez. 2001.
GRIFFITHS, D. J. Introduction of quantum mechanics. New Jersey: Prentice Hall, 2011.
HILLMER, R.; KWIAT, P. A do-it-yourself quantum eraser. Scientific American, New York, v. 296, n. 5, p. 72-77, May 2007.
JUNIOR, J. H. F.; LUNAZZI, J. J. Construção de uma borracha quântica. Disponível em: http://www.ifi.unicamp.br/~lunazzi/F530_F590_F690_F809_F895/F809/F809_sem2_2007/JorgeH-MonicaRF.pdf. Acesso em: 15 jun. 2015.
MOZENA, E. R.; OSTERMANN, F. Sobre a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e o Ensino de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 33, n. 2, p. 327-332, ago. 2016.
NOGUEIRA, J. S. et al. Utilização do Computador como Instrumento de Ensino: Uma Perspectiva de Aprendizagem Significativa. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 22, n. 4, p. 517-522, dez. 2000.
OSTERMANN, F.; MOREIRA, M. A. Uma revisão bibliográfica sobre a área de pesquisa “física moderna e contemporânea no ensino médio”. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 5, n. 1, p. 23-48, jan. 2000.
OTERMANN, F.; PRADO, S. D. Interpretações da mecânica quântica em um interferômetro virtual de Mach-Zehnder. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 27, n. 2, p. 193-203, jun. 2005.
PEREIRA, A. P. et al. Uma abordagem conceitual e fenomenológica dos postulados da física quântica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 29, n. Especial 2, p. 831-863, out. 2012.
PEREIRA, M. V.; MOREIRA, M. C. A. Atividades prático-experimentais no ensino de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 34, n. 1, p. 265-277, maio 2017.
PEREZ, S. et al. O estudo do movimento browniano com material de baixo custo. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 40, n. 1, e1503, 2018.
PIRES, M. A.; VEIT, E. A. Tecnologias de Informação e Comunicação para ampliar e motivar o aprendizado de Física no Ensino Médio. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 28, n. 2, p. 241-248, jun. 2006.
RICCI, T. F.; OSTERMANN, F.; PRADO, S. D. O tratamento clássico do interferômetro de Mach-Zehnder: uma releitura mais moderna do experimento da fenda dupla na introdução da física quântica. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 29, n. 1, p. 79-88, mar. 2007.
SILVA, I.; JUNIOR, O. F. A descoberta do efeito Compton: de uma abordagem semiclássica a uma abordagem quântica. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 36, n. 1, p. 1601, fev. 2014.
SILVA, L. F.; ASSIS, A. Física Moderna no Ensino Médio: um experimento para abordar o efeito fotoelétrico. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 29, n. 2, p. 313-324, ago. 2012.
SLOVINSCKI, L. O experimento da borracha quântica: uso de analogias para o entendimento do quântico pelo clássico. 2017. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Física) - UFRGS, Porto Alegre.
TERRAZZAN, E. A. A inserção da Física Moderna e Contemporânea no Ensino de Física na Escola de 2º grau. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 9, n. 3, p. 209-214, 1992.
TERRAZZAN, E. A. Perspectivas para a inserção de física moderna na escola média. 1994. Tese (Doutorado) – USP, São Paulo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >